ایران زمین/ 40

قبر مادر کریمخان زند در «قلعه پری»/ در روستای ملایر خوردن آش خیار را تجربه کنید

ایران زمین این هفته از روستای سرسبز و دیدنی «پری» در استان همدان و جاذبه های آن می گوید.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وقتی از هیاهوی شهری خسته می‌شویم و به اطراف شهر سفر می‌کنیم تا گذری در دل طبیعت داشته باشیم، همیشه در ذهنمان جایی نقش می‌بندد که فقط یک آسمان آبی با  چمن زاری سبز در زیر پایمان باشد. همچنین صداهایی در ذهنمان نقش می‌بندد که نه صدای بوقی دارد و نه صدای آ‍ژیر خطری!

روستای پری (پیروز)

یکی از همین مکان ها، روستایی به نام پری (پیروز) از توابع بخش زند، شهرستان ملایر، استان همدان، در دهستان کمازان است که در ۲۷ کیلومتری جنوب شرق شهر ملایر قرار دارد.

این روستا از غرب به کوه نار، از شمال شرقی به کوه قمبری و  از جنوب غربی به دره پریدر محدود می‏‌شود. روستای پری از سطح دریا 1995 متر ارتفاع دارد و اقلیم آن معتدل و نیمه خشک است. پری بهار و تابستان مطبوع و دلپذیر است و زمستان‏های سرد دارد.

قدمت باستانی روستای پری به قرن چهارم قبل از میلاد می‏‌رسد و هسته اولیه قلعه پری در مرکز روستا از آثار همین دوره است که بر فراز آن قلعه کریمخانی قرار دارد. مردم روستا باور دارند که کریم‏خان در همین روستا به دنیا آمده است.

جمعیت و موسیقی مردم روستای پری

جمعیت روستای پری در سال 1385 حدود 1400 نفر گزارش شده است، مردم روستای پری به زبان لری سخن می‏گویند. مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند. آنها در اعیاد ملی و مذهبی نوروز، فطر، قربان و میلاد پیامبر (ص) به شادی و سرور و در ایام عزاداری ائمه به ویژه ایام محرم و صفر با برگزاری مراسم به سوگواری می‏‌پردازند.

موسیقی رایج در میان مردم روستای پری، شامل ترانه‏‌ها و آواهای محلی لری است که با سازهای محلی نواخته و خوانده می‏‌شود.

کمربازی، چاهکی، هوار هوار، الک دولک، چشم قایمکی، دوزبازی، روبازی و گردوبازی، از بازی‏های رایج در میان جوانان روستا است.

پوشاک مردان روستای پری شامل کت، شلوار، پیراهن، جلیقه، کلاه و کفش و پوشاک زنان شامل مانتو، شلوار، چادر و روسری است.


جاذبه های گردشگری روستای پری

روستای پری، با استقرار در یک محدوده کوهستانی خوش آب و هوا، چشم‌اندازی بدیع و زیبا یافته است. باغ‌های انبوه، سواحل رودخانه خروشان، قنات‌های قدیمی‌، طبیعت جذاب و گیاهان دارویی و آثار تاریخی ارزشمند فضای گردشگری مناسبی فراهم آورده است.

منطقۀ حفاظت شدۀ لشکردر، با وسعتی معادل 1600 هکتار زیستگاه حیات وحش این روستاست. انواع جانورانی مانند گرگ، روباه، خرگوش، کبک و تیهو در این زیستگاه زندگی می‌کنند.

قلعۀ باستانی و تاریخی پری در مرکز روسـتا واقع شـده است. بنای اولیه آن به قـرن چهارم قبل از میلاد نسبت داده می‌شود. بـرفراز خرابه‌های این قلعه، قلعۀ منسوب به کریم‌خان زند قرار دارد که محل تولد كریخان زند بوده است. 

در اطراف و داخل روستا شش تپۀ باستانی وجود دارد که در آن‌ها سفالینه و سکه‌های قدیمی پیدا شده است. قدمت این تپه‌ها به دوران ماد می‌رسد. حمام قدیمی و امامزاده دو خواهران از دیگر آثار این روستاست.


سوغات محلی و صنایع دستی

همیشه رسم سوغاتی گرفتن و سوغاتی بردن برای دوستان و آشنایان از قدیم بین ما ایرانی ها مرسوم بوده ، اما حتما لازم نیست تا گران قیمت باشد. می توان در عین سادگی یک هدیه ارزشمندی گرفت تا بگوییم به یادشان هستیم.

انواع قالی و گلیم مهم‏ترین صنایع دستی و کشمش، شیره انگور، گردو و بادام سوغات این روستا است.ترخینه، کاچی، آش جو با سیرابی، آش رشتة ترش، آش خیار، اشکنه از غذاهای رایج روستای پری است.


در قلعه پری چه  گذشته است؟

قبر مادر كریم‌خان زند در بررسی و شناسایی‌های باستان‌شناسان در تپه پری واقع در روستای پری زنگنه از توابع شهرستان ملایر یافت شده است. روستای پری از طریق شهر ملایر با جاده‌ای آسفالت ـــ و به زودی از طریق خط آهن ـــ قابل دسترسی است.




گزارش از: نیلوفر جوانشیر


انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
آخرین اخبار