گیلان؛

قتل عام ماهیان تخم گذار در رودخانه های گیلان

ماهیان مولدی که این روزها برای زادآوری راهی رودخانه های گیلان می شوند در دام صیادان ناکام می مانند.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان؛ معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان با اعلام این خبر گفت: با پایان فصل 6ماهه صید از دریای خزر، ماهیان استخوانی به ویژه ماهی سفید به طور غریزی به رودخانه های منتهی به خزر مهاجرت می کنند تا تخم ریزی و زادآوری کنند اما صیادان غیرمجاز آرامش تخم ریزی آنان را به کابوس تبدیل می کنند.

اکبر ایلدرم با بیان اینکه هر سال حدود 3 تا 4هزار تن انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر صید می شود، گفت: صیادان غیرمجاز نیز به همین اندازه از خزر، رودخانه ها و تالاب بین المللی انزلی صید می کنند.

وی عامل اصلی کاهش نسل ماهیان استخوانی را صید غیرمجاز در خارج از فصل و زمان زادآوری و تخم ریزی این ماهیان عنوان کرد و افزود: در سال های اخیر 3 گونه ماهیان خزر منقرض شده و 4گونه در معرض انقراض هستند که علت اصلی آن صید قاچاق است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز گفت: از اسفند ماه پارسال تاکنون ماموران این اداره کل برای مقابله با صیادان غیر مجاز 9هزار نفر- ساعت گشت زنی کرده و مقدار زیادی تور و قایق را جمع آوری کردند اما با توجه به تعداد بی شمار صیادان غیر مجاز و کمبود محیط بان در گیلان، جمع آوری کامل صیادان مقدور نیست.

قربان علی محمدپور خاطرنشان کرد: حفاظت محیط زیست به تنهایی قادر به مقابله با صیادان غیرمجاز نیست و همه سازمان ها و نهاد ها باید برای مقابله با این پدیده ناهنجار با این سازمان همکاری کنند.




انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.