باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

"کلید طلایی" عملیات آزاد‌سازی شمال سوریه در دستان "ماهر اسد"؟!/حمایت "پادشاهی عربستان" از درگیری‌های "ریف حلب"+ تصاویر

اخیرا شرایط میدانی سوریه در شمال این کشور وارد مرحله جدیدی شده که نگرانی ها را افزایش داده است.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شرایط میدانی در شمال سوریه بسیار تاسف بار بوده و علیرغم ملاحظات ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه درباره ساز و کار صلح در "حلب"، اما تروریست ها بارها آتش بس را در این استان نقض کرده اند.

آتش بس از فوریه سال 2016 در تمام نقاط سوریه به صورت سراسری اجرایی شد که در این مسیر تروریست های تکفیری وابسته به ایالات متحده آمریکا ،  رژیم سعودی ، قطر ، بحرین ، امارات و .... ؛ آن را بارها نقض کردند.


در همین 48 ساعت گذشته دست کم 46  نفر در حملات خمپاره ای به "حلب" کشته یا زخمی شده اند و  این موضوع نشان می دهد که پادشاهی عربستان از درگیری های  "ریف حلب" حمایت می کند و این موضوع از سوی  "عادل الجبیر" وزیر خارجه رژیم سعودی تلویحا عنوان شده بود .





**حمایت پادشاهی عربستان از درگیری های "ریف حلب"

برای مثال وزیر خارجه رژیم سعودی در یکی از سخنرانی هایش تهدید کرد ؛ در صورتی که شرایط سوریه به یک صلح پایدار نرسد آن ها از تروریست های تکفیری با تحویل موشک های دوش پرتاب حمایت خواهند کرد و البته سعودی ها تسلیحاتی را به سوریه فرستادند.

صفحات وابسته به تروریست های تکفیری حاضر در سوریه اعلام کردند که محموله جدید موشک های دوش پرتاب " اف ان سیکس  fn-6 " ساخته چین که چندی پیش توسط دولت عربستان سعودی خریداری شده است را در شمال سوریه دریافت کردند. طبق ادعای رسانه های سعودی این موشک ها باعث خواهد شد تا بار دیگر تروریست ها قدرت از دست رفته خویش را در میدان جنگ به دست آورند.





"نیویورک تایمز" در گزارشی به بررسی سلاح های جدیدی که در سوریه استفاده شده اند پرداخته  می نویسد: اکنون با توجه به تحقیقات به عمل آمده توسط گروههایی که تحقیق در زمینه تسلیحات را برعهده دارند  مشخص شده که تسلیحات (قاچاق) توسط "عربستان سعودی" از "کرواسی" خریداری و از طریق مرزهای مشترک این کشور با اردن به "سوریه"  منتقل  شده است.

"نیویورک تایمز" می افزاید: ظاهرا قرار بوده گستره توزیع این سلاح ها اساسا  در میان گروه های مسلحی که تحت عنوان "ملی" و "سکولار" در حال نبرد با ارتش سوریه باشد ، در حالی که به نظر می رسد کاربرد این سلاح ها توسط سایر گروه های تروریستی در منطقه ، آمریکا و متحدان غربی و منطقه ای این کشور را هراسان کرده است.

روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد: اطلاعات ضد و نقیضی از چگونگی سرنگونی جنگنده‌های ارتش سوریه وجود دارد؛ اما در بیشتر تصاویری که اخیرا از گروههای مسلح در سوریه گرفته شده ، یک سلاح دوش پرتاب زمین به هوا نیز دیده می‌شود که یک نوع سلاح چینی موسوم به  " اف ان سیکس  fn-6 "  است و پیش از این در سال 2013 روزنامه نیویورک تایمز از توافق بین قطر و سودان برای تجهیز معارضان به سلاح‌های زمین به هوای چینی خبر داده بود که از طریق ترکیه به دست معارضان رسیده است.

در حقیقت احتمال شکست آتش بس مورد توافق قدرت های جهانی در فوریه 2016 در سراسر سوریه وجود دارد و شکست یا موفقیت این آتش بس هم به تحولات میدانی شمال سوریه بستگی دارد که با کارشکنی های رژیم سعودی  شرایط نگران کننده ای در "حلب" به وجود آمده است.

تروریست های تکفیری جبهه النصره و احرار الشام و گروه های همپیمان در هفته های اخیر بارها به شهرک "زیتان" ،"خان طومان"  ، "الحاضر" و ... در "ریف حلب"  حمله کردند یا با حملات موشکی جان انسان های بیگناه بسیاری را گرفته اند. 
حمله گروه تروریستی جبهه النصره و همپیمانانش  در روز گذشته 46 کشته و زخمی برجای گذاشته و همه این اقدامات با محوریت حمایت پادشاهی عربستان از تروریست های تکفیری جبهه النصره و احرار الشام و ... صورت می گیرد.

ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه تلاش می کنند تا مقابل تروریست های تکفیری  جبهه النصره و همپیمانانش باایستند و اقدامات تدافعی در "ریف جنوبی حلب" در همین راستا انجام شده است.


**کلید طلایی آزاد سازی حلب در دستان "ماهر اسد" ؟!!

 در دو روز اخیر مطالبی در رسانه ها و فضای مجازی سوریه منتشر شد مبنی بر اینکه بشار اسد فرمانده نیروهای مسلح سوریه وظیفه عملیات پاکسازی "حلب" را بر عهده "ماهر اسد" برادرش گذاشته است و این در حالی بود که منابع رسمی این موضوع را تکذیب کردند.

خبرگزاری "اوقات شام" به نقل از یک منبع رسمی سوری تأکید کرد این خبرها به هیچ وجه صحت ندارند و بعضی صفحه‌ها در شبکه‌های اجتماعی با انتشار اینگونه خبرها به دنبال جذب مخاطب هستند و اینگونه اطلاعات را نباید از سایتها و صفحه‌های تأیید نشده و به ویژه صفحه‌هایی که با اسامی جعلی امنیتی و یا منسوب به فرماندهان نظامی هستند، دریافت کرد.

ماهر اسد متولد ۸ سپتامبر ۱۹۶۷ در دمشق و  برادر بشار اسد، فرمانده گارد ریاست‌جمهوری و فرمانده لشکر چهارم زرهی سوریه بوده و فارغ‌التحصیل دانشگاه  "دمشق"  است. ماهر، سومین پسر "حافظ اسد" رئیس جمهور سابق سوریه  بوده و وی  یک افسر ارتش با درجه سرتیپ ستاد است که در ارتش سوریه خدمت می‌کند و به باور تحلیلگران ، "ماهر اسد"، دومين فرد قدرتمند در سوريه است.





** فرماندهان میدانی ارتش سوریه در جبهه "حمص" ، دیرالزور" ، "حلب"، "دمشق"

یکی از نکات مهمی که قابل طرح بوده اینکه سه فرمانده میدانی ارتش سوریه نقش مهمی در مقابله با تروریست های تکفیری داشته اند که هر کدام در حوزه استحفاظی خود ایفای نقش می کنند و به نظر می رسد یکی از دلایلی که منبع سوری موضوع فرماندهی  "ماهر اسد" در عملیات پاکسازی  "حلب" را تکذیب کرده ؛ حوزه های امنیتی فرماندهان میدانی ارتش سوریه است.

در حقیقت "عصام زهر الدین" در منطقه "دیر الزور" به مقابله با تروریست ها می پردازد؛ سرلشکر ستاد "سهیل حسن" فرمانده جبهه "حمص" و بخش هایی از "حلب" را بر عهده دارد و "ماهر اسد" فرمانده لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه مدافع پایتخت و "ریف دمشق" است.


"در حقیقت موقعیت لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه نشان می دهد وظیفه اصلی آن حفاظت از استان "دمشق" است.  لشکر چهارم زرهی" ارتش سوریه یکی از ممتازترین واحدهای نظامی و تجهیزاتی بین لشکرهای ارتش این کشور به حساب می‌آید که وظیفه اصلی آن مبارزه با تروریسم و کمک به نظام سوریه بوده و فرمانده این لشکر "ماهر اسد" برادر رئیس جمهور سوریه است.






مقر لشکر چهارم زرهی ارتش سوریه در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری سوریه و "داریا" بوده؛ البته موقعیت قطعی این مقر در منطقه امنیتی "دیماس" در اطراف دمشق است. "لشکر چهارم زرهی" و گارد ریاست جمهوری ارتش سوریه و واحدهای مجتمع  10 هزار نفر نظامی و صدها دستگاه تانک دارد.  

وضعیت پیچیده "حلب" نشان می دهد امکان شکست آتش بس در سراسر سوریه وجود دارد و تلاش ایالات متحده آمریکا و رژیم سعودی بر این است که ارتش سوریه و "بشار اسد" را مقصر این اتفاق جلوه دهند که البته  "مسکو" معتقد است پس از توافق آتش بس هیچ نقضی از سوی ارتش سوریه صورت نگرفت و مخالفان و تروریست ها صلح را با موشک  و خمپاره نشانه گرفتند.



گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/    

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Latvia
ناشناس
۲۳:۰۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
لعنت خدا بررژیم ادمکش سعودی. نمیدونم خدا برای چی این همه نفت گزاشته زیر پای جنایتکار ترین ادمهای دنیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
با عنایات خداوند متعال و وجود مردانی مانند سردار سلیمانی در سوریه باید منتظر شکست وهابیت کثیف و همپیمانانش باشیم
به امید آن روز
آخرین اخبار