بازی های المپیک تابستانی 2000 سیدنی

بیست و هفتمین دوره از بازی های المپیک در سال 2000 در شهر سیدنی استرالیا برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان در این مطلب قصد داریم به بررسی تمامی ابعاد و جزئیات بیست و هفتمین دوره بازی های المپیک بپردازیم:
 
زمان برگزاری:     15 سپتامبر -1 اکتبر 2000
تعداد کشورهای شرکت کننده:     199 کشور  
تعداد ورزشکارن:     10651 نفر (6582 مرد- 4069 زن)  
تعداد رشته های ورزشی:     28 رشته  
تعداد رویدادها:     300  ماده
 
رشته های ورزشی : شنا ، تیرو کمان ، دوومیدانی ، بدمینتون ، بیس بال ، بسکتبال ، بوکس ، قایقرانی ، دوچرخه سواری ، سوارکاری ، شمشیربازی ، هاکی ، فوتبال ، ژیمناستیک ، هندبال ، جودو ، پنجگانۀ مدرن، روئینگ ، ، تیراندازی ، وزنه برداری، کشتی، قایقرانی بادبانی ،سافت بال ، تنیس روی میز، تنیس ، والیبال . که سافت بال ، دوچرخه سواری کوهستان، والیبال ساحلی ،تکواندو و سه گانه هم در این دوره اضافه شدند .
 
199 کمیته ملی المپیک در بازی¬های سیدنی شرکت کردند که دو کمیته بیشتر از بازیهای المپیک تابستانی 1996 بود. علاوه بر این، چهار ورزشکار از تیمور به صورت فردی در بازی های المپیک 2000 شرکت کردند. اریتره، ایالات فدرال میکرونزی و پالائو در آن سال برای اولین بار در المپیک شرکت کردند. مسابقات سه گانه و تکواندو دو ورزش جدید در برنامه این المپیک بودند. کره (کره جنوبی) و جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) در زیر یک پرچم با هم حرکت کردند.
افغانستان تنها شرکت کننده¬ی سال 1996 بود که به دلیل حکومت افراطی و ظلم و ستم طالبان و منع ورزش بانوان در المپیک سال 2000 شرکت نکرد.

شهر سیدنی به عنوان میزبان بازی های 2000 در سال 1993 انتخاب شد. تیم¬هایی از 199 کشور در این رقابت شرکت کردند. کشور ایالات متحده اکثر مدال¬ها را در حدود 93 مدال به دست آورد، درحالیکه استرالیا با 58 مدال چهارم شد. هزینه¬¬ی بازی¬ها حدود 6.6 میلیارد دلار تخمین زده شد.
 
انتخاب شهر میزبان
 
سیدنی پس از چهار دور رای گیری در پکن، برلین، استانبول و منچستر در 101 اُمین جلسه در مونت کارلو، موناکو، موفق به کسب حق میزبانی بازی¬ها در 24 سپتامبر سال 1993 شد.  
 
هزینه ها
 
بازی¬های  المپیک سیدنی با هزینه ای بالغ بر 6.6 میلیارد دلار برگزار گردید.تاثیر اقتصادیِ بازی¬های المپیک سال 2000، 2.1 میلیارد دلار صرفه¬جویی در مصارف عمومی بود.. مسائل مربوط به زیرساخت ها  در سال¬های پس از بازی، به یکی از نگرانی¬های شهروندان به ویژه کسانی که در حومه غربی سیدنی بودند، تبدیل شده بود. هزینه¬ی خط آهن پیشنهادی که به غرب سیدنی متصل شده است، تقریبا هم اندازه¬ی هزینه¬های عمومی تخمین  زده شده بود.
 
داوطلبان
 
ریشه¬ی برنامه¬های داوطلبان بازیهای 2000 ، به طرحی در اوایل سال 1992 برمی¬گردد.
در 17 دسامبر سال 1992 گروهی از شهروندان سیدنی که به چشم انداز میزبانی المپیک و پارا المپیک سال 2000 علاقه مند بودند، در جلسه ای در کاخ ورزشی در پارک ونت ورث در سیدنی جمع شدند.
در طول بازی های المپیک دهها هزار نفر از داوطلبان که به شکل رسمی 46967 بودند، در همه سالن¬های المپیک و در  
جاهای دیگر در شهر کمک کردند. آنها مانند ورزشکاران چند روز قبل رژه افتخاری داشتند.
 
لوگو بازیها  
 
آرم رسمی تصویر تلطیفی از یک دونده در حال حرکت همراه با دو بومرنگ کوچک نارنجی برای دستان و دو قرمزرنگ بزرگ برای پاها  و حامل مشعل المپیک بود که توسط شرکت طراحی گرافیک ملبورن طراحی شده بود.  
آرم پیشنهادی توسط Michael Bryce ، معمار و طراح گرافیک طراحی شده بود.
 
مدال ها
 
مدال برنز بازی های المپیک سال 2000، از آهن 1 سنتی و 2 سنتی  استرالیا ساخته شده بود که از سال 1992 به بعد از بین رفته شده بود.
 
"جایزه¬ی پیر دو کوبرتن " که به رسمیت شناخته شده، به کمیته ملی  المپیک سیدنی و ساکنان آن تعلق گرفت که همکاری و شادی مردم سیدنی در طول این رویداد را به همه ورزشکاران و بازدیدکنندگان در سراسر جهان نشان دادند.

نیروی پلیس نیوولز جنوبی که  تلاش کردند تا "امن ترین" بازی¬های تاریخ را به همگان اعطا کنند نیز تقدیر کردند.
 
اولین ها
 
"جایاسینگهه" اولین زن سریلانکایی بود که موفق به کسب مدال شد، مدال برنز در 200متر به او تعلق گرفت، در حالی که Birgit Fischer دو مدال طلا در کایاک گرفت و به اولین زنی تبدیل شد که در هر ورزشی یک مدال به دست آورده است. زنان نیز در وزنه برداری و ورزشهای پنجگانه مدرن برای اولین بار شرکت کردند.
تستِ تشخیص دوپینگ  EPO و آزمایش خون برای اولین بار در المپیک انجام شد.
زنان برای اولین بار در تاریخ المپیک در مسابقات پنجگانه مدرن شرکت کردند.
زنان برای اولین بار در تاریخ المپیک در رشته¬ی وزنه برداری شرکت کردند.
آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA)، یک نهاد مستقل در این بازی¬ها بود که به همراه کمیته بین المللی المپیک مسئول نظارت بر تمام مراحل بود.
 
ایران در بازیهای المپیک  
 
تعداد ورزشکاران ایران: 35 تن، جودو(3)، مشت زنی(5)، دوچرخه‌سواری(2) ، تیراندازی(1)، وزنه‌برداری(6)، تکواندو(2)، دوومیدانی(1)، شنا(1)، تنیس روی میز(1)، کشتی فرنگی(3)، کشتی آزاد(8)، سوارکاری(1)، قایقرانی(1)

نتایج کاروان ورزشی ایران:  
- وزنه‌برداری: حسین رضازاده (مدال طلا)، حسین توکلی (طلا)، کوروش باقری (چهارم).
- کشتی آزاد: علیرضا دبیر (طلا)، امیررضا خادم (چهارم)، عباس جدیدی (چهارم)، علیرضا حیدری (ششم)، محمد طلایی (چهارم).
- تکواندو: هادی ساعی (برنز).
- جودو: آرش میراسماعیلی (پنجم). - نتیجه: ایران با کسب 3 مدال طلا و یک برنز به مقام بیست و ششم دست یافت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.