"محمد حسنین" هیکل که بود؟

"محمد حسنین هیکل" روزنامه‌نگار برجسته مصری در سن نود و دو سالگی درگذشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العالم؛ "محمد حسنین هیکل،" روزنامه نگار برجسته مصری در 23 سپتامبر 1923 میلادی ( 31 شهریور 1302)، در روستای باسوس استان القلیوبیه مصر به دنیا آمد.

وی یکی از نامدارترین روزنامه نگاران عرب و مصری در قرن بیستم است. او در سال 1942 روزنامه نگاری را آغاز کرد. وی همچنین 17 سال سردبیر روزنامه الاهرام مصر بود. هیکل از زمان ملک فاروق تاکنون در طرح ریزی سیاست های مصر نقش داشته است.

وی از سال 1957 وارد روزنامه الاهرام شد و از زمان ورود خود تا سال 1974 به عنوان سردبیر این روزنامه فعالیت کرد. طی دوره سردبیری هیکل، روزنامه الاهرام مصر توانست به عنوان یکی از ده روزنامه برتر جهان مطرح شود. وی مجموعه مراکز تخصصی الاهرام را ایجاد کرد این مراکز عبارتند از: مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی، مرکز مطالعات روزنامه نگاری، مرکز مستند سازی تاریخ معاصر مصر.

محمد حسنین هیکل یکی از افراد بسیار نزدیک به جمال عبدالناصر بود که از مسائل پشت پرده اقدام ها و تصمیم گیری های وی آگاه بود.

هنگام مرگ عبدالناصر رئیس جمهور وقت مصر، تحیه محمدکاظم همسر ایرانی تبارش، محمد انور سادات معاون اولش و دوست شخصیش محمدحسنین هیکل بر بالینش حاضر بودند.

هدی دختر عبدالناصر چندین بار انور سادات جانشین ناصر را به قتل او متهم کرده‌است. هدی عبدالناصر یک بار به همین دلیل با شکایت رقیه سادات دختر انور سادات به پرداخت 150 هزار لیره (حدود 26 هزار دلار) غرامت محکوم شد.

در سال 2010 ادعای هدی عبدالناصر با تأیید ضمنی محمدحسنین هیکل همراه شد.

هیکل در سال 1970 به عنوان وزیر رسانه مصر منصوب شد. نخستین کتاب وی به زبان انگلیسی با عنوان The Cairo Documents (اسناد قاهره) در سال 1971 منتشر شد. این کتاب به بیش از بیست زبان دنیا ترجمه شد. در سال 1972 نیز کتاب «عبدالناصر و جهان» را منتشر کرد.

وی در بیست و نهم سپتامبر همان سال مقاله ای با عنوان «کسینجر و من» منتشر کرد. انتشار این مقاله نقطه آغاز اختلافات وی و انور سادات رئیس جمهوروقت مصر بود.

در یک اکتبر سال 1973 هیکل از طرف انورسادات رئیس جمهور وقت مصر، نامه جهت دهی راهبردی را خطاب به احمد اسماعیل علی، وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح مصر نوشت. در متنِ جهت دهی، راهبرد جنگ با اسرائیل و از جمله اهداف آن مشخص شده بود. علاوه بر این متن جهت دهی، فرمانی مکتوب برای آغاز جنگ علیه اسرائیل برای احمد اسماعیل علی نگاشته شد. 

فرمانی که انور سادات در روز پنجم اکتبر آن را امضا کرد. هیکل همچنین متن سخنرانی انور سادات را که در شانزدهم اکتبر در پارلمان مصر ایراد کرد نوشت. پس از آن اختلاف میان محمد حسنین هیکل و انورسادات بر سر پذیرش نظرات کسینجر از سرگرفته شد. هیکل مخالف این بود که انورسادات طرح هنری کسینجر برای «قطع ارتباط گام به گام و جبهه به جبهه» را بپذیرد. هیکل معتقد بود پذیرش این سیاست به منزله مقدمه ای برای سازش میان مصر و اسرائیل است. وی معتقد بود اقدام مصر در سازش با اسرائیل، آن هم به تنهایی منجر به منزوی شدن مصر در میان کشورهای عربی می شود و پیامدهای نامعلومی برای قاهره به همراه خواهد داشت.

در پی این اختلافات انور سادات فرمان برکناری هیکل از سردبیری روزنامه الاهرام را  صادر کرد. این فرمان به تاریخ دوم فوریه 1974 در تمامی روزنامه های مصر منتشر شد. انور سادات ضمن برکناری محمد حسنین هیکل وی را به عنوان مشاور خود منصوب کرد و خواهان حضور وی در کاخ عابدین(کاخ ریاست جمهوری) مصر شد. 

روزنامه نگار پر آوازه مصر حضور در سمت مشاور رئیس جمهور مصر را نپذیرفت. وی در پاسخ به سوال روزنامه نگاران گفت: رئیس جمهور این اختیار را دارد که مرا از سردبیری روزنامه الاهرام کنار بگذارد اما اینکه بعد از آن من چه کار باید بکنم تصمیمی است که تنها به خود من مربوط می شود.

برخی از کتاب های وی عبارتند از: مذاکرات محرمانه میان اعراب و اسرائیل- افسانه، امپراتوری و کشوری یهودی.

مذاکرات محرمانه میان اعراب و اسرائیل- طوفان های جنگ و طوفان های صلح.
مذاکرات محرمانه میان اعراب و اسرائیل، سازش توهمات اسلو- قبل و بعد از اسلو.
اکتبر 73، سلاح و سیاست.
امپراتوری آمریکا و یورش به عراق.
بحران اعراب و آینده آنها.
هیکل برای کتب برخی از نویسندگان سرشناس مقدمه نوشته است که می توان به دیباچه وی برای کتاب «عمو سام چه می خواهد» نوام چامسکی اشاره کرد. 
گفتنی است محمد حسنین هیکل (روزنامه نگار فوق الذکر) با محمد حسین هیکل (شاعر،نویسنده و سیاستمدار مصری) دو شخصیت متفاوت از یکدیگرند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
به نظر آدم آزاده ای میومد
خدا بیامرزدش
آخرین اخبار