اوحدی: 13 پیکر قربانیان فاجعه منا به کشور منتقل می‌شود/ آمار مفقودان به 3 تن رسید

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: سه شنبه هفته جاری 13 پیکری که نبش قبر شدند، پیکرشان به کشور باز می گردد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری که امروز(شنبه) در سازمان حج و زیارت برگزار شد با بیان اینکه امسال 10 درصد افزایش اعزام به عتبات عالیات داشتیم، اظهار داشت:  با وجود محدودیت ویزای اجباری عراق، امسال یک میلیون و 700 هزار زائر ایرانی به عتبات سفر کردند.

وی ادامه داد: امسال  ١٠٠ گیت گذرنامه در مرز مهران داشتیم که در سال گذشته تنها ٣٠ گیت گذرنامه در این مرز وجود داشت.

اوحدی در ادامه تصریح کرد: مسؤلیت اسکان، تغذیه، تدارکات و اعزام زائران توسط سازمان حج و زیارت صورت گرفت که تمامی این کارها با پشتیبانی سپاه پاسداران همراه بود،همچنین برای برگشت زائران روزانه 100 هزار غذا در هر وعده توسط سازمان حج و زیارت تهیه می‌شد و توسط هلی‌کوپترهای سپاه به مردم در راه مانده در مرزهای کشور توزیع می‌شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امسال یک میلیون و 200 هزار زائر در این سامانه ثبت‌نام کردند، گفت: سامانه سماح سازمان حج و زیارت یکی از کارهای موفق این سازمان بوده است، به همین دلیل مقرر شده سال آینده تمام اعزام‌ها در اربعین به صورت کاروانی انجام شود.

اوحدی تصریح کرد: هماهنگی‌ اعزام و ثبت‌نام باید به موقع و حداقل 2 ماه قبل از اربعین برای صدور ویزا صورت گیرد. همچنین باید هزینه 40 دلاری که زائران مجبور به پرداخت آن شده‌اند نیز کاهش یابد چرا که این هزینه مناسب زائران ایرانی نبوده و باید برای سال آینده این نرخ اصلاح شود.

وی به بازگشت 13 پیکر از مفقودان فاجعه منا که در عربستان دفن شده بودند، اشاره کرد و گفت: سه شنبه این هفته 13 پیکری که نبش قبر شدند، پیکرشان به کشور باز می گردد و آمار مفقودان به 3 تن کاهش پیدا کرد.

رئیس سازمان حج وزیارت گفت: کتاب "شرحی بر فاجعه غم بار منا" 2 هفته دیگر منتشر خواهد شد.

اوحدی در رابطه با اعزام دوباره زائران به سوریه، گفت: برای اعزام دوباره زائران به سوریه تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و مقامات سوریه امضا شدکه خوشبختانه با توجه به تحولات اخیر سوریه و برقراری امنیت نسبی به نظر می‌رسد به یک وضعیت مناسبی برای سفر زائران رسیده باشد.

وی درخصوص آخرین وضعیت عتبات عالیات، افزود: امسال سال شکوفایی اعزام زائران به عتبات عالیات و بالندگی و احترام به شأن آن‌ها اعلام شد.

رئیس سازمان حج و زیارت در رابطه با نکات حائز اهمیت برای اعزام دوباره زائران، گفت: سازمان حج و زیارت و بعثه رهبری برای برخورد با گروه‌ها و مجموعه‌های غیر مجازی که به عنوان دفاتر اعزام زائر فعالیت می‌کنند تصمیمات جدی را در دست دارند.

اوحدی در ادامه افزود: نظارت دقیق و همچنین معرفی بسته‌های مختلف سفر با قیمت مناسب و مختلف دو خیز مهمی است که سازمان برعهده دارد.

وی در ادامه افزود: امروزه بخش خصوصی قیمت‌های مختلفی بین یک میلیون و 200 هزار تومان از زائران دریافت می‌کند که 200 هزار تومان آن متوسط هزینه اضافی است.

رئیس سازمان حج وزیارت گفت: تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد برای اعزام افراد تحت پوشش این سازمان و همچنین بسیج برای اعزام کاروان‌های راهیان نور به کربلا با قیمت پایین تر منعقد کرده‌ایم.

وی افزود: شرایط عتبات ویژه نوروز اواسط بهمن ماه آغاز و اعزام‌ها از 23 اسفند شروع می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت در رابطه با آخرین وضعیت منا گفت: تا این لحظه از تعداد 461 نفر آمار قطعی شهدای این حادثه فقط 3 نفر مفقود هستند و بقیه تعیین هویت شدند.

اوحدی در ادامه تصریح کرد: پیکرهای 382 نفر را توانستیم به ایران در روزهای اول بعد حادثه منتقل کنیم که 72 تن در عربستان دفن شدند که از این تعداد 37 نفر از خانواده‌های شهدا درخواست بازگشت پیکر شهید خود را به کشور داشتند و تا به این روز پیکر 5 شهید به ایران منتقل شده است.

وی افزود: پیگیری حقوقی جان‌باختگان و مفقودان برعهده دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه کشور قرار گرفته است که امیدواریم اقدامات لازم جهت استیفای حقوق جان‌باختگان صورت گیرد.

رئیس سازمان حج وزیارت در ادامه گفت: سال گذشته 19 ایستگاه پروازی برای اعزام زائران به حج تمتع داشتیم که این تعداد امسال به 20 ایستگاه رسید و امیدواریم که در سال آینده این تعداد به 21 ایستگاه پروازی برای سهولت در اعزام زائران برسد.

اوحدی در ادامه تصریح کرد: هر ساله 17ربیع‌الاول فراخوان ثب‌نام حج تمتع توسط سازمان حج وزیارت اعلام می‌شود و اطلاعیه تکمیلی و نحوه ثبت‌نام در تاریخ 17 و 18 بهمن ماه مصادف با ایام دهه فجر در روزنامه‌های کثیرالانتشار و سایت www.haj95.ir با تعیین نوع کاروان قیمت و مشخصات کامل آن‌ها اعلام می‌شود.

وی افزود: شهروندان با مراجعه به این سایت می‌توانند کاروان و قیمت مورد نظر خود را مشاهده و انتخاب نمایند.

رئیس سازمان حج وزیارت در ادامه گفت: 23 بهمن ماه ثبت نام  حج تمتع در استان تهران، البرز، قم و قزوین صورت می‌گیرد.

اوحدی در پایان با اشاره به تعداد ثبت‌نام کنندگان حج عمره افزود: تا به این لحظه از مجموع 6 میلیون و نیم نفر ثبت‌نام شده حج عمره 18 هزار نفر از کل کشور  انصراف دادند که حدودا 2 ونیم درصد می باشد این درحالی است که از مجموع یک و نیم میلیون زائر ثبت‌نامی حج تمتع یک نفر هم انصراف نداده است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۲ دی ۱۳۹۴
ما که یه مورد داشتیم جنازه نیاوردن , تشییع نمادین بود و تابوت خالی دفن کردن
مرگ بر آل سعود کافر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۲ دی ۱۳۹۴
چرا اسامی این عزیزان اعلام نمی شود .
آخرین اخبار