ایوبی: کاش رئیس صنف نویسندگان سینمایی بودم/ اعلام برگزیدگان پنجمین دوره کتاب سال سینما

برگزیدگان پنجمین دوره کتاب سال سینما طی مراسمی در موزه سینما معرفی شدند.

به گزارش خبرنگارحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین اهدای جوایز پنجمین دوره کتاب سال سینما به دبیری اکبر نبوی با حضور برخی از هنرمندان در موزه سینما برگزارشد.

این مراسم بعد از حدود سی دقیقه تاخیر با پخش تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و سرود ملی با اجرای منصور ضابطیان آغاز شد.

در ابتدا اکبر نبوی دبیر این دوره گفت: از میرکریمی به خاطر اینکه مسئولیت سنگینی به عهده من گذاشت، تشکر می کنم. همچنین از مسئولان و مدیران برگزار کننده دوره‌های قبل نیز قدردانی می‌کنم. از دوره سوم به بعد سیر صعودی ارائه آثار محسوس و معنادار شد و طبق آمار از ۳۴ عنوان به حدود تقریبا ۷۰ اثر به دبیرخانه جشن رسید. از میان این تعداد ۶۶ اثر مورد داوری قرار گرفت. فراخوان آخر مرداد منتشر شد و آخر شهریور تمام آثار به دست ما رسید.پنج بهمن ماه نامزدها مشخص شد و امشب در خدمت شما برای اهدای جوایز اینجا هستیم.

وی در خصوص تغییر تندیس قلم زرین به تندیس هدهد بیان کرد: چون چندین دوره جایزه قلم زرین داشتیم طی صحبتهایی که با میرکریمی کردیم قرار شد تکرار کننده اهدای قلم زرین نباشیم که در این راستا به تندیس هدهد که نماد مرغ دانایی و آگاهی در کشور ما و دیگر کشورهای جهان است رسیدیم و این تندیس کار دستان هنرمند محمد توکلی است. 

وی ادامه داد: در انتخاب کتاب سال سینما سختگیری ها و دقت فراوانی در راستای مبانی نظریه سینما و انتقال تجربه و دانش در نظر گرفته شد.  

در ادامه رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما بیان کرد: خوشحالم از اینکه یکی دیگر از آرزوهای بزرگ سینماگران ما تحقق پیدا کرد. روزی که تصمیم به برپایی این جشن گرفته شد هدف آن صاحب مکتب کردن سینمای ایران بود. سینمای ما علی رغم تاثیر بسزایی که در سینمای جهان داشته به نظر می‌رسید در شکل مکتوب آن اتفاق خاصی رخ نداده این جشن می‌توانست اهداف بزرگ سینما را در این زمینه تحقق بخشد.

میرکریمی عنوان کرد: در ابتدا مسئولان وقت مخالفت کردند و نگران بودند که واگذاری این جایزه به صنف مستقل بحث‌برانگیز می‌شود و شاید خدشه‌ای در وظایف حاکمیتی آنها در سینما اتفاق بیفتد اما من و نبوی که با مجاهدت و سختی به پای این کار ایستاد خواستیم جایزه کتاب سال سینما برگزار شود.

وی افزود: به خودم می بالم که در خدمت شما هستم امیدوارم این اتفاق تداوم داشته باشد در ضمن از مسئولان دوره‌های قبل و حمایتهای ویژه دکتر ایوبی تشکر می‌کنیم.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در پایان مراسم گفت: به خانه سینما و اکبر نبوی تبریک می‌گویم. نویسندگان کم حاشیه بی‌حاشیه و پرزحمت هستند و با تمام سختی‌ها صدای آنها در نمی‌آید ای کاش این صنف اینقدر بزرگ بود که به جای رئیس سازمان سینمایی رئیس این مجموعه می‌شدم.

در بخش ناشر برگزیده لوح و تندیس هد هد به لطف الله ساغروانی مدیر انتشارات هرمس اهدا شد.

در بخش ترجمه لوح و تندیس هد هد به محمد شهبا مترجم کتاب «تاریخ اجتماعی سینمای ایران» نوشته حمید نفیسی، منتشر شده توسط انتشارات «مینوی خرد» تقدیم شد.

همچنین محمد شهبا برای یک عمر ترجمه ادبی سینمایی تجلیل شد.

در بخش ترجمه دو دیپلم افتخار به احمد الستی و محمد همتی برای کتاب «هنر دقت» نوشته مایکل اوپیتس از بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه اهدا شد.

در بخش بهترین تالیف دیپلم افتخار به احمد ضابطی جهرمی مولف کتاب «شکل شناسی و گونه شناسی فیلم مستند» منتشر شده توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تقدیم شد.

در بخش بهترین تالیف لوح و تندیس هد هد به محمد گذرآبادی نویسنده کتاب «فرهنگ فیلمنامه» منتشر شده توسط بنیاد سینمایی فارابی اهدا شد.

محمود اربابی، بهروز افخمی، حجت الله ایوبی، حمید دهقانپور، محمد جواد فریده زاده، مهران کاشانی و فرزاد موتمن اعضای هیات داوران این دوره از جایزه کتاب سال سینما هستند.

گفتنی است در این مراسم حبیب ایل‌بیگی، فرزاد موتمن،بهروز افخمی، محمد حیدری، غلامرضا موسوی، فرشته طائرپور، منوچهر شاهسواری و.. حضور داشتند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار