قزوین؛

شیخ العلمای قزوین کیست ؟

میرزا رحیم سامت معروف به آقا میرزا رحیم سامت قزوینی از فقها و علمای معاصر شیعه و مشهور به شیخ العلمای شهر قزوین است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ میرزا رحیم سامت در ششم ربیع‌الثانی سال ۱۳۲۱ در خانواده‌ای از عالمان دینی به دنیا آمد.

وی فرزند میرزا حسن بود که او هم از نوادگان مولارفیع الدین واعظ قزوینی صاحب کتاب ابواب الجنان به شمار می‌رود.

ایشان پس از پایان سیکل اول دبیرستان چون در قزوین آن روزگار دبیرستانی که سیکل دوم را به واجدین شرایط بیاموزد وجود نداشت مشغول به کار شد و معاونت مدرسه دیانت را پذیرفت.

اشتیاق به تحصیل علوم دینی او را به حوزه علمیه کشاند و مقدمات و بخشهایی از معقول و منقول را نزد اساتید حوزه قزوین فرا گرفت.

میرزا رحیم سامت به حوزه قم و سپس برای تکمیل دانش خود به اصفهان عزیمت کرد و پس از پنج سال به  نجف اشرف رفت و مدت ده سال در محضر اساتید بزرگ حوزه نجف به شاگردی پرداخت.

وی در سال ۱۳۶۲ قمری به قزوین بازگشت و حدود پنجاه سال ریاست حوزه قزوین را به عهده داشت.
از تالیفات ایشان می توان به  تقریرات مباحث درس خارج فقه آقاسید ابوالحسن اصفهانی ،     تقریرات کامل دروس خارج اصول فقه آقاضیاءالدین عراقی ،  تقریرات مباحث درس خارج فقه آقاضیاءالدین عراقی ، تقریرات مباحث درس خارج فقه میرزا حسین نائینی ،  تقریرات مباحث درس خارج فقه میرزا ابوالحسن مشکینی ،  تقریرات مباحث درس خارج اصول فقه میرزا ابوالحسن مشکینی اشاره کرد .

 شاگردان

حسن لاهوتی ، سید جلیل زرآبادی ،  شیخ علی صدیقی ، علی محمدی تاکندی و  هادی باریک بین از جمله شاگردان وی هستند.

وفات
میرزا رحیم سامت در هفتم ذیقعده سال ۱۴۲۰ هجری قمری مطابق ۲۴ بهمن ۱۳۷۸ در قزوین چشم از جهان فرو بست و در امامزاده حسین بن علی ابن موسی الرضا به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: شیخ العلما ، شیعه ، درس ، مشهور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار