پیش بینی تولید 20 هزارتن ماهی در قفس

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات گفت: در سال جاری تولید 20 هزارتن ماهی در قفس بنابر سیاست های اقتصاد مقاومتی در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین عبدالحی معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات در حاشیه همایش طرح توسعه آبزی پروری  با اشاره به رتبه ایران در تولید آبزی پروری اظهار داشت:  طی سال های گذشته آبزی پروری در ایران  از رشد 13 درصدی برخوردار بوده است .

وی با اشاره به اینکه براساس آمار فائو آبزی پروری از صید پیشی گرفته است؛ گفت: درصد آبزی پروری و صید در ایران حدود 41 درصد است و این درحالیست که در سایر کشورهای دنیا درصد آبزی پروری بیش از 50 درصد است اما همواره پیش بینی می شود که در ظرف چند سال آینده آبزی پروری از صید در ایران پیشی بگیرد.

عبدالحی با بیان اینکه در بحث آبزی پروری با موانع جدی روبرو نیستیم، بیان کرد: افزایش بهره بانکی یکی از موانع توسعه تولید است که امکان رقابت با سایر رقبا در بازارهای هدف را با مشکل مواجه می کند چرا که ایران جز 6 کشور دنیا است که نرخ بهره بانکی ان بسیار بالاست.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست و کارشناسان می بایست هم سوء با جهان پیش روند و همواره راهکارهایی به پرورش دهندگان ارائه دهند چرا که در طول 20 سال گذشته گونه قزل آلا در تمام سر شاخه های دریای خزر وجود داشته است.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات با اشاره به اینکه گونه قزل آلا توجیه اقتصادی مناسبی دارد، عنوان کرد: تاکنون مشکل خاصی برای محیط زیست به وجود نیامده هر چند که می بایست روی گونه های بومی دریای خزر همچون خاویار کارشود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر وضعیت صادرات محصولات شیلات بیان کرد:  براساس سیاست های کلان بخش کشاورزی روی صادرات انواع  محصولات از جمله آبزیان به بازار روسیه کار کرده ایم اما گفتنی است که محصولات شیلات به سبب آنکه در گذشته صادرات آن به بازارهای اروپایی وجود  داشته راحت تر است.

عبدالحی با اشاره به اینکه نروژ پیشرفته کشور در زمینه توسعه پرورش ماهی در قفس است، عنوان کرد: آمار تولید ماهیان به روش پرورش در قفس در نروژ بالای 1.5 میلیون تن و ارزاوری حدود 10 میلیارد دلاری برای این کشور در بر دارد.

 معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات در ادامه یادآور شد: در منطقه ما کشور ترکیه سالانه بالای 250 هزارتن تولید ماهی در قفس را دارد و تنها توانسته در 10 سال گذشته به این جایگاه برسد.

وی با اشاره به  میزان تولید آبزیان در قفس در کشور اظهار داشت: سال گذشته تنها 4 هزارتن ماهی در قفس تولید شده اما امسال برنامه 20 هزارتنی تولید بنا بر سیاست های اقتصاد مقاومتی در دستور کار است که احنمال می دهیم این امر محقق شود.

گفتنی است برای این  میزان تولید سرمایه گذاری هر کیلو 10 هزار تومان نیاز است.

 انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار