ظریف در صحن علنی مجلس:

اگر برجام نبود، فروش نفت در آینده نزدیک به صفر می‌رسید/در حوزه موشکی با هیچ فردی مذاکره نکردیم

وزیر امور خارجه گفت: اگر تحریم های نفتی ایران افزایش پیدا می کرد، امروز فروش نفت به کمتر از 200 هزار بشکه رسیده بود و در آینده نزدیک به صفر می رسید.

اگر برجام نبود، فروش نفت در آینده نزدیک به صفر می‌رسید/در حوزه موشکی هیچ مذاکره‌ای با غرب نشده استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف؛ وزیر امور خارجه کشورمان امروز (یکشنبه، 23 خرداد ماه) با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات نمایندگان در ماه مبارک رمضان  گفت: این دعای خیر مردم بود در روزهای سخت رمضان سال گذشته تا کنون پشتیبان ما بود.

** اگر  هدایت های داهیانه رهبری نبود، رساندن مسئله هسته‌ای به این مرحله میسر نمی شد

وی ادامه داد: اگر مقاومت و لطف مردم نبود و بالاتر از آن اگر دعای خیر مقام معظم رهبری و هدایت های داهیانه ایشان نبود، رساندن مسئله هسته ای به این مرحله میسر نمی شد.

وزیر خارجه گفت: حضور مردم و مقاومت آنها، طرف های بین المللی دست از دیدگاه خود که همواره جمهوری اسلامی ایران را یک مانع در جهت رسیدن به اهداف خود تلقی می کردند و از فشار و تحریم و تلاش برای تحمیل دیدگاه های خود به ایران بودند، بر نمی داشتند.

** حضور مردم در انتخابات فرصت دخالت دشمنان در امور داخلی ایران را گرفت

ظریف افزود: حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری 92 و همچنین انتخابات 7 اسفند فرصت دخالت دشمنان در امور داخلی ایران را گرفت، آنها در خیال باطل خود فکر می کنند با اعمال فشار می توانند بین دولت و مردم فاصله بیندارند.

وی تصریح کرد: در این فضا ما توانستیم به لطف خداند موانع و بهانه هایی که به بهانه برنامه هسته ای بر مردم تحمیل شده بود را از میان برداریم اما شرایط مذکور به معنای پایان بهانه جویی و اعمال فشار بر مردم ایران نیست زیرا نه ذات کشورهای دیگر تغییر می کند و نه ما در حوزه های دیگر غیرهسته ای با آنها مذاکره می کردیم.

وزیر خارجه ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری بارها و بارها تاکید کرده اند، باید بر اساس اعتماد به حمایت و مقاومت مردم و بالاتر از آن اعتماد به خداوند بزرگ و دعای ائمه تلاش کنیم که حقمان را از کسانی که در حالت عادی به دنبال بهانه گیری هستند، بگیریم.

ظریف اظهار داشت: از زمان مذاکرات تا کنون ما به دنبال پیگیری حقوق ملت ایران بوده و هستیم اما اگر بخواهیم دستاوردها را در این زمینه بررسی کنیم اول باید به این بپردازیم که اگر مذاکرات و برجام نبود امروز به لحاظ اقتصادی در چه وضعی بودیم. اگر برجام نبود تحریم ها افزایش پیدا می کرد زیرا در سال های گذشته تقریبا ماهی وجود نداشت که در آن تحریم ها افزایش پیدا نکرده باشد.

** اگر برجام نبود، فروش نفت در آینده نزدیک به صفر می‌رسید

وی تصریح کرد: بر طبق شرایط گذشته اگر تحریم های نفتی ایران افزایش پیدا می کرد، امروز جمهوری اسلامی فروش نفتش به کمتر از 200 هزار بشکه رسیده بود و در آینده نزدیک به صفر می رسید، دشمنان طوری مقابل فروش نفت ایران واکنش نشان می دادند که در زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فروش نفت ما بین 850 تا 900 هزار بشکه رسیده بود، یعنی از 2 میلیون بشکه به عددی پایینتر از یک میلیون بشکه رسیده بودیم.

ظریف افزود: با تلاش مسئولین و مقاومت مردم ایران نه تنها روند کاهش فروش نفت متوقف شد بلکه در حال حاضر با توجه به وضعیت بد بازارهای جهانی فروش نفت ما به بالاتر از 2 میلیون بشکه رسیده است که این خود یک دستاورد عظیم برای کشور محسوب می شود.

وی ضمن تشکر از هدایت‌ها و راهنمایی‌هایی رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: نباید این گونه تصور شود که اگر شرایط سال‌های گذشته ادامه پیدا می‌کرد امروز در وضعیت فعلی قرار داشتیم. امروز در دولت و همچنین در تیم مذاکره کننده خوشحالیم که تلاش‌هایمان باعث شده شرایط گذشته فراموش شود.

وزیر امور خارجه افزود: مسئله‌ای که مطرح کردم خود جزء نعمت‌های الهی بوده که دوستان ما در حال حاضر فراموش کرده‌اند که دو سال گذشته چه تحقیرها، توهین‌ها، فشارها و تحریم‌هایی بر این مردم بزرگ تحمیل می‌شد.

** حذف برنامه PMD مبنای تحریم‌ها را از بین برد

ظریف در خصوص دستاوردهای دوران پسابرجام گفت: رفع مبانی فشار و تحریم را باید یکی از دستاوردهای تلاش‌های پسابرجام بدانیم. حذف برنامه PMD و یا ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران که با همکاری بسیار خوب دستگاه‌های مختلف حاصل شد در حقیقت مبنای تحریم‌ها را از بین برد. از لحاظ حقوقی لغو قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران در حقیقت به نوعی مبانی حقوقی فشارها و تحریم‌ها علیه ایران را از میان برداشت.

وی با اشاره به اثرات روانی برداشته شدن فشارها و تحریم‌ها بر روی افکار عمومی جهان اظهار کرد: سرازیر شدن هیأت‌های خارجی به ایران پس از برجام نشان دهنده این واقعیت است که ایران از این پس مکانی امن برای همکاری است و وظیفه ما است که این امنیت را به رخ دنیا بکشیم. 

ظریف افزود: از زمانی که برجام و حتی قبل از آن توافق ژنو شروع به اجرایی شدن کرد یعنی از آذر ماه سال 92 دست  کشور برای دستیابی به منابع مالی خود باز شد و ماهیانه 700 میلیون دلار به صورت نقد پول وارد خزانه کشور شد. البته من نمی‌خواهم سیاه‌نمایی کنم اما در شرایط آن روزها خزانه کشور پول زیادی نداشت. مرحله بعدی آزادی وجوه مسدود شده ایران بر اساس برجام بود که مسئله بسیار مهمی بود.

ظریف گفت: امروز ممکن است ما از مشکلات نقل و انتقال بانکی صحبت کنیم که انشاالله آن هم کم کم حل شده و بیش از این هم حل خواهد شد اما این واقعیت را کسی زیرسوال نمی‌برد که ما دسترسی به منابع مالی خودمان داریم و کسی نمی‌گوید این منابع شما قابل دسترسی نیست.
 
** منابع جمهوری اسلامی ایران در خارج در دسترس است

وی ادامه داد: منابع جمهوری اسلامی ایران در خارج در دسترس است و امروز بانک‌های روزافزونی به شکل فزاینده با جمهوری اسلامی ایران و با بانک‌های مرکزی و خصوصی ایران ارتباطاتی ایجاد کردند و این ارتباطات به شکل گسترده‌ای روبه افزایش است البته در این حوزه موانعی بوده و هم موانعی موذی‌گری‌های مخالفین ما چه دربخش دولتی و چه در بخش غیردولتی آمریکا و از طرف دیگر مشکلات موانعی که بر اثر پیشرفت قوانین بانکی در طول 8 و 9 سالی که جمهوری اسلامی با سیستم بانکی جهان فاصله گرفته بود ایجاد شده بود.

وزیرخارجه تصریح کرد: گشایش اعتبارات اسنادی و یا ال سی‌ها روز 11 خرداد به 4 هزار و 172 مورد می‌رسد که این تعداد هر روز رو به افزایش است که به حمدالله امکانات بیشتری فراهم شده است.

ظریف اظهار داشت: بانک‌های متعددی در اروپا، ژاپن و کره امروز عواید نفتی ایران را از شرکت نفت دریافت می‌کنند و شرکت نفت این توان را دارد که از عواید نفتی خودش برخوردار باشد.

وی گفت: مطالبات نفتی جمهوری اسلامی که سالها خارج از دسترس ما بود به کشور برگشته است دوستان کمتر شنیده‌اند که 5 میلیارد دلار بدهی شرکت اینوک امارات به ایران به کشور برگشته است و بیش از 2 میلیارد دلار بدهی شرکت شل ایران که سالها بود به بهانه تحریم‌ها این وجود را نزد خود نگه داشته بودند به کشور بازگشته است.

** 6 میلیارد دلار وجوه جمهوری اسلامی ایران نزد هند به تدریج به کشور برمی گردد

وزیرخارجه ادامه داد: 6 میلیارد دلار وجوه جمهوری اسلامی ایران نزد هند به تدریج به کشور برمی گردد که تاکنون 1 میلیارد برگشته و مابقی براساس توافقی که با شرکت‌های هندی داشته‌ایم درآینده‌ای نزدیک این میزان تماما و کمالا به کشور ما برخواهد گشت.

ظریف اظهار داشت: تسویه بدهی‌های نفتی با یونان و سایر کشورها، اینها آمار و ارقامی است که دوستان متأسفانه کمتر می‌شنوند و متأسفانه بیشترین توجه روی مشکلات و موانع است موانعی که هیچ یک پس از برجام ایجاد نشده است چرا که موانعی است سالها ایجاد شده است.

وی گفت: این موانع هر روز در حال افزایش بود  که از افزایش آنها جلوگیری شد و به شدت کاهش پیدا کردند و اگر چیزی باقی مانده بیشتر روانی است و نمایندگان توجه داشته باشند که ما نباید فضای روانی را تشدید کنیم چرا که باید فضای روانی را از میان ببریم.

وزیر خارجه ادامه داد: دشمنان و مخالفان ایران یعنی صهیونیست‌ها و رژیم سعودی تمام تلاششان این است که به بانک‌ها بگویند سرمایه‌گذاری در ایران ناامن است، باز کردن امکانات است لذا ما باید اجازه دهیم دنیا واقعیات ایران را ببیند که ایران امن‌ترین و مطمئن‌ترین و پرسوق‌ترین کشور در دنیا برای برقراری ارتباطات معقول و نه ارتباطات یک جانبه بلکه برای برقراری ارتباطاتی در جهت اهداف اقتصاد مقاومتی و پیشرفت کشور است.

ظریف افزود: ما نباید بلندگوی تبلیغات گروه‌های مخالف ایران باشیم بلکه باید به بانک‌هایی که به ایران آمده‌اند قوت قلب دهیم و باید به سایر بانک‌ها واقعیت را اعلام کنیم که شما از غافله عقب مانده‌اید نه اینکه به بانک‌هایی که به ایران آمده‌اند این‌گونه القا کنیم که شما به یک محیط پرخطری آمده‌اید که هر روز امکان دارد تحریم‌ها علیه ایران تمدید و یا برقرار مجدد بشود.

** مشکلات ما با همه بیمه‌های صادراتی حل و فصل شده است

وی تصریح کرد: مبانی تحریم از میان رفته، ایران هراسی که مبنای تحریم بوده است از میان رفته لذا امروز بر همه ماست که از همه توانمان برای استفاده از شرایط کنونی  برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

وزیرخارجه خاطر نشان کرد: بیمه‌های صادراتی برقرار شده و مشکلات ما با همه بیمه‌های صادراتی حل و فصل شده و همین روزها به لطف خدا تمام اختلافات با بیمه هرمس هم حل و فصل خواهد شد.

ظریف گفت: خطوط اعتباری توسط کشورهای مختلف و بانک‌های مختلف در اختیار جمهوری اسلامی قرار گرفته که ما به دلیل وسواس دولت از دو جهت یکی ایجاد نکردن تعهدات بی‌جا برای کشور و دیگری هدایت تعهدات در حوزه اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران نه حوزه‌هایی که برای دیگران اولویت دارد نسبت به مذاکره این خطوط اعتباری دقت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهم ریز خطوط اعتباری که به کشور تاکنون ارائه شده است را عرض کنم که امروز مؤسسات مختلف کشور از جمله بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و امور دارایی مشغول سختگیری در این حوزه‌ها برای حفظ منابع ملی هستند به بیش از 40 میلیارد دلار منابع اعتباری برمی‌گردد.

وزیرخارجه گفت: ما از ابتدای تاریخ ایران تا امروز تنها 60 توافق حمایت از سرمایه گذاری خارجی داشتیم اما 7 توافق از این 60 توافق در همین 5 ماه صورت گرفته است یعنی 7 توافق در 5 ماه در برابر 60 توافق در 38 سال جمهوری اسلامی و قبل از آن انجام شده است لذا این‌ها واقعیت‌هایی است که ما باید آن را به رخ دنیا بکشیم که در سایه حمایت مردم و هدایت رهبری این میزان امکان برای کشور ایجاد شده است.

ظریف ادامه داد: تاکنون 3.6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران تصویب و ضبط شده است این مقدار را ما قبلا 2.6 می‌گفتیم که یک شرکت خارجی اعلام کرد تا 4.2 ما ثبت کرده‌ایم که ما مطالعه کردیم دیدیم 3.6 از آن تا حالا به تصویب ما رسیده است.

وی افزود: بیمه نفت کش‌ها که نفت کش‌های ما را بیمه نمی‌کردند و امکان حمل و نقل نداشتیم همه این‌ها حل و فصل شده است و مشکلات کوچکی باقی مانده که به لطف خداوند حل خواهد شد.

وزیر خارجه گفت: در حوزه انرژی تحریم‌هایی که به قول آنها تحریم‌های فلج کننده بود هدفشان این بود که صادرات نفتی ایران را به صفر برسانند و بازارهایی که با تلاش به دست این کشور افتاده است را به دست رقبا و معاندین و مخالفین ما بدهد کما اینکه در سالهای گذشته این اتفاق افتاد و دولت سعودی با تمام بی‌رحمی‌هایش توانست مقدار زیادی از بازارهای نفتی در دنیا را ببلعد که امروز به لطف خدا نتوانستیم از زیر 900 هزار بشکه صادرات نفتمان را به 2 میلیون بشکه برسانیم.

ظریف خاطر نشان کرد: شرکت‌های معتبر بین‌المللی همه به سمت ایران سرازیر شده‌اند شرکت‌هایی که اگر شما در نمایشگاه‌ها به سمت غرفه‌های آنها می‌رفتید هم در حوزه نفت و هم در حوزه فناوری به شما اعلام می‌کردند که ما نمی‌توانیم با شما صحبت کنیم اگر شما قبلا در دبی به سراغ شرکت مایکروسافت می‌رفتید در واقع بزرگترین شرکت نرم افزار دنیا به شما می‌گفت من اجازه ندارم با شما حتی صحبت کنم امروز نمایندگان مایکروسافت در ایران هستند برای اینکه بتوانند از این حوزه فناوری ما را بهره‌مند کنند این ما هستیم که امروز بین شرکت‌های مختلف رقابت ایجاد کرده‌ایم و نه آنهایی که برای ما تعیین تکلیف بکنند.

** ناوگان هوایی کشتیرانی و ریلی در حال بازسازی است

وی تأکید کرد: در حوزه حمل و نقل همه شنیده‌ایم ناوگان هوایی کشتیرانی و ریلی همه این‌ها در حال بازسازی است و فراموش نکنیم در شرایط عادی مذاکرات انعقاد و اجرای این قرارداد چند میلیاردی سالها طول می‌کشد، بروید و مطالعه کنید که قرارداد فولاد مبارکه 5 سال مذاکره‌اش طول کشید ما در ظرف 5 ماه توانستیم بسیاری از این قراردادها را علیرغم همه فشارها به مراحل خوبی برسانیم.

وزیرخارجه گفت: البته موانع، مخالفت‌ها، کارشکنی‌ها و شیطنت‌ها را فراموش نکرده‌ایم و قرارمان نبود که اختلافات مبنایی و اصولی‌مان را با دیگران حل کنیم ما اعتقاد داشتیم و داریم که قدرت جمهوری اسلامی ایران بر اساس حفظ آرمان و دیدگاه‌ها و مبانی انقلاب و  پیام و یادگارهای امام راحل و دستورهای مقام معظم رهبری است.

ظریف با بیان اینکه حوزه‌های اختلافی ما باقی خواهند ماند گفت: تلاش همه ما بر این است که با حفظ اصولمان و دیدگاه‌هایمان و همچنین حفظ مبانی جمهوری اسلامی که باعث شده این مقدار در جهان سربلند باشیم و همچنین باعث شده که جلوی این بهانه‌ها را بگیریم لذا نباید بهانه تراشی و ایجاد فضا برای بهانه گیری کنیم.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی، پیشرفت و توسعه ملی فضای بی‌نظیری برای پرش و دعوت از سرمایه گذاری خارجی، ایجاد امید در  بخش خصوصی برای کارآفرینان داخلی، سرمایه گذاری برای تولید و اشتغال در کشور لازم است فضای آرام و فضایی که برکت حضور نیروهای مسلح و امنیتی و اطلاعاتی ما آرام‌ترین فضای منطقه است و همچنین به برکت حضور مردم در پای صندوق‌های رأی‌گیری است که امید دشمنان جمهوری اسلامی ایران ناامید کرده است.

وزیرخارجه تصریح کرد: اجازه ندهیم این فضاها که به برکت خون شهدا به وجود آمده است دستخوش اختلافات جناحی شود و به خاطر اختلافات جناحی سرمایه گذار داخلی ناامید شود و سرمایه گذار خارجی هر روز مورد القا قرار گیرد که محیط ایران هنوز با تحریم آغشته است.

ظریف با بیان اینکه ما قرار نبود که با آمریکا معامله کنیم، افزود: ما قرارمان نبود تحریم‌های شرکت‌های آمریکایی را برداریم این عقب افتادن آمریکایی‌ها از صحنه رقابت با ایران است ما قرارمان این بود که مداخلات غیرقانونی آمریکا را در ارتباطاتمان با بقیه دنیا را متوقف کنیم که به لطف خدا امروز انجام شده ما می‌بینیم که وزیرخارجه آمریکا به جای اینکه با قلدری بگوید ما تحریم می‌کنیم و فشار می‌آوریم ناگزیر است که بگوید ما تلاش می‌کنیم تحریم‌ها را برداریم.

وی افزود: من کاری به صداقت وزیرخارجه آمریکا و بی‌صداقتی دولت آمریکا ندارم بحث این است که یک روز افتخار می‌کردند در ایران تحریم بگذارند و امروز فرار می‌کنند از این اتهام که تحریم‌ها را علیه ایران ادامه می‌دهند.

وزیرخارجه گفت: امیدواریم از این مسائل برای بدست آوردن امکانات بیشتر و برای اعمال فشار بیشتر بر بدخواهان انقلاب و ایران و اسلام که نتوانند بهانه جویی کنند استفاده کنیم.

** ما در حوزه موشکی با هیچ فردی مذاکره نکردیم

وزیر امور خارجه گفت: حتی یک تحریم در حوزه هسته‌ای اضافه نشده است اما افراد جدیدی را وارد لیست تحریم‌ها کرده‌اند که بیشتر این افراد مرتبط با  حوزه موشکی هستند که ما هم پاسخ آن را داده‌ایم. دوستان بدانند ما در حوزه موشکی با هیچ فردی مذاکره نکردیم. من از دوستان تقاضا می‌کنم گفتگویی که در آخرین جلسه مجلس آمریکا در حوزه موشکی بود را بخوانند. در این گفتگو نمایندگان به نمایندگان وزارت خارجه می‌گویند شما چه کار کرده‌اید، شما دست ایران را برای تبدیل شدن به یک قدرت موشکی باز گذاشته‌اید. من متن این گفتگو را در اختیار شما قرار می‌دهم تا ببینید چه حد می‌توانید به مقاومت مردم ایران افتخار کنید و متأسفم که این گفتگوها در اختیار مردم قرار نگرفته است.

** پاسخ ما به اقدامات آمریکایی ها تقویت توان موشکی جمهوری اسلامی ایران است

ظریف با اشاره به حفظ برنامه موشکی ایران در طول مذاکرات هسته‌ای گفت: دیدید که شورای امنیت چگونه در این باره واکنش نشان داد و خودشان هم اعلام کرده‌اند برنامه موشکی ایران به نوعی نقض برجام است حتی نمی‌گویند که برنامه موشکی نقض قطعنامه 2231 است. آنها به خاطر آرام کردن افکار عمومی داخلی خودشان افرادی را به همان لیست تحریم‌ها اضافه می‌کنند، پاسخ ما به اقدامات آمریکایی ها تقویت توان موشکی جمهوری اسلامی ایران است.

لاریجانی در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه گفت: نکته دیگر در مصوبه مجلس و پس از آن در شورای عالی امنیت ملی و در نهایت طبق نظر رهبر معظم انقلاب اگر پس از توافق هسته ای تحریم‌ها به هر عنوانی افزوده شود ایران موظف است واکنشی مناسب نشان دهد، در این خصوص چه توضیحی دارید؟

محمدجواد ظریف در پاسخ به سوال رییس مجلس اظهار داشت: همانطور که می‌دانید در شورای عالی امنیت ملی چهارچوبی تحت عنوان اقدامات متقابل در برابر اقداماتی که طرف مقابل ممکن است انجام دهد را ارائه کرده‌ایم که به آن پایبند هستیم و آن اقدامات را انجام خواهیم داد.

وزیر امور خارجه افزود: چهارچوب مذکور مسئولیت ما را مشخص می‌کند وزارت امور خارجه و دستگاه‌های دیگر به کمیته نظارت شورای عالی امنیت ملی گزارش می‌دهند و آن کمیته است که تعیین مصداق می‌کند که این تخطی آیا نقض مفاد اصلی برجام است یا خیر. تاکنون هم در حوزه موشکی طبق دستور رییس جمهور اقدام متقابل صورت گرفته است.

رییس مجلس در خصوص قانون تحریم ایرانی مشهور به داماتو اظهار داشت: یک سوال کلی وجود دارد و آن این است که چنین قانونی چه زمانی قرار است لغو شود؟

ظریف در پاسخ به این سوال گفت: تحریم داماتو دیگر وجود ندارد. در حال حاضر قانونی تحت عنوان ایسا وجود دارد که مدت این قانون در سال 2016 به اتمام می رسد اما گروهی از سناتورها در مجلس آمریکا به دنبال تمدید آن هستند و  ما  هم نسبت به آن تذکر داده‌ایم و گفته‌ایم که تمدید قانون ایسا مغایر برجام است و آنها هم در جلسه کنگره آمریکا مطرح کرده‌اند که نحوه برخورد با قانون ایلسا باید به گونه‌ای باشد که برجام نقض نشود.

لاریجانی درباره تحولات منطقه‌ای اظهار داشت: تحولات اخیر نشان می‌دهد که ما باید روابط تجاری قوی‌تری با روسیه داشته باشیم. با توجه به اینکه رویکرد شما در دیپلماسی بیشتر به سمت روابط اقتصادی است چه اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌اید؟

ظریف در پاسخ به سوال رییس مجلس گفت: در حال حاضر یکی از گسترده‌ترین مذاکرات اقتصادی ما با روسیه و چین است این دو کشور شرکای سنتی ایران در روابط اقتصادی محسوب می‌شوند. با روسیه فاینانس 2.2 میلیارد دلاری بانکی داریم، بحثی داریم تا فاینانس را به سقف 5 میلیارد دلاری برسیم، تلاش می‌کنیم تا تعرفه‌های صادرات کالاهای ایرانی را کاهش دهیم که در آنها توفیقات خوبی داشته‌ایم.

ظریف در ادامه جلسه و بعد از ارائه سخنان نمایندگان در واکنش به اظهارات خود گفت: با توجه به تعداد ال سی‌هایی که باز شده است میزان سرمایه گذاری خارجی و میزان سرمایه گذاری ثبت شده در 5 ماه، شما اگر با هر شرکتی که خودتان قبول دارید صحبت کنید می‌بینید که کدام قرارداد است که در 5 ماه به تصویب برسد آقای حاجی دلیگانی در 5 ماه کدام گشایش اقتصادی تا حالا ایجاد شده است تنها 5 ماه است که از برجام می‌گذرد.

** ما هیچ گاه به آمریکا اعتماد نمی‌کنیم/ این مذاکرات اقتدار نظام است

وی ادامه داد: ما هیچ گاه به آمریکا اعتماد نمی‌کنیم چرا که مبنای قدرت ما سلطه ستیزی است مثل اینکه دوستان زمانی که بنده داشتم عرایضم را مطرح می‌کردم توجه نفرمودند بنده اشاره به حضرت امام کردم، من از مسئولین مذاکرات 598 در زمان امام بودم که با تأکید امام صورت گرفت لذا تاریخ جمهوری اسلامی را تغییر ندهیم مذاکرات هسته‌ای به دستور مقام معظم رهبری و با نظارت ایشان شکل گرفته و هنوز هم ادامه می‌یابد.

وزیرخارجه تـأکید کرد: ما این مذاکرات را اقتدار نظام می‌دانیم و آن را گرفتن بهانه از دشمن می‌دانیم نه در واقع اینکه استکبارستیزی خداوند را کنار گذاشته باشیم.

ظریف تصریح کرد: علت اینکه عربستان و رژیم صهیونیستی علیه ایران اقدام می‌کنند استکبارستیزی ما است این‌ها سرمایه‌های انقلاب اسلامی است که ما هیچ‌گاه این سرمایه‌ها را برای چند دلار از دست نخواهیم داد این صحبتی نیست که من در حضور شما و در مجلس بیان می‌کنم بلکه در حضور خبرنگاران خارجی نیز گفته‌ام که اصول و مبانی ما هرگز تغییر نخواهد کرد.

وی افزود: از دوستان خواهش می‌کنم آنچه که از مسلمات جمهوری اسلامی ایران است را مورد خدشه و سوال قرار ندهند چرا که در جمهوری اسلامی هیچ دولتی جرأت تخطی از امام و انقلاب را نداشت و انشاءالله هیچ‌گاه نخواهد داشت.

وزیرخارجه با بیان اینکه ما قدرت خود را براساس سلطه ستیزی می‌دانیم، افزود: ما گزارش مفصل دستاوردها و موانع را طبق قانون روز 27 فروردین یعنی درست 3 ماه پس از اجرایی شدن برجام ارائه دادیم.

** گزارش بعدی وزارت خارجه درباره برجام 27 تیر به مجلس ارائه می شود

ظریف ادامه داد: گزارشی را که ما باید ارائه می‌دادیم را دادیم و گزارش بعدی را نیز در 27 تیرماه به وقت ارائه خواهیم داد که با صداقت کامل در آن گزارش همه موانع را اعلام کرده‌ایم.

وی گفت: عربستان به عنوان کشوری که تلاش داشته جنایت خودش را در یمن را دیدید این فضاحت سالها بود که ادامه داشت اما در پشت غبار ایران هراسی و ایران ستیزی مخفی شده بود.

وزیرخارجه تصریح کرد: عربستان سعودی دولتی است که تغییری نکرده و تلاش‌هایی که امروز این رژیم می‌کند بخاطر نگرانی از حضور مقتدر جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین قدرت صلح طلب و آرامش خواه در این منطقه است.

ظریف اظهار کرد: اگر آنها دنبال تحمیل دیدگاه‌های خودشان بر مردم مظلوم منطقه نباشند و اگر آنها نخواهند مردم یمن را به خاک و خون بکشند جمهوری اسلامی مشکلی با هیچ یک از همسایگانش نداشته و نخواهد داشت.

**عدم شرکت  ایران در حج امسال نشان دهنده تأکید نظام بر حفظ عزت حجاج ایرانی است/ تحقیرها مربوط به دوران دیگر است

وی با بیان اینکه ما عزت جمهوری اسلامی را همواره حفظ خواهیم کرد و مردم هستند که این عزت را حفظ می‌کنند، اظهار داشت: عدم شرکت جمهوری اسلامی ایران در حج امسال نشان دهنده تأکید نظام و رهبری و ریاست جمهوری و حفظ عزت حجاج ایرانی بوده است.

وزیر خارجه گفت: وزارت امورخارجه تمام تلاشش را در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی انجام خواهد داد .

ظریف ادامه داد: ما یک اداره کل امور ایرانیان خارج از کشور داریم که یکی از وظایف اصلی این اداره جذب سرمایه گذاران ایرانی است که بیایند و در کشور خودشان سرمایه گذاری کنند اما لازمه این کار احساس امنیت برای آمدن به کشور خودش است.

وی ادامه داد: ما اقدامات لازم را برای برخورد با دست‌اندازی به اموال ایران انجام دادیم اینکه فرمودند چراغ قوه گرفته‌ایم بخاطر این بود که برخی به ناروا این اتفاقات را گفتند مردم ما را دارند پس از برجام تحقیر می‌کنند ما خواستیم یادآوری کنیم که امروز تحقیرها تمام شده این تحقیرها مربوط به دوران دیگر است اما ما همه به عنوان یک مجموعه منسجم در برابر یک گروه متجاوز و قانون شکن قرار گرفته‌ایم که باید باهم با آن مقابله کنیم.

** دعوای حقوقی علیه ایالت متحده را در دیوان بین‌المللی دادگستری ثبت می‌کنیم

وزیرخارجه خاطر نشان کرد: دولت جمهوری اسلامی دعوای حقوقی علیه ایالت متحده در دیوان بین‌المللی دادگستری را همین چند روز ثبت خواهد کرد و براساس آن قانون شکن آمریکایی‌ها را به دنیا نشان خواهیم داد.

ظریف با اشاره به تشکیل کمیسیون مشترک تأکید کرد: جلسات متعدد کمیسیون مشترک و زیر کمیته‌های کمیسیون مشترک هم در حوزه دسترسی ما و اقلام دوگانه و هم در حوزه رفع مشکلات تشکیل شده لذا ما تقریبا هر روز در حال پیگیری این گونه اقدامات هستیم لذا معتقدم نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
 
وی با اشاره به صنعت گردشگری اظهار داشت: در فرودگاه‌های جمهوری اسلامی به شهروندان اکثر کشورها ویزای یک ماهه می‌دادیم اما با هیچ کشوری یک جانبه رفع روادید نمی‌کنیم و دلیل انجام ندادن این کارمان احترام به شهروند ایرانی است.

وزیرخارجه گفت: اگر کشوری حاضر نیست به شهروند ایرانی برای ورود به کشورش روادید دهد ما هم این کار را نخواهیم کرد ما تسهیلات ایجاد می‌کنیم اما عزت ما این گونه ایجاد می‌کند که رفع روادید تنها براساس یک روابط دوجانبه و توافق باشد.

ظریف تصریح کرد: ما چارچوب مشخصی را به شورای امنیت داده‌ایم که این شورا کمیسیون نظارت بر برجام دارد و چارچوب‌های آن کاملاً مشخص است؛ ما بر اساس همان عمل می‌کنیم لذا ما باید فضای مناسب را ایجاد کنیم.

وزیر خارجه در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه 8 سالی از مقررات دنیا عقب افتاده‌ایم در این مدت دنیا انواع و اقسام مقررات بانکی درست کرده که بیشترین آن مربوط به سال 2008 است که سقوط بانکی که در دنیا اتفاق افتاده؛ ما از مجلس تقاضا داریم که وزارت اقتصاد دارایی که کنوانسیون‌های جدید را به مجلس می‌آورد با تصویب این کنوانسیون‌ها کمک کند که وزارت اقتصاد و دارایی کار خود را پیش ببرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار