نيمدور، روستاي سنگ ها و چشمه ها بازمانده اي از قافله توسعه

روستاي نيمدور كه به دليل وجود سنگ ها، اشكفت ها، چشمه سارها يكي از مناطق منحصر به فرد استان كهگيلويه و بويراحمد است كه از قافله توسعه عقب مانده است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ اين روستا كه در 100كيلومتري گچساران و 35 كيلومتري باشت قرار دارد به گفته اهالي بيش از 500 سال قدمت دارد.
روستاي نيمدور اگرچه به دليل جمعيت دو هزار نفري و توليد انگور با كيفيت خوب در گذشته هاي نه چندان دور به شربت خانه باشت معروف بود اما به دليل كمبود زيرساخت هاي زندگي، مهاجرت تعداد زيادي از مردم به شهر و كمبود زيرساخت هاي جاده اي اكنون در حال فراموشي و خالي از سكنه شدن است.
وجود سنگ هاي بزرگ و شگفت انگيز در اين روستا به اندازه اي مشهود است كه بسياري از مكان هاي اين روستا با نام سنگ ها نامگذاري شده است به عنوان مثال سنگ كنار مسجد كه بسيار بزرگ بوده و به زبان محلي برد كنار مسجد نام دارد و جايگاه خواندن نماز ميت بر مردگان قلمداد مي شد يا سنگ گله كه محل استراحت گله هاي گوسفند بوده است.
وجود سه جايگاه بزرگ با نام دو سنگي كه براي در امان ماندن چوپان ها از باد و باران از آن استفاده مي شد از ديگر جاذبه هاي طبيعي اين روستاست.
به طور خلاصه 20 سنگ بزرگ كه مهمترين آن به شكل يال اسب است و به زبان محلي برد يال نام دارد در اين روستا خودنمايي مي كند.
وجود دو اشكفت يا غار بزرگ كه مكان استراحت 20 انسان را دارد و در فصل تابستان به دليل خنكي هوا در آن استراحت مي كردند از شگفتي هاي طبيعت در اين روستاست.
10 چشمه و آبشار كه شش چشمه آن دائمي است وجود امامزاده ابراهيم (ع) و امامزاده اسماعيل (ع) و قدمگاه هايي كه مورد احترام مردم بوده از سويي و شاليزارهاي برنج، باغ هاي انگور، انار و انجير از ظرفيت هايي است كه در صورت توجه مسئولان مي توان از اين روستا براي رونق كشاورزي و گردشگري استفاده كرد.
هر چند امكان بازگشت تمام مردم روستا به زادگاه خود ميسر نيست اما مي توان با بهبود زيرساخت هاي راهسازي بستر بازگشت مردم به صورت فصلي و هنگام كشت و برداشت محصول و باز شدن پاي گردشگران به اين منطقه را فراهم كرد.
يكي از اهالي روستاي نيمدور گفت: اين روستا به دليل قرار داشتن در مرز دهستان بويراحمد گرمسيري از توابع گچساران و شهرستان باشت از كمترين امكانات رفاهي بهر مند نيست.
ف - فكورخوب با اشاره به اين كه هم اكنون اين روستا خدمات توسعه راه را از شهرستان باشت دريافت مي كند اما در تقسمات جغرافيايي جزو حوزه گچساران است افزود: اين امر باعث عقب ماندگي اين روستا از قافله توسعه است.
وي با بيان اين كه روستاي نيمدور در زمان پهلوي همواره به خاطر مرز جغرافيايي مورد نزاع دو طايفه بويراحمد و باوي بوده تصريح كرد: اين امر باعث غارت اموال مردم و يكي از دلايل مهاجرت در زمان قبل از پيروزي انقلاب اسلامي محسوب مي شد.
يك بانوي 35 ساله از اهالي روسالي نيمدور گفت: به دليل سخت گذر بودن منطقه بيش از 30 سال است كه داخل روستا را نديده ام و آرزوي ديدن زادگاهم را دارم.
صغري مرادي با قدرداني از مسئولان براي آسفالت جاده دسترسي از قسمت موگ گفت: دسترسي به بارگاه امامزاده اسماعيل (ع) و بخشي از روستا امكان پذير است اما ديدن باغ ها و مناطق مسكوني كه بخش اصلي روستاست براي بانوان امكان پذير نيست.
وي با يادآوري رونق اين روستا و سكونت 400 خانوار در روستاي نيمدور در گذشته هاي نه چندان دورگفت: هم اكنون تنها هشت خانوار در اين روستا سكونت دارد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري باشت گفت: روستاي نيمدور به دليل آب و هواي مفرح، بافت پلكاني واحدهاي مسكوني، باغ هاي انگور و انجير، چشمه سار و آبشارهاي فصلي، وجود رودخانه شاه بهرام ظرفيت تبديل به يكي از مناطق گردشگري اين شهرستان را دارد.
خردمند افزود: بافت سنگي روستا و وجود بقعه متبركه امامزاده اسماعيل (ع) در بخشي از نيمدور كه به موگ معروف است از ديگر جاذبه هايي است كه سالانه ميزان صدها گردشگر است.
وي از مسئولان خواست براي تقويت زيرساخت هاي رفاهي كه منجر به توسعه گردشگري اين روستا شود، تلاش بيشتري كنند.
رئيس اداره راه و شهرسازي باشت گفت: احداث پل 40 متري از برنامه هاي اين اداره براي دسترسي راه ارتباطي به داخل روستا است.
فرج الله ديلمي افزود: اين طرح بر روي رودحانه شاه بهرام با 40 در صد پيشرفت فيزيكي در حال اجراست.
وي اظهار كرد: ساخت پل نيمدور براي تكميل نيازمند هشت ميليارد ريال اعتبار است كه تلاش مي شود از محل اعتبارات ماده 180 مناطق محروم تامين شود.
روستاي نيمدور در مرز بويراحمد گرمسيري در 35 كيلومتري غرب باشت قرار دارد.
اين روستا جزو روستاهاي دهستان بويراحمد گرمسيري از توابع گچساران است.
شهرستان 120 هزار نفري گچساران بيش از 90 زوستا با حدود 30 هزار نفر جمعيت روستايي دارد.
رستاي نيمدور در 100 كيلومتري دوگنبدان مركز شهرستان گچساران قرار دارد.
انتهای پیام /ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.