گرگ‌های سرخ آماده حضور قدرتمند در سال جدید

تیم فوتبال تراکتورسازی که در سال 94 مشکلات زیادی داشت این سال را به خوبی به پایان رساند تا آماده حضور قدرتمند در سال جدید شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز که در سال 1394 با حاشیه‌های مختلفی از جمله حاشیه‌ها و متغیرات در تیم و نایب قهرمانی در لیگ چهاردهم بود با کسب نتیجه قابل قبول در هفته بیست و سوم لیگ برتر و لیگ قهرمان آسیا سال 1394 را به خوبی به پایان رساند تا خود را آماده حضور قدرتمند و ادامه لیگ پانزدهم در سال 1395 کند.
 
تاریخچه

 
تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز از جمله تیم‌های قدیمی ایران است که در سال 1349 با حمایت کارخانه تراکتورسازی در شهر تبریز بنیان‌گذاری شد. این تیم هم‌اکنون از جمله تیم‌های نظامی است و توسط بخش های مختلف مخصوصی  و دولتی حمایت‌ مالی می‌شود همچنین تراکتوری‌ها همراه با ملوان بندر انزلی از جمله تیم‌هایی محسوب می‌شوند که می‌توانند بازیکن سرباز جذب کنند.
 
تراکتورسازان که در سال‌های مختلف فراز و نشیب‌های زیادی را به چشم خود دیده‌اند تا فصل 81-1380 بالاترین سطح فوتبال کشور قرار داشتند اما پس از آن به دسته پایین‌تر سقوط کردند و پس از 8 سال تلاش سرانجام در سال 1388 به لیگ برتر فوتبال راه یافتند این تیم پپس از صعود به لیگ برتر روند روبه رشدی داشته و در پایان فصل‌های 89-1388، 90-1389، 91-1390، 92-1391 به ترتیب در جایگاه هفتم، پنجم و دوم ایستادند.

سرخ‌های تبریز موفق شدند برای نخستین بار با نائب قهرمانی در یازدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در سال 1391 جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنند. براساس گفته فدارسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال بهترین رتبه‌ای که تراکتورسازی تا به حال موفق به کسب آن شده است رتبه دویست و هشتم جهان و دوم آسیا بوده است.
 
تراکتورسازی پیش از انقلاب اسلامی
 
تراکتورسازی برای نخستین بار در سال 1354 به جام تخت جمشید صعود کرد آنها در میان 16 تیم حاضر در این رقابت‌ها شانزدهم شدند و به دسته پایین‌تر سقوط کردند. سرخ‌های تبریز پس از یک سال دوری از سطح اول فوتبال ایران دوباره در جام تخت جمشید سال1356 حاضر شدند و در پایان موفق به کسب رتبه پانزدهم شدند در آن زمان هدایت تراکتورسازان با حسین فکری بود و بازیکنانی مانند پرویز مظلومی، عباس کارگر و ابراهیم کیان طهماسبی در این تیم بازی می‌کردند تراکتورسازان در جام تخت جمشید 1357 هم حاضر بودند و پیش از تعطیلی این رقابت‌ها در جایگاه نهم جدول حضور داشتند.

تراکتورسازی در نخستین دوره جام حذفی فوتبال کشور سال 1356 حضور داشت و به فینال هم راه یافت اما در بازی پایانی با 4 گل مغلوب ملوان بندرانزلی شد و نایب قهرمان نخستین دوره جام حذفی لقب گرفت. در این سال‌ها ماشین‌سازی نیز به عنوان تیمی از شهر تبریز و قدرتی موازی با تراکتورسازی در فوتبال ایران حاضر بود.
 
دهه 60
 
دهه 60 شمسی به دلیل وقوع جنگ تحمیلی لیگ سراسری فوتبال ایران تعطیل شد و تنها جام‌های استانی برگزار می‌شد.
 
تراکتورسازی هم تنها در لیگ استانی بازی می‌کرد. در سال 1365 منتخب تبریز متشکل از بازیکنان تیم‌های تراکتورسازی و ماشین‌سازی به فینال لیگ استانی قدس راه یافتند.
 
ولی در فینال مغلوب استان اصفهان شدند و به مقام ننایب قهرمانی رسیدند. در این دهه بازیکنانی مانند احد شیخ لاری، حسین قوی فکر، غلامرضا باغ‌آبادی و امیر داداش ضیایی بازیکنان برجسته تراکتورسازی بودند که در تیم ملی فوتبال هم بازی  کردند. در سال‌های پایانی همین دهه بود که داسیلی گرجا مربی رومانیایی به تبریز آمد.
 
دهه 1370 و آغاز دهه 1380
 
واسیلی گرجا تیم‌های پایه تراکتورسازی را زیر نظر گرفت و به کارهای بنیادی پرداخت تراکتور متحول شد و دوران موفقی را گذارند. آنها در لیگ آزادگان سال 1371 در گروه یک یا بالاتر از استقلال و کشاورز اول شدند اما در مرحله پلی آف با شکست در مقابل با مس تهران به مقام سوم رسیدند در این تیم که یکی از بهترین نتیجه‌های تاریخ تراکتورسازی بدست آمد. احد شیخ لاری، کریم باقری، سیروس دین‌محمدی و حسین خطیبی حضور داشتند. اسماعیل جلالی و علی؟؟؟؟؟ نیز از آن تیم به تیم ملی راه یافتند.

تراکتورسازان برای بار دوم در جام حذفی سال 1373 با شکست مقابل بهمن به نایب قهرمانی این جام رسیدند اما پس از آن دوران افت باشگاه آغاز شد و بازیکنان بزرگ این تیم جدا شدند پس از این افت گرجا جای خود را به محمد حسین ضیایی داد این تیم در لیگ آزادگان سال 1379 آخر شد.
 
اما با حکم فدراسیون دقت جواز حضور در نخستین دوره لیگ خلیج فارس را پیدا کرد اما دراین لیگ هم تراکتور با هدایت رضا وطنخواه و محمود یاوری توفیقی نداشت و سرانجام به لیگ دسته یک سقوط کرد.
 
حضور در لیگ دسته اول 1381-1388 تراکتورساطزی در هفت فصل متوالی در لیگ دسته یک حضور داشت و نتوانست راهی لیگ خلیج فارس شود.
 
تراکتورسازان در این هفت سال تنها یک بار به پلی‌آف رسید و با شکست در مقابل شیرین‌تر از کرمانشاه فرصت صعود را از دست داد. در این سال‌ها ارنست میدنروپ، فرشاد بیوس، احد شیخ‌ لاری از مربیان باشگاه بودند. سرانجام تراکتورسازی در فصل 1387-88 و با مربیگری فراز کمالوند به لیگ برتر صعود کرد.
 
دهه 90
 
برخلاف دهه 80 شمسی که برای تراکتورسازان خوب نبود. دهه نود زمان اوج‌گیری تراکتور آغاز شد، آن‌ها در سال 1390 برای نخستین بار با هدایت امیرقلعه‌نویی موقت شدند به عنوان نایب قهرمان لیگ برتز دست یابند. همچنین آن‌ها موفق شدند نخستین جواز حضور در آسیا را هم کسب کنند.

پس از آن نیز تونی اولیویرا در فصل 1391-92 نیز موفق شد عنوان نایب قهرمانی را دوباره تکرار کند. سال 1392-93 هم برای تراکتورسازان خوب بود آن‌ها اگر به در آن سال تغییرات زیادی را در نیمکت خود دیدند و در پایان تمام 6‌ام لیگ را بدست آوردند اما موفق شدند با حضور تونی پرتغالی نخستین قهرمانی در جام‌حذفی را بدست آوردند. این آخرین مقام خوب تراکتورسازان نبود و آن‌ها در فصل 1393-94 با حضور رسول خطیبی و تونی اولیویرا تا قهرمانی لیگ برتر هم پیش رفتند.
 
اما در پایان بار دیگر به نایب قهرمانی لیگ رضایت دادند در همان سال تراکتورسازان تا نیمه‌نهایی جام حذفی هم پیش رفتند. با این وجود تراکتورسازان در لیگ قهرمانان آسیا هیچ‌گاه موفق نبودند و در 3 دوره حضورشان از سال 1391 تا 1394 هیچ‌گاه موفق به صعود از مرحله گروهی نشدند.
 
تراکتور در لیگ پانزدهم
 
تراکتورسازی تبریز که تا هفته پایانی لیگ چهاردهم عنوان قهرمانی را به دوش می کشید پس از کسب نتیجه‌ تساوی در مقابل نفت تهران قهرمانی را از دست داد تا حاشیه‌های زیادی در کنار این تیم شکل بگیرد پس از این اتفاق بود که به نوعی هواداران تراکتور با فوتبال قهر کردند.
 
تراکتورسازان که باید نخستین دیدار لیگ پانزدهشان را مقابل نفتی انجام می‌دادند که قهرمانی را از آن‌ها گرفته بود تنها شاهد حضور تعداد کمی از هواداران بودند. تونی اولیدیرا که برخلاف سال‌های گذشته از ابتدا هدایت تراکتورسازی را به عهده داشت.
 
تنها 13 هفته در جمع سرخ‌های تبریز باقی ماند، وی در این 13 هفته 6 تساوی، 4 پیروزی و 3 شکست بدست آورد و در نهایت به دلیل مشکلات خانوادگی استعفا داد، پس از این استعفا بود که تونی درخواست مطالباتش را کرد و پس از دریافت مطالبتش از ایران خارج شد تا امیر قلعه‌نویی بار دیگر هدایت تراکتورسازی را بر عهده بگیرد.

قلعه‌نویی که 19 آذر ماه به تبریز آمد در نخستین دیدار خود در مقابل استقلال تهران تیم سابقش قرار گرفت و به تساوی بدون گل دست یافت. قلعه‌نویی تا پایان سال 1394 و پایان هفته 23 رقابت‌های لیگ برتر به 5 تساوی 4 برد و یک شکست  دست یافت و در رتبه 15 جدول قرار گرفت.
 
قلعه‌نویی که با تراکتورسازان در 3 جام توپ می‌زد در مرحله نیمه نهایی جام حذفی و در شهر تبریز مغلوب استقلال تهران شد تا نتواند به فینال برسد.
 
اما قلعه‌نویی برخلاف جام حذفی در لیژگ قهرمانان آسیا عملکرد فوق العاده‌ای داشت تراکتورسازان را برای نخستین بار به صعود در این جام امیدوار کرد.

وی در 2 بازی ابتدایی خود در سال 1394 به 2 پیروزی ارزشمند دست یافت تا با اقتدار صدرنشین گروهش باشد. حال باید منتظر ماند و دید آیا قلعه‌نویی می‌تواند بار دیگر با تراکتورسازان موفق باشد یا خیر؟
 
حاشیه‌های تراکتور
 
تراکتورسازی هم به مانند سایر تیم‌‌های لیگ برتری به دور از حاشیه نبود، آن‌ها در لیگ پانزدهم با مشکلات زیادی از جمله مسائل  مالی، خطر کسر امتیاز مواجعه شدند.
 
حتی آن‌ها با مسائلی نظیر درگیری در تمرینات و مشکلات بازیکن سربازان مواجه شدند. اما شاید جدی‌ترین مسئله‌ای که هم‌اکنون در تبریز جریان داد نارضایتی هوادارن از انتخاب امیرقلعه‌نویی به عنوان مربی این تیم است که علیرغم خواست آ‌ن‌ها بود. با وجود اینکه این مسئله که قلعه‌نویی تاکنون نتایج خوبی کسب کرده است. هوادارن علیه وی شعار می‌دهند.

باید دید آیا سرانجام قلعه‌نویی هم مانند سایر مربیان تراکتور خواهد بود یا خیر؟
 
انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار