قالیباف در نگاه یک:

95 درصد بودجه مترو را شهرداری تأمین می‌کند

شهردار تهران به تشریح اقدامات و عملکرد خود در کلان‌شهر تهران پرداخت.

بیش از 95 درصد بودجه مترو را شهرداری تأمین می‌کند
به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "محمدباقر قالیباف" شهردار تهران با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما جمهوری اسلامی ایران به تشریح اقدامات و عملکرد خود در کلان‌شهر تهران پرداخت.

** بیش از 95 درصد بودجه مترو را شهرداری تأمین می‌کند

وی با بیان این که در خصوص گسترش خطوط مترو مشکل ما نبود اعتبارات در این حوزه است گفت: در حال حاضر بیش از 95 درصد بودجه مترو را شهرداری تقبل می‌کند و کمتر از 5 درصد آن توسط دولت تأمین می‌شود و این در حالی است که قانوناً 50 درصد تأمین بودجه در این حوزه بر عهده دولت و 50 درصد مابقی بر عهده شهرداری است.

** آماده هستیم ساخت و سازها در تهران را تعطیل کنیم

قالیباف در پاسخ به این سؤال که عنوان می‌شود آلایندگی خودروها به دلیل جمعیت فراوان ساکن در تهران است و این موضوع ناشی از تصمیمات شهرداری در این حوزه است اظهار داشت: این کار در طول زمان اتفاق افتاده به این معنی که ما 23 درصد جمعیت کشور را در 1و نیم درصد این سرزمین مستقر کرده‌ایم و این بحران زیست‌محیطی بزرگی است.

شهردار تهران با بیان این که هم اکنون رشد جمعیت در تهران حتی با در نظر گرفتن مهاجرت، یک و نیم درصد است گفت: این در حالی است که در حال حاضر شهرهای 2 میلیونی در اطراف تهران داریم.

وی با بیان این که بر اساس طرح جامع 1404پیش‌بینی‌شده که جمعیت تهران زیر 10 میلیون نفر باشد و قطعاً زیر ده میلیون نفر نیز باقی خواهد ماند، گفت:  چند وقت قبل بنده به این موضوع اشاره کردم که شهرداری تهران آماده است که اگر دولت موافق است ما کلیه ساخت و سازها را در تهران تعطیل کنیم و دیگر پروانه ساخت صادر نکنیم.

قالیباف بیان داشت: تجمع 23 درصد جمعیت در یک و نیم درصد از سرزمین طی 40 سال قبل و طی زمانی که مهاجرت اتفاق افتاده ایجاد شده است ضمن این که باید عنوان کنم در 60 سال اخیر رشد مهاجرت به سمت تهران باعث شده است که یک شهر 500 هزار نفره تبدیل به یک شهر 8 میلیون نفره شود.

شهردار تهران با بیان این که در مدت زمان مسئولیت بنده همیشه رشد جمعیت تهران  نسبت به قبل کاهش داشته است گفت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در دهه 70 جمعیت تهران 1 و نیم میلیون نفر افزایش داشته ولی آخرین آمار نشان داده که رشد جمعیت هم اکنون 600 هزار نفر شده است که بر این اساس می‌توان گفت رشد جمعیت در تهران نسبت به گذشته کمتر شده است ولی این موضوع در ارتباط با اطراف دشت تهران صادق نیست.

وی در ادامه با بیان این که برخی‌ها عنوان می‌کنند بلندمرتبه سازی باعث آلودگی هوای شهر تهران شده است گفت: در این رابطه باید عنوان کنم که در زمستان‌ها در اقلیم تهران ما شاهد وارونگی هوا هستیم و اتفاقی که در بیست روز گذشته افتاد این بود که هوا در دشت تهران ساکن بود لذا زمانی که در دشت تهران هوا ساکن است چگونه می‌توان عنوان کرد ساختمان بیست طبقه مانع جابه‌جایی هوا است ولی اگر فرض را نیز بر این موضوع بگیریم چرا ما در شهرهای دیگری مانند مشهد، اراک و اصفهان شاهد چنین پدیده‌ای هستیم.

** سرمنشأ آلودگی هوا عدم اجرای قوانین است

قالیباف با تاکید بر این که سرمنشأ آلودگی هوا در این جا است که ما قانون تصویب می‌کنیم ولی آن را اجرا نمی‌کنیم گفت: روزانه هزار و 200 خودرو به شهر تهران اضافه می‌شود ضمن این که در حال حاضر 300 هزار خودرو 50 درصد آلایندگی را در کلان‌شهر تهران تولید می‌کنند که در این رابطه باید مشخص شود چه کسی مسئولیت دارد.

شهردار تهران با بیان این که ما به عنوان شهرداری تهران آماده هستیم تا هر سیاست و هر تصمیمی را که دولت به ما ابلاغ کند اجرا کنیم گفت: اگر احساس دولت این است که ساخت و سازها در تهران متوقف شود یا ما ساختمان بالای دوازده طبقه نداشته باشیم در صورت ابلاغ آن ما این اقدامات را انجام می‌دهیم لذا ما آماده هر نوع همکاری با دولت هستیم ولی اگر قرار است تصمیم علمی و قابل انجام بگیریم همین مصوباتی که دولت در سال 90 و 93 تصویب کرده است و باید این سؤال را مطرح کنیم که چرا این مصوبات را اجرایی نمی‌کنیم.

وی با بیان این که مسئولیت آلودگی هوا طبق قانون بر دوش دولت است و سازمان محیط‌زیست ستاد این کار در دولت است یادآور شد: بر اساس ابلاغیه سال 90 ماشین‌های با بیست سال عمر نباید در شهر تهران تردد داشته باشند اما این سؤال مطرح است که این مصوبه چرا اجرایی نمی‌شود درحالی‌که ما آمادگی داشتیم این طرح را از آبان ماه اجرایی کنیم ولی اجرای آن عقب افتاد.

** بنزین و گازوئیل در تهران استانداردهای لازم را دارد

قالیباف با بیان این که اگر اراده باشد مشکلات در این حوزه حل خواهد شد گفت: لازم است در این جا از وزارت نفت تشکر کنیم که سوختی که در تهران چه در حوزه بنزین و چه در حوزه گازوئیل مصرف می‌شود تقریباً استانداردهای لازم را دارد و بسیار بهبود پیدا کرده است ولی مشکل این جا است که وقتی این سوخت در ماشین‌های کاربراتوری استفاده می‌شود طبیعتاً آلایندگی تولید می‌کند.

** پیشنهاد جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد را مطرح کردیم ولی مورد استقبال قرار نگرفت

شهردار تهران در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که ما دو پیشنهاد برای انتقال ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه مهرآباد به خارج از تهران داشتیم گفت: متأسفانه طرح انتقال راه‌آهن و فرودگاه مهرآباد به خارج از شهر مورد استقبال قرار نگرفت و پاسخی را در این زمینه دریافت نکردیم درحالی‌که فرودگاه مهرآباد در وسط شهر قرار دارد و آلایندگی بسیار زیادی تولید می‌کند.

وی با تاکید بر این که بیش از هر چیز حل مشکل کلان‌شهر تهران نیازمند یک مدیریت صحیح و محکم در اجرای کار است گفت: اگر دولت به این تشخیص برسد که این مسئولیت را با اختیاراتش به شهرداری تهران واگذار کند بنده آمادگی دارم که این مسئولیت را بپذیرم و طی یک برنامه مشخص و زمان‌بندی سال به سال آن را به دولت و مردم تحویل دهم به طور مثال این که در چه زمان‌بندی ما می‌توانیم آلودگی را به جایی ببریم که هوای سالم را در شهر تهران داشته باشیم.

قالیباف در ادامه برنامه با اشاره به این که در کشور قانون داریم اما متأسفانه اجرا نمی‌شود گفت: کسی پای کار نیست که بخواهد بحث آلودگی هوا را جمع کند.

شهردار تهران در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون نمایشگاه شهر آفتاب گفت: بنده به عنوان شهردار باید مصوبات شورای شهر را اجرا کنم بنابراین مصوبات شورای شهر موافقین و مخالفینی را دارد

وی با بیان این که برای شهر آفتاب 180 هزار میلیارد تومان بودجه تصویب شده است گفت: اظهار داشت: ممکن است این موضوع هم در شورای شهر موافقین و مخالفینی داشته باشد لذا بنده به عنوان شهردار موظف به اجرا هستم.
قالیباف با اشاره به این که 17 سال قبل بزرگ‌ترین بحران در شهر تهران نمایشگاه بین‌المللی بود که در آن نمایشگاه کتاب نیز برگزار می‌شد به طوری که این موضوع با خود بحث ترافیک و آلودگی را همراه داشت.

** نمایشگاه شهر آفتاب اردیبهشت‌ماه افتتاح خواهد شد

شهردار تهران با بیان این که نمایشگاه شهر آفتاب اردیبهشت‌ماه افتتاح خواهد شد خاطر نشان کرد: بردن نمایشگاه کتاب از شهر به بیرون به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون مباحث مطرح شده راجع به پل صدر گفت: آلودگی هوا مهم‌ترین چالش به حساب می‌آید لذا در شهرداری برای کاهش آلودگی هوا هیچ پارامتری مهم تر از توسعه حمل‌ونقل عمومی نیست.

قالیباف با اشاره به این که پل صدر هزار و 200 میلیارد تومان هزینه در بر داشت افزود: تونل نیایش اتوبان نیایش را به صدر وصل می‌کند لذا در شورای شهر سوم بحث‌های زیادی پیرامون پل صدر با کارشناسان مطرح شد که بهترین گزینه دو طبقه شدن صدر بود پس این مسئله جزء برنامه‌های توسعه حمل‌ونقل قرار گرفت.

شهردار تهران در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا در هزینه کردهای شهرداری اختلاف حساب وجود دارد گفت: رابطه ما با شورای شهر همیشه خوب بوده و هست لذا در دوره‌های دوم و سوم به خصوص دوره چهارم با وجود سلایق مختلف سیاسی شاهد روابط خوب میان شهرداری و شورا هستیم.

وی خاطر نشان کرد: بنده شهادت می‌دهم که هیچ کدم از جریانات سیاسی شورا در موضوعات مرتبط با شهرداری ، رفتار سیاسی انجام نداده‌اند.

قالیباف شفاف‌ترین دوره مالی شهرداری را همین دورانی که در حال گذر است عنوان کرد : قبل از این دوره حسابرسی انجام نمی‌شده است بنابراین در سال 86 بنده به شورای شهر سوم پیشنهاد دادم که تعداد شرکت‌هایی که در شهرداری وجود داشت را کاهش دهند.

شهردار تهران با تاکید بر این که برای همه شرکت‌های حسابرسی گذاشته‌ایم  افزود: تا زمانی که حسابرسی به تصویب مجمع نرسد هیچ‌گونه اظهارنظری نمی‌توان کرد.

وی افزود: در شهرداری تهران این سال‌ها و این روزها هزینه اقتصادی زیادی صورت گرفته است به دادگاه ارجاع شده است.

قالیباف با تاکید بر این که با تخلفات در سیستم برخورد می‌کنیم اضافه کرد: نزدیک به 3 سال است سفرهای خارجی به حداقل رسانده‌ام و در هیچ سفر خارجی حق مأموریت به هیچ‌کدام از مدیرانم نمی‌دهم.

** شهرداری دستگاه اول مبارزه با فساد شناخته شده است

شهردار تهران با اشاره به این که شهرداری جزء سازمان‌هایی است که در حوزه مبارزه با فساد از دستگاه ذی‌ربط گوی سبقت ربوده است گفت: شهرداری دستگاه اول مبارزه با فساد شناخته شده است

وی با اشاره به این که در دهه 70 طرح جامع به تصویب رسید اما اجرا نشد گفت: طبق قانون، تراکم پایه در شهر تهران 120 درصد بود اما با اصلاح طرح جامع تراکم را در جنوب شهر به 180 درصد رساندیم تا به لحاظ اقتصادی بتوانیم به مردم کمک کنیم.
قالیباف با بیان این که تراکم مجاز متصل به طرح تفصیلی است ادامه داد: تراکم مجاز بر اساس برنامه جامع شهر در نظر گرفته شده است.

** تراکم در شهرداری فروخته نمی‌شود

شهردار تهران با بیان این که تراکم فروشی در دهه هفتاد رسم شد افزود: از سال 89 بر اساس طرح تفصیلی فقط تراکم مجاز می‌دهیم لذا تراکمی در شهرداری فروخته نمی‌شود و اگر هم فروخته شود خلاف است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون پاساژ علاءالدین گفت: در طبقه هفتم این پاساژ قبلاً تخلف شده بود و در طبقه هشتم هم در دوره بنده تخلف صورت گرفت اما جلوی فشارها ایستادم و حکم تخریب طبقه هفتم و هشتم را گرفتیم.

قالیباف در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون محدوده شهر تهران ادامه داد: محدوده شهر تهران را از 740 کیلومتر به 640 کیلومتر کاهش دادیم تا بتوانیم شهر را کوچک کنیم.

** ساخت‌وساز در منطقه 22 متوقف شد

شهردار تهران در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون منطقه 22 گفت: طرح منطقه 22 قبلاً در شورای عالی شهرداری تصویب شد اما اخیراً طرح تفصیلی منطقه 22 باید مورد بازنگری قرار بگیرد بنابراین ساخت‌وساز در این منطقه متوقف شده است.

وی با اشاره به این که شورای عالی شهرسازی هر تصمیمی برای بلندمرتبه سازی بگیرد را اجرا می‌کنیم افزود: سهم آلاینده‌های طبیعی در آلودگی شهر ناچیز است لذا یک پیکان در طول سال به اندازه وزن خود آلایندگی تولید می‌کند.

قالیباف مهم‌ترین چالش هوا را مدیریت و اراده دانست و عنوان کرد:به دنبال ساماندهی دست‌فروشان هستیم زیرا به خوبی می‌دانیم که بیکاری و اعتیاد غیرقابل‌قبول است.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار