لاریجانی: با مرده وزیر، سوداگری سیاسی نکنید

نباید با مرده وزیر، سوداگری سیاسی کرد، چرا که اینها، مسأله اصلی کشور نیست و تنها وقت کشور را می‌گیرد و برای بخش‌های گوناگون کشور مضر است. تئوری دشمن این است که مسئولان را به حاشیه ببرد، برخی این موضوع را می‌فهمند، اما به عمد و با توجه به سود سیاسی به آن توجه نمی‌کنند.

سرویس مجلس ـ رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اظهارنظرهای اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا درباره درخواست رسمی آمریکا از ایران برای تحویل پرنده جاسوسی گفت: اوباما باید رسماً پاسخ بدهد که چرا این هواپیما وارد آسمان ایران شده است.

به گزارش «تابناک»، علی لاریجانی در مراسم مجمع طلاب و فضلای قمی حوزه علمیه قم ـ‌ که در حسینیه مرحوم آیت‌الله نجفی مرعشی برگزار شد ـ تصریح کرد: یک بخش مهم که در چند سال اخیر به واسطه مقام معظم رهبری به وجود آمده، ایجاد الگوی توسعه اسلامی است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولان با رویکردهای متفاوتی کشور را اداره کرده‌اند، افزود: در دهه نخست انقلاب اسلامی، نگاه عدالتی مسئولان به سوسیالیست شباهت داشت که این موضوع پیامدهایی به همراه داشت.

وی ادامه داد: در سال‌های بعد، مدل مدیریت کشور تغییر کرد و تا امروز مسئولان در مجلس و دولت تلاش‌هایی می‌کردند و با طرز فکرهای متفاوت و البته خیرخواهانه کشور را اداره کرده‌اند.

عدالت مهمترین مسأله در اداره کشور است و الگوی روشنی ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدالت، مهمترین مسأله در اداره کشور است و البته الگوی روشنی برای آن نیست، گفت: در سه سال گذشته، مقام معظم رهبری توصیه‌هایی داشتند که به الگوی توسعه اسلامی برسیم.

لاریجانی با یادآوری اینکه مرکز پژوهش‌های اسلامی در قم ایجاد شد و این مرکز به شکل مستمر با حضور دانشمندان اسلامی روی موضوع الگوی توسعه اسلامی تمرکز کرده است، تصریح کرد: برای اداره کشور نباید به حداقل‌ها در زمینه خلاف شرع تمرکز کنیم.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم افزود: نباید با حداقل‌ها به سوی مدینه فاضله حرکت کرد، بلکه باید روح آن را مشخص نموده و آن را به کرسی نشاند.

لاریجانی ادامه داد: ایجاد مرکز پژوهش‌ها در قم، کار پایه‌ای است و این مرکز باید کمک کند ظرفیت‌های قانون اساسی در قوانین تبلور کند.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه سند چشم‌انداز یک موضوع مهم در کشور است، گفت: بر پایه این سند، جایگاه ایران در سال ۱۴۰۴ در بخش‌های گوناگون از جمله سطح عدالت مشخص شده است.

لاریجانی درباره اهمیت سند چشم‌انداز تصریح کرد: با توجه به اینکه کشورهای دیگر منطقه ایستا نیستند و با سرعت زیادی در حال حرکت هستند، اگر ما با الگوی درست و مستمر حرکت نکنیم، دچار مشکل می‌شویم.

برای تبدیل شدن به کشور نخست منطقه، باید شرایط پایدار ایجاد کنیم

وی با تأکید بر اینکه در برخی از مؤلفه‌ها همچون تولید و سرمایه‌گذاری از کشورهای حریف عقب هستیم، گفت: اگر بخواهیم به کشور نخست در منطقه تبدیل شویم، باید شرایط پایداری را ایجاد کنیم.

لاریجانی انجام کار جدی برای ایجاد الگوی توسعه اسلامی را ضروری خواند و افزود: هم‌اکنون بستر ایجاد این الگو را در قم ایجاد کرده‌ایم و این موضوع کار بسیار مهمی است و ایران دیگر کشورها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط کنونی باید به برخی کارهای پایه‌ای توجه خاصی شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در ۳۲ سال گذشته شرایط خاصی داشته و گاهی با فشارهای سیاسی مانند موضوع هسته‌ای و گاهی با جنگ روبه‌رو بوده است، اما وضعیت کنونی تفاوت‌هایی با گذشته دارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه یکی از موضوع‌هایی که شرایط کنونی را در مقایسه با گذشته متفاوت می‌کند، اتفاق‌های منطقه اروپا و آمریکاست که هر یک از آنها از یک جنس هستند.

همه رخدادهای امروز دنیا، مؤلفه‌ای مشترک دارند

لاریجانی با بیان اینکه همه اتفاقات انجام شده در دنیا دارای یک مؤلفه مشترک است، افزود: برژینسکی، یکی از صاحب‌نظران غربی در یکی از کتاب‌های خود به این موضوع تأکید دارد که مردم در هیچ زمانی تا این اندازه آگاهی سیاسی نداشته‌اند و این موضوع، همان نقطه مشترک میان اتفاق‌های رخ داده در نقاط جهان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بحران مالی در آمریکا و اروپا را مشکلی اساسی خواند و با بیان اینکه موج حوادث این بحران مالی هم‌اکنون ادامه دارد، گفت: این موضوع یک اشکال در درون سیستم سرمایه‌داری است.

لاریجانی با یادآوری اینکه برخی متفکران در گذشته درباره بحران مالی اخیر ـ که حاصل از سرمایه‌های قرضی است ـ هشدار داده بودند، ادامه داد: با توجه به اینکه سیاستمداران در این شرکت‌ها که با سرمایه قرضی خود فعالیت می‌کردند، حضور داشتند به این هشدارها توجه نشد.

آمریکا چهارده هزار میلیارد دلار بدهی دارد

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها خود را کشور بزرگی می‌دانند، گفت: آمریکا چهارده هزار میلیارد دلار بدهی دارد و با کسری بودجه چند هزار میلیاردی روبه‌روست؛ البته این موضوع در یونان و فرانسه نیز دیده می‌شود که این مشکل جدیدی است که نوعی بی‌عدالتی و نابه‌سامانی در نظام سرمایه‌داری است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نکته‌هایی مانند بحران مالی غرب برای ما ضرورت‌هایی را می‌آفزیند، یادآور شد: در یک سال گذشته، تحولات بزرگی در منطقه رخ داده است که شاید تا سیصد سال دیگر نیز شاهد نمونه‌هایی از آنها نباشیم.

لاریجانی با بیان اینکه برخی بر این باور بودند رخدادهای منطقه، آفریده شیطنت آمریکاست و آمریکایی‌ها می‌خواهند با نابسامان کردن وضعیت این کشورها به مدل جدیدی دست یابند، تصریح کرد: این رویدادها، این باور را نشان نمی‌دهد و این موضوع وهمی بیش نیست و وزن آمریکا در این حد نیست که بخواهد چنین هدفی را ایجاد کند.

همه مشتریان آمریکا در منطقه سرنگون شده‌اند

وی ادامه داد: همه مشتری‌های آمریکا در منطقه سرنگون شده‌اند و قدرت‌هایی که سر کار آمده‌اند، مخالف آمریکا هستند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحلیل مسلط در اتفاقات منطقه این است که این اتفاقات برگرفته از مولفه‌های گوناگون است، یادآور شد: فشارهای آمریکا در منطقه، حمایت از رژیم صهیونیستی و بی‌اعتنایی به مسلمانان از جمله این مؤلفه‌هاست.

لاریجانی با بیان اینکه برخی می‌گویند سود اتفاقات منطقه به جیب ایران می‌رود و توازن منطقه به هم می‌خورد، گفت: اتفاقات منطقه برگرفته از دو جنس کاری در ایران است که یکی از آنها، تفکر امام خمینی (ره) است که در جهان طرفداران بسیاری دارد و البته ممکن است، برخی رسانه‌ها بر این موضوع سرپوش بگذارند.

وی ادامه داد: برخی انقلابیون مصری، نگاه اولیه‌ای به ایران داشتند و در سفر خود به آنجا از پیشرفت‌ها و حتی فعالیت‌های دانشگاهی ایران در شگفت بودند.

لاریجانی تصریح کرد: با همه فشارهای تبلیغاتی که علیه ایران است، حرف اسلام‌خواهی مردم مسلمان منطقه، کاملا برگرفته از تفکر امام خمینی (ره) است.

مدل استقامتی ایران الگویی برای مسلمانان

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس، روحیه استقامت و مقاومت ایران در زمان جنگ و موضوع هسته‌ای را وجه دیگر تأثیرگذاری ایران در مردم مسلمان منطقه خواند و گفت: مدل استقامت ایران در کشورهای منطقه به یک الگو تبدیل شده است.

لاریجانی با یادآوری اینکه زمانی که آمریکا به عراق حمله کرد، چند کشور مانند روسیه، آلمان و فرانسه در کنار ایران مخالفت خود را با این اقدام آمریکا اعلام کردند، گفت: اما پس از گذشت بیست روز از آغاز جنگ، این کشورها نظر خود را تغییر دادند و حتی خبرهایی مبنی عذرخواهی آنها از آمریکا نیز شنیده می‌شد، اما با توجه به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران، یک مکتب است، به تنهایی از مردم مسلمان عراق دفاع کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه آمریکایی‌ها در دوره‌ای از راه کانال‌های گوناگون، پیغام‌هایی درباره حمله نظامی قریب‌الوقوع به ایران خبر می‌دادند، افزود: آمریکا فشارهای خود علیه ایران را افزایش داد، اما ایران به رغم همه فشارها از عراق دفاع کرد تا امروز ملت این کشور، سرافرازانه آمریکایی‌ها را از خاک خود بیرون کنند.

لاریجانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از زمان جنگ ۳۳ روزه، افغانستان و همچنین جنگ ۲۲ روزه نیز در حمایت از مسلمانان تنها بود، اما با تمام توان از این کشورها حمایت کرد.

ایران در موضوع هسته‌ای استقامت کرده است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ایران در موضوع هسته‌ای استقامت کرده است، تصریح کرد:‌ مردم دنیا مدل ایستادگی ایران را حس می‌کنند، البته این موضوع بی‌هزینه نیست و کشوری که می‌خواهد آقایی کند، باید هزینه‌های آن را بپردازد.

رئیس مجلس شورای اسلامی که در جمع طلاب و فضلای قمی حوزه علمیه قم سخن می‌گفت، افزود: ممکن است، برخی کشورها در ظاهر مستقل باشند، اما با دیدن عصبانیت کشورهای غربی تسلیم می‌شوند، ولی ایران که انقلاب آن برگرفته از شور حسینی است، در برابر فشارها ایستادگی می‌کند.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار