نمایش کدام ورزش‌ها، سینما را جذاب‌تر می‌کند؟

در کشور ما ورزشکاران مختلف در رشته هایی مانند کشتی، فوتبال، تکواندو و... هستند که در عرصه بازیگری فعال بوده و تبدیل به بازیگران هنر هفتم شده اند.

نمایش کدام ورزش‌ها، سینما را جذاب‌تر می‌کند؟به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  فعالیت در عرصه های هنری مختلف دارای ویژگی های منحصر به خود است. از بین این عرصه های متعدد، برخی از آنها به لحاظ گرایش علاقه مندان، از رونق بیشتری برخورداراست. یکی از این عرصه ها هنر هفتم، سینما است. پرده نقره ای، که از زمان ظهور تا کنون جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل هر روزه در هر قشر، طبقه و هر صنفی، علاقه مندی برای حضور و تجربه قرار گرفتن در مقابل دوربین، بین افراد گوناگون به چشم می خورد. در این بین با پیشرفت زمان و نزدیک شدن به زمان حال، عرصه های دیگر که فعالیتی غیر هنری دارند نیز به این وادی گرایش نشان داده و با عنوان های مختلف پای خود را به سینما باز کرده اند. در این بین ورزشکاران رشته های ورزشی که به صورت حرفه ای هم کار می کنند در فیلمهای سینمایی حضوری پررنگ داشته اند. البته لازم به ذکر است، ورزشکارانی که به عنوان بازیگر در سینما حضور می یابند، دارای رشته های متفاوتی هستند، چرا که با یک بررسی اجمالی متوجه می شویم که سینما در این سالها پذیرای چه رشته های ورزشی در قلب داستان های خود بوده است.

هالیوود، رینگ تقابل ورزشکاران قدرتی
هالیوود بعنوان بزرگترین کانون فیلمسازی جهان از ابتدا حضور ورزشکارانی را به تصویر کشیده است که در رشته های ورزشی از جمله کشتی کچ، پرورش اندام و گاهی ورزش های رزمی، جزو قهرمانان و افراد شناخته شده بوده اند. این همکاری ها و حضور ورزشکاران تا جایی پیش رفته است که یک ژانر مخصوص در فیلمهای اکشن به آنها اختصاص یافته است. در واقع ساخت پروژه هایی که قهرمان تنومند با قدرت بدنی و فیزیکی خاص، داستان را پیش می برد. حضور این ورزشکاران در سینما و نقش های قهرمانی به دلیل دیده شدن آنها در عرصه های ورزشی حرفه ای، از سوی مخاطب قابل باور می شود. زیرا چشم بیننده به قدرت نمایی ورزشکار در عرصه های ورزشی عادت کرده و حضور او در نقش یک قهرمان، باور پذیرتر خواهد بود. از جمله ورزشکاران دنیای غرب که از شهرت جهانی برخوردارند افرادی چون، آرنولد شوارتزنگر، سیلوستراستالونه (رمبو و راکی)، ژان کلود ون دام (فرانکی) هستند که مخاطبان پیگیر کارهای آنان بوده اند. البته در سالهای اخیر بازیگرانی هم از دنیای کشتی کچ وارد سینما شده اند. افرادی مانند دواین جانسون (راک)، موفق ترین ورزشکار دنیای کشتی کچ که بازیگری را تجربه کرده است. استیو آستین، مرد خشن دنیای کشتی کچ؛ جان سینا که محبوبیت زیادی در این رشته دارد. هالک هوگان، تنومندترین و پرکارترین کشتی کچ کاری که در دهه های 80 و90 میلادی در فیلمهای اکشن کمدی فعالیت کرد. 

همکاری فیلمسازان و ورزشکاران به غرب ختم نمی شود. بلکه آنسوی مرزهای جغرافیایی، در اقصی نقاط جهان، شاهد این همکاری بوده و هستیم.

شرق آسیا، مهد ورزش‌های رزمی
از آنجا که در کشورهای شرقی آسیا علی الخصوص کشورهای چین، ژاپن وکره جنوبی، ورزش های رزمی از اهمیت زیادی برخوردار است، در فیلم های تولیدی این کشورها نیز شاهد حضور ورزشکاران رزمی کاری هستیم که با استفاده از تکنیک و هنرهای خود، جذابیت فیلمهای سینمایی را افزایش داده اند. بطوری که ساخت فیلمهای رزمی به طور ناخودآگاه بیننده را به یاد چشم بادامی هایی می اندازد که رشته های رزمی از جمله کاراته، تکواندو و کونگ فو از تبحر خاصی برخوردارند. چند تن از ستاره های سینمایی ورزشکار که نامی آشنا در سینمای جهان دارند عبارتند از: بروسلی، بنیانگذار ورزش رزمی «جیت کان دو» با فیلمهایی مثل «اژدها وارد می شود»، «رییس بزرگ» و «بازی مرگ». جکی چان با رشته ورزشی «کونگ فو» که در ابتدا جزو افرادی بود که در فیلمهای بروسلی به عنوان بدلکار حضور داشت. پس از مرگ بروس وی بطور چشمگیری فعالیت خود در سینما را ادامه داد. جت لی نیز جزو ورزشکارانی است که با رشته ورزشی ووشو پا به عرصه بازیگری و سینما گذاشته است.
 
ایران و ورزشکاران بازیگر
سینمای کشورمان در دوره‌های گذشته، شاید صحنه‌هایی نه با حضور ورزشکاران، بلکه پر از درگیری و نزاع را نشان می داد. در واقع آنچه که در فیلم های ایرانی دهه‌های بسیار دور دیده می‌شد بیش از هر چیز، نزاع، درگیری و خشونت بدون استفاده و دخالت حرکات و رفتارهای خاص ورزشکارانه بود. 

اما در سالهای بعد از انقلاب اسلامی و استقبال خوب تماشاچیان از فیلمهای سینمایی، همچنان شاهد ورزشکاران در فیلمهای سینمایی بودیم. اما در سالهای اخیر، ورزشکاران علاقه بیشتری به بازیگر شدن از خود را بروز داده اند.عامل دیگر که باید به آن اشاره کرد این است که اگر در سال های قبل از انقلاب، ورزشکاران رشته کشتی را بیشتر در سینما می دیدیم، امروز ورزشکاران رشته های دیگری مانند رزمی، کشتی و بخصوص فوتبال، تبدیل به بازیگران فیلمهای سینمایی می شوند. از میان ورزشکاران ایرانی که در آثار نمایشی ما به چشم می خورند، نام علی انصاریان، بازیکن اسبق تیم فوتبال پرسپولیس، هادی ساعی، قهرمان المپیک درتکواندو، علیرضا حیدری، قهرمان کشتی آزاد ودارنده مدال برنز الپیک2004 آتن و پژمان جمشیدی، بازهم بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس به چشم می خورد.

نکته قابل توجه در این موضوع این است که به چه دلیل ورزشکاران ما در اکثر مواقع بعداز اتمام دوره حرفه ای ورزشی خود وارد سینما می شوند. دلایل زیادی را می توان در پاسخ به این سوال برشمرد، از جمله بحث شهرت. منظور از شهرت، تبدیل شدن به سوپراستار سینمایی است.

عامل بعدی بازگو کردن مسائل و معضلات موجود در عرصه های ورزشی است که با حضور یک ورزشکار در رشته مربوطه، باور پذیری آن به مراتب بیشتر می شود. اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است، ورزشکاران بازیگر در عرصه ورزشی خود که سالها درآن فعالیت کرده اند و دارای مقام های جهانی هستند، در حال حاضر فعالیت کمتری دارند و به ندرت در محافل ورزشی دیده می شوند، از طرفی هم دیده شدن ورزشکاران را می توان جدای از بحث گیشه، عاملی برای جذب جوانان و دوستداران به ورزش مورد نظر پنداشت.

با این تفاسیر در کشور ما ورزشکاران مختلف در رشته هایی مانند کشتی، فوتبال، تکواندو و... هستند که در عرصه بازیگری فعال بوده و تبدیل به بازیگران هنر هفتم شده اند.    

گزارش از لیلا سلمانی



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.