تعلیف 2 میلیون رأس دام در مراتع کهگیلویه و بویراحمد

معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به خطر نابودی مراتع استان گفت: ظرفیت تعلیف دام در مراتع استان 900 هزار راس است در حالی که دو میلیون و 200 هزار راس دام در مراتع استان تعلیف می‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،گودرز باقری‌فرد با بیان اینکه کوچ بهاره عشایر تا قبل از 15 اردیبهشت 95 ممنوع است، گفت: دستگاه‌های عضو ستاد کوچ استان هماهنگی و تعامل لازم را برای جلوگیری از کوچ زودرس عشایر انجام دادند که در همین راستا 22 اکیپ ثابت و 8 اکیپ سیار با تعداد 76 نفر از 25 اسفند ماه از کوچ زودهنگام عشایر جلوگیری می‌کنند.

معاون فنی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: کلیه باربری‌های استان و شهرستان از صدور بارنامه حمل دام تا قبل از زمان کوچ خودداری کنند، همچنین با توجه به خطر شیوع بیماری تب برفکی و بیماری پی.‌پی.‌آر در بین دام‌ها بدون اخذ مجوز دامپزشکی از کشتار هرگونه دام در کشتارگاه‌های جلوگیری می‌شود.

وی عنوان کرد: مراتع استان 552 هزار هکتار است و ظرفیت 900 هزار واحد دامی در مراتع استان وجود دارد در صورتی که در حال حاضر دو میلیون و 200 هزار راس دام در مراتع استان در حال تعلیف است و خطر و تهدید جدی برای مراتع است.

این مسئول بیان کرد: پروانه چرای مناسب با ظرفیت مراتع و جلوگیری از ورود دام‌ها به مراتع بیش از ظرفیت مرتع، اجرای طرح‌های مرتع‌داری، افزایش وضعیت پوشش مراتع و توسعه مشاغل جایگزین مانند گیاهان دارویی برنامه‌های منابع طبیعی برای حفاظت از مراتع است.

باقری‌فرد در ادامه با اشاره به آغاز فصل بهار و رویش گیاهان کوهی و دارویی افزود: برای جلوگیری از ریشه‌کنی گیاهان دارویی و مرتعی توسط افراد سودجو 10 اکیپ به صورت شبانه‌روزی در عرصه‌ها و مراتع استان از تخریب عرصه‌ها جلوگیری و با متخلفین برخورد می‌کنند.

وی از برخورد با فروشندگان گیاهان دارویی و مرتعی در استان خبر داد و گفت: با همکاری شهرداری یاسوج با دست‌فروشان و فروشندگان گیاهان مرتعی برخورد می‌شود.

انتهای پیام /ف

برچسب ها: دام ، طبیعت ، تعلیف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.