نگارش داستان در 100 كلمه‌ بسیار دشوار است

نگارش داستان در 100 كلمه بسیار دشوار است و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، می‌توان گفت استثناء بوده و نویسنده بسیار توانمند است.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی‌اصغر عزتی‌پاك، نویسنده و منتقد ادبی و یكی از داوران بخش داستان چهاردهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره، درباره آثار این دوره از جشنواره اظهار كرد: در رابطه با بخش داستان‌های 100 كلمه‌ای باید بگویم در این زمینه حرف تازه‌ای كه هیچ، حتی داستان درستی هم شكل نگرفته بود.

وی ادامه داد: در آثار داستانی 100 كلمه ای ارسال شده به جشنواره جوان سوره، شكل و شمایل داستان كامل را ندیدم و فكر می‌كنم این بخش از جشنواره حرفی برای گفتن نداشت. علت اینكه آثار این بخش ضعیف است، این است كه اساسا نگارش داستان در 100 كلمه بسیار دشوار است و اگر چنین اتفاقی رخ دهد می‌توان گفت استثناء بوده و نویسنده بسیار توانمند است.

عزتی‌پاك خاطرنشان كرد: از شانس و بخت و اقبال داستان در ایران، اتفاقا كسانی به سراغ داستان 100 كلمه ای رفته‌اند كه نخستین آثارشان بوده است و به جای اینكه كهنه كارها و اساتید وارد این حوزه شوند، جوان ترها به سراغ آن رفته‌اند.

این نویسنده همچنین با اشاره به آثار بخش داستان كوتاه جشنواره شعر و داستان جوان سوره، عنوان كرد: داستان های كوتاه خیلی خوبی به جشنواره رسیده بود و از 40 اثری كه برای داوری مطالعه كردیم، 20 اثر با كیفیت و خوب در آن‌ها وجود داشت. در بسیاری از این آثار، از تمام ظرفیت‌های یك قالب ادبی داستانی استفاده شده بود و به كار بردن ظرفیت‌های متفاوت، طرح موضوعات جدید و درون‌مایه‌های تازه از ویژگی‌های این بخش بود.

وی گفت: شكل كلی عموم داستان‌ها به لحاظ ساختاری و فنی خوب بود و مشكل عمده‌ای كه در بخشی از داستان‌ها با آن مواجه بودیم، نداشتن حرفی عمیق و در خور توجه از سوی نویسنده بود و گویی نویسندگان برای گفتن حرف و درون‌مایه‌ای تازه به خوانندگان كم می آوردند؛ در حالی كه تكنیك و فن نویسندگی را به خوبی فرا گرفته بودند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.