کرمان؛

آنغوزه چیست و خواص آنغوزه کدامند؟

آنغوزه گیاهی است به ارتفاع ۲ تا ۲/۵ متر دارای ریشه زخیم و محتوی شیره شیری رنگ با بوی قوی ساقه آن ضخیم و استوانه ای و گلهای آن زرد رنگ است ودراستان کرمان نیزاین گیاه پرخاصیت پرورش داده می شود.

به گزارش خبرنگارگروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ برای بدست آوردن آنغوزه که صمغ این گیاه است گیاه را از حد فاصل ریشه و ساقه قطع می کنند شیره ای که از محل قطع خارج می شود آنغوزه نام دارد که مصرف پزشکی و درمانی دارد و طبیعت این گیاه گرم و خشک است. 
گیاه آنغوزه دو نوع است که این نوع آن خوشبو و نوعی دیگر بد بو است و نوع بدبوی آن در ایران پرورش می یابد و مصرف درمانی دارد.
 صمغی که از این گیاه بدست می آید احمقی را زایل ، ذهن را نیکو و حافظه را بسیار می کند.
فواید گیاه آنغوزه
بوی دهان را برطرف و داخل آنرا ضدعفونی ، قدرت هاضمه را زیاد ، دستگاه گوارش را تقویت ، شیر مادران شیرده را بسیار و قوای جنسی را تقویت می کند.

خواص دارویی گیاه آنغوزه برای درمان اختلالات عصبی در کودکان استفاده می شود،خاصیت مسکن دارد و در کاهش فشارخون و درمان بیماری های قلبی عروقی موثر است ، انغوزه نفخ بر است و به هضم غذا کمک می کند، این گیاه از حمله های هیستری جلوگیری می کند، برای رفع دندان درد، مقداری از آنغوزه را با آب لیمو مخلوط کنید و با پنبه روی دندان قرار دهید، از آن جا که انغوزه خاصیت آنتی بیوتیک دارد و مانع از رشد میکروب می شود، ازانغوزه به عنوان نگه دارنده در ترشی ها استفاده می شود و همچنین آنغوزه ناراحتی های تنفسی مانند آسم، سیاه سرفه و برونشیت را برطرف می کند. فواید دارویی گیاه آنغوزه یکی از آنها درمان آنفولانزا است. آنغوزه برای مقابله با آنفولانزای خوکی و ویروس H1N1 مفید است ، آنغوزه محافظ خوبی در مقابل تری‌گلسیرید و کلسترول حاصل از خوردن غذاهای چرب است.
عوارض جانبی آنغوزه آنغوزه در کنار تمام فوایدی که دارد، بعضی مضرات را نیز دارد. در بعضی موارد ممکن است سبب تهوع و استفراغ شود، استفاده‌ی بیش از اندازه از این گیاه ممکن است سبب تحریک گلو، تورم لب‌ها، آروغ زدن، گاز معده و اسهال شود، علاوه بر این در افرادی که دارای بیماری اعصاب مرکزی هستند ممکن است اثرات تحریکی ناخواسته‌ ایجاد کند،اگر مبتلا به صرع هستید از این گیاه استفاده نکنید زیرا ممکن است سبب حملات صرع شود. مقدار زیاد آنغوزه ممکن است سبب سرگیجه و سردرد و کاهش هوشیاری در هنگام کار شود. اگر مبتلا به بیماری فشارخون بالا یا پایین هستید از این گیاه استفاده نکنید
انتهای پیام./
برچسب ها: آنغوزه ، گیاهی ، دارویی ، هشدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار