در پی توصیه‌های رهبر معظم انقلاب خطاب به کارگزاران نظام/3

عباسی: آمریکایی‌ها قصد دارند با فشار مقدار اورانیوم غنی شده در ایران را کاهش دهند

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی گفت: آمریکایی‌ها قصد دارند با فشار، 300 کیلو اورانیوم غنی شده را کاهش دهند.

آمریکایی‌ها قصد دارند با فشار مقدار اورانیوم غنی شده را کاهش دهندفریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص بیانات مقام معظم رهبری خطاب به رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه "توقعات طرف مقابل را در زمینه الیاف کربن دارای کاربرد در ساخت سانتریفیوژ‌ها و درخصوص اندازه‌گیری 300 کیلو مواد هسته‌ای مطلقا قبول نکنید و زیر بار آن نروید" سخن گفت.

وی با اشاره به اینکه ما در برجام پذیرفته‌ایم که حداقل ماده غنی شده موجود در ایران حدود 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده در حد 3.5 درصد باشد، گفت: طرف‌های مقابل ما با بد عهدی‌ای که داشتند به صورت سطحی نمایش‌هایی را انجام دادند. آنها تعهداتش را انجام نداده چرا که به دنبال زیاده خواهی هستند.
 
عباسی در ادامه تصریح کرد: در بخشی از برجام مشخص شده که می‌توانیم300 کیلوگرم مواد در ایران نگهداریم اما آنها قصد دارند با فشارهای مختلف این مقدار را کاهش دهند و ما را مجبور کنند آن مقدار ذخیره شده را رقیق و یا از کشور خارج کنیم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی درخصوص الیاف کربن گفت: الیاف کربن باید با رزین ترکیب شود تا ما بتوانیم از آن مواد پوسته‌های استوانه‌ای (روتور سانتریفیوژ) نسل بعدی و پیشرفته خودمان را تولید کنیم اما آنها قصد دارند از این موضوع جلوگیری کنند.

وی در ادامه افزود: ممکن است قصد آنها مبنی بر کار نکردن بر روی تأمین الیاف در داخل کشور، تأمین نکردن از خارج، اطلاع منابعمان به آنها و یا در اختیار قرار دادن و معدوم کردن مقداری که از قبل در داخل کشور انبار کرده‌ایم، باشد.

عباسی ادامه داد: آنها می‌خواهند ما تحقیقات مربوط به سانتریفیوژ را در این دوران انجام ندهیم که این زیاده خواهی طرف مقابل و بخصوص آمریکایی‌ها است. اما مقام معظم رهبری با خطاب صریح به رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کردند به هیچ وجه این مسئله را قبول نکنید.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در پایان خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب در واقع راه را برای افرادی که شاید وسوسه تحویل دادن این دو مورد را داشتند، بستند و البته این موضوع باید مدنظر مسئولین اجرایی قرار گیرد.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار