شهرکرد؛

برندسازی حلقه مفقوده‌ محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری

برندسازی حلقه مفقوده‌ محصولات کشاورزی در استان چهارمحال و بختیاری است.

برندسازی حلقه مفقوده‌ محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری
به گزارش گروه استان های باشگاه خیرنگاران جوان از شهرکرد؛ برند سازی و مدیریت برند ها در حوزه تولید یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است که در معرفی و ارائه محصولات به بازارهای داخلی و خارجی نقش آفرین است.

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با تولید بیش از یک میلیون تن محصولات باغی و زراعی از جایگاه برتری در کشور برخوردار است.
 
ذبیح الله غریب افزود: استان چهارمحال و بختیاری در زمینه تولید بادام مقاوم اول، در زمینه قارچ مقام پنجم و در تولید گردو، رتبه نهم کشور را از آن خود کرده است.

اما با تمام این موفقیت ها، نام و برندی از محصولات تولیدی چهارمحال و بختیاری در بازار وجود ندارد و در حقیقت برندسازی حلقه مفقوده‌ تولیدات کشاورزی این استان است.

محصولات کشاورزی و باغی چهارمحال و بختیاری با وجود کیفیت برتر به استان های دیگر ارسال و با برند آن ها، دوباره به استان بر می گردد و یا در سایر نقاط کشور به فروش می رسد.

غلامرضا چهلگردی سامانی یکی از باغداران چهارمحال و بختیاری در این باره می گوید: به دلیل عدم وجود مرکز خرید مطمئن برای فروش، باغداران مجبور هستند محصول خود را به دلالان بفروشند. 

وی می افزاید: سامان قطب تولید بادام در کشور است ولی متأسفانه محصول بادام این شهرستان به دست واسطه ها افتاده و به اسم دیگر استان ها صادر می شود.

ایوب خسروی، تولید کننده قارچ هم در خصوص فروش محصولات تولیدی خود گفت: محصول تولیدی خودمان را به صورت فله به شهرهای همجوار مثل اهواز، بوشهر، اصفهان و یزد می فروشیم و این شهرها، پس از بسته بندی با برندهایی به نام شهرهای یاد شده، این محصول را به فروش می رسانند.
 
کارشناسان معتقدند: ضعف و یا نبود مراکز فرآوری و صنایع تبدیلی در چهارمحال و بختیاری هم از جمله عواملی است که مانع برندسازی محصولات کشاورزی این استان شده است.

غلامعلی پیوسته بروجنی صادرکننده محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری هم در این باره گفت: بسته بندی محصولات کشاورزی و ارائه آن به بازار، تأثیر زیادی در افزایش ارزش افزوده دارد و نوعی فوت کوزه گری است که در این استان رعایت نمی شود.

غلامرضا چهلگردی سامانی باغدار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: ما مجبوریم محصول تولیدی هلو را به دلیل نبود مراکز فرآوری به استان های اصفهان، قم، کاشان و تهران بفرستیم و هزینه این جابجایی ها هم به ضرر کشاورز است.

مدیر صنایع کشاورزی اداره کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تولید محصولات کشاورزی با کیفیت و برند مشخص، افزایش ارزش افزوده و اتکا به تولیدات داخلی را فراهم می کند.

طهمورث فتاحی، با تأکید بر اهمیت حمایت از برند سازی محصولات کشاورزی اضافه کرد: از تولیدکنندگان خواسته شده تا نام و لوگوی محصولات خود را برای طی مراحل قانونی به جهادکشاورزی استان ارائه دهند تا اقدامات لازم برای اخذ برند صورت گیرد.

وی، با بیان اینکه برندسازی حلقه مفقوده‌صنایع تبدیلی کشاورزی و اقتصاد مقاومتی است،  ادامه داد: هم اکنون یک برنامه استراتژیکی مؤثر در حوزه برندسازی در اقتصاد کشور وجود ندارد.

فتاحی افزود: در دنیای امروز برندسازی با افزایش حجم عرضه بر تقاضا، در جایگاه مهمی قرار گرفته است و در این شرایط، مصرف کنندگان، کالاهایی را خریداری می‌کنند که نسبت به آن اعتماد بیشتری دارند.

وی تأکید کرد: در این میان، نقش برند در بخش صنایع غذایی  بسیار پررنگ تر است.

فتاحی، با اشاره به اهمیت افزایش تولید ناخالص ملی در اهداف اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: صنعت کشاورزی می تواند برای تحقق این هدف مؤثر باشد.
 
وی، با بیان اینکه ما هنوز از پتانسیل کشور در ارائه برندهای مختلف استفاده نکرده‌ایم، گفت: هم اکنون برخی از تولیدکنندگان ارتباط مستقیمی با مصرف کنندگان ندارند و از طریق واسطه ها که تقاضای کالاهای درجه دو یا سه دارند به فعالیت می پردازند.

مدیر صنایع کشاورزی اداره کل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: برند سازی از جمله موضوعات حوزه دانش بنیان است که وقتی با علم و خلاقیت تلفیق شود، ارزش افزوده بالایی داشته و در تغییر اقتصاد و مقاوم سازی کشور، تأثیر عمده‌ای دارد.

فتاحی گفت: برای برند سازی در استان و کشور، علاوه بر حمایت دولت و مدیران، نیازمند تغییر نگرش مردم به تولید ملی نیز هستیم.

وی، با بیان اینکه نقش و نگاه مردم در برند‌ها موجب می‌شود تا نگاه توسعه‌ برندینگ در کشور ایجاد شود، افزود: به صورت کلی برند سازی باید در سه وجه مدیریت خصوصی، دولت و نگاه اجتماعی و تعامل  مردم، مورد توجه کشورها قرار گیرد.

فتاحی، با اشاره به اینکه برای تغییر نگاه مردم و تمایل به برندسازی در کشور، مسئولان باید به کارآفرینان کمک کنند، گفت: برند ملی باید بخشی از منافع ملی باشد.

وی افزود: در حال حاضر نگاه ارگان‌ها به برند داخلی نامناسب و حتی قوانین زائدی وجود دارد که برای رفع آنها باید از اقتصاد دستوری فاصله گرفت و اقدامات لازم را برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رقابتی در کشور انجام داد.

فتاحی با بیان اینکه محبوبیت یک کالا نه تنها هویت اقتصادی کشورها را بالا می برد، بلکه رشد و شعور فعالیت مردم را هم بیشتر می‌کند، تصریح کرد: در همین زمینه برای تحقق اقتصاد مقاومتی در  کشور باید از یکی از ابزارهاهمانند تولید برندهای مطرح و با کیفیت در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

اما در این بین، شرکت هایی هم به اهمیت برند سازی محصولات خود پی برده اند. بزرگترین کارخانه تولید خوراک آبزیان خاورمیانه در قطب صنعتی شهرکرد، از جمله این شرکت هاست که دارای برند مشخص و موفق در عرضه محولات تولیدی است.

این واحد تولیدی قادر به تولید 400 تن خوراک آبزیان است و بیش از یک هزار و 200 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در آن مشغول به کار هستند.
 
امین مالکی مدیر داخلی این کارخانه، با اشاره به اهمیت برند سازی می گوید: یکی از شاخصه ها و عوامل اصلی برای این کار، بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی است که ما توانستیم با تأمین مواد اولیه مرغوب و تولید خوراک آبزیان با کیفیت، بازارهای هدف خودمان را شناسایی کنیم.

لازم به ذکر است: تسریع و کمک به برند سازی محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری می تواند نقش مهمی در افزایش سرمایه گذاری، رونق تولید و اشتغال این استان داشته باشد.

انتهای پیام/ض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.