زورآزمایی "مسکو-آنکارا" در "دریای سیاه"؛

آیا لانچر موشک‌های "اتومات" در "سواحل استانبول" مستقر می‌شوند؟! + مشخصات و تصاویر

ارتش ترکیه با خرید و تولید تحت لیسانس موشک های ضد کشتی "اتومات"، اهداف خاصی را دنبال می کند.

به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  موشک های ضد کشتی نقش مهمی را در نبرد های دریایی ایفا می کنند و این نقش‌ها باعث می شود تا در نبردهای مذکور  کشوری که از ابزار نظامی برتر  برخوردار است، پیروز میدان شود.

در سال های اخیر موشک های ضد کشتی و ضد زیر دریایی مختلفی ظهور کردند که یکی از این موشک ها "میلاس" و دیگری "اتومات"  بوده که توانمندی های گسترده ای در جنگ دریاپایه دارد و ایتالیا در ساخت آن ایده های بسیار خوبی داشته است.

 

**مشخصات موشک "میلاس"

"میلاس" مدل  موشک ضد زیر دریایی  "اتومات" ساخت کشور ایتالیاست که در این کشور به منظور از بین بردن اهداف زیر سطحی همچون "زیردریایی ها (Submarines)" ساخته شده است.  موشک "میلاس"  به جای سرجنگی انفجاری ضد کشتی ، یک اژدر سبک هوشمند حمل می کند و  پس از آنکه زیردریایی دشمن شناسایی شد ، موشک به سمت آن  شلیک می شود.

در آخرین لحظه ای که موشک به سمت داخل آب شیرجه می رود ، اژدر از موشک جدا می شود و با استفاده از پیشرانه خود ، وارد آب شده و به سمت زیردریایی دشمن حمله می کند.

موشک  "میلاس"  دارای سی و پنج کیلومتر برد میباشد و اژدر هوشمند آن نیز پس از جدا شدن دارای پنج کیلومتر برد است. بدین ترتیب با این موشک می توان با زیردریایی های دشمن در برد چهل کیلومتری درگیر شد.

در تصویر پایین موشک "میلاس و اتومات" را می بینید که به جای سرجنگی انفجاری ، اژدر هوشمند با خود حمل می کند. در تصویر بالا هم موشک  "اتومات"  با سرجنگی معمولی با اژدر به صورت گرافیکی در کنار هم قرار گرفته اند.


تجهیز

تجهیز



موشک ضد زیر دریایی  "اتومات" ( که  "میلاس" هم مدل ضد زیر دریایی این موشک است)  با طول بیش از 4 متر، قطر 40 سانتی متر، وزن سرجنگی بیش از 200 کیلوگرم، دارای قابلیت های ویژه ای است.

درباره برد عملیاتی این موشک منابع مختلف معتقدند که به طور کلی یک موشک "میلاس" می تواند 40 کیلومتر را بپیماید و موشک "اتومات" هم که برای درگیری های دریایی طراحی شده ، بردی معادل 180 کیلومتر را داراست.

 
**موشک "اتومات" چه ویژگی هایی دارد؟

"اتومات" یک موشک کروز  ضد ناو است که  برای از بین بردن  ناوشکن‌ها، ناوچه‌ها، ناوچه‌های سبک و شناورهای تندرو موشک‌انداز مورد استفاده قرار می گیرد . نیروی پیشرانه این موشک را یک موتور توربوجت تامین می‌کند و هدایت آن از طریق رادار نصب‌شده بر روی دماغه "اتومات"  به شیوه آشیانه‌یابی فعال با کمک داده‌های "جی‌پی‌اس"  و "ناوبری اینرسی"  انجام می‌شود.

تجهیز

تجهیز




"اتومات" هرچند با همکاری ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها ساخته شد؛ اما فرانسه نهایتا از کاربرد آن صرفنظر کرد و سیستم موشکی "اگزوسه" را به جای آن به کار گرفت.

موشک ضدکشتی مذکور  ۷۷۰ کیلو وزن داشته و به یک سرجنگی بیش از 200 کیلوگرمی مجهز است و  برد مفید اولین مدل این موشک ۶۰ کیلومتر بود اما در مدل های بعدی برد آن به ۱۸۰ کیلومتر ارتقا یافت.

تجهیز

"اتومات" موشک نسبتا ناشناخته‌ای است؛ اما از نظر سطح فناوری و قابلیت‌های عملیاتی؛ یک سلاح ضدکشتی بسیار پرقدرت است. موتور توربوجت این موشک حدود ۵۰ درصد از موتور موشک مشابه آمریکایی‌ها، یعنی "هارپون" پرقدرت‌تر است.

موشک ضد کشتی  "اتومات" با استفاده از لینک دیتای " TG-2 " واز طریق رادار جست و جوی یک فروند بالگرد، قابلیت تصحیح مسیر خود را دارا می باشد . اگر در امتداد خط ساحلی ایستگاهای رابط وجود داشته باشد  ؛ این موشک در طول مسیر خود قابلیت ارتقای مسیر و تصحیح خطا را خواهد داشت . 

موشک "اتومات"  دارای کلاهک ضد زره نافذ است که شامل یک خرج انفجاری و یک خرج آتش زا می باشد و قابلیت نفوذ تا بیش از 40  میلی متر در زره فلزی را دارد ؛ سپس کلاهک با یک ماسوره کنش تاخیری منفجر می شود که یک موج انفجار برای نفوذ در بدنه کشتی ایجاد می کند .

تجهیز


برای شلیک موشک  "اتومات" اطلاعات پرتاب هدف مورد نظر را برای سامانه هدایت کننده موشک می گیرند و سپس اقدام به پرتاب می کنند . پرتاب می تواند حداقل 30 ثانیه پس از اینکه تجهیزات پرتاب بوسیله رادار یا دیگر حسگرها هدف را شناسایی کردند؛  انجام شود .

موشک ضد کشتی " اتومات"  به کشورهایی همچون لیبی، مصر، عربستان سعودی ، ونزوئلا، پرو، بنگلادش، کنیا و نیجریه نیز صادر شده‌ است  و برخی کشورها نیز خواستار خرید آن هستند.


**چرا ارتش ترکیه به دنبال تولید تحت لیسانس موشک "اتومات" است؟

 "راکستن (Rokestan)" یک شرکت سازنده موشک ترکیه ای است که  توافقی را  در سال 2010 با شرکت ایتالیایی سازنده موشک  ؛ برای طراحی، توسعه و تولید نسل جدیدی از موتورهای موشک اتومات  (برای ارتش ترکیه ) به امضا رساند.


منابع رسانه ای معتقدند ارتش ترکیه به دنبال مهندسی معکوس این موشک در داخل است تا از این طریق بتواند بر تنگه "بسفر" و "داردانل" نظارت بیشتر و قویتری داشته باشد؛ چرا که در تنگه  های  مذکور انواع ناوهای جنگی کشورهای منطقه و فرامنطقه همچون فدراسیون روسیه عبور می کنند.

البته تنگه "بوسفور" و "داردانل" به نحوی آوردگاه زورآزمایی  "مسکو" و "آنکارا" بوده که از یک طرف تهدیدات ترکیه مبنی‌بر بستن این دو تنگه استراتژیک مطرح  بوده و از طرف دیگر عبور زیردریایی‌ها و کشتی‌های روسیه عنوان می‌شود.

تاکنون ارتش فدراسیون روسیه توانسته از این دو تنگه عبور کند و لذا ارتش ترکیه به دنبال خرید و تولید تحت لیسانس تجهیزات نظامی، همچون موشک "اتومات" است تا با ایجاد بازدارندگی ورود و خروج  روس ها را از این تنگه ها با محدودیت مواجه کند. 

خرید و تولید تحت لیسانس موشک های ضد کشتی  همچنین برای مقابله با برخی کشورهای منطقه صورت می گیرد و لذا با توجه به اینکه ترکیه در منطقه مدیترانه قرار گرفته سعی می کند از خود در برابر تهدیدات  محافظت کند.

هر چند که دو کشور در یک ماهه اخیر به دنبال بهبود روابط دیپلماتیک با یکدیگر بوده اند؛ اما نباید رقابت های منطقه ای را نادیده گرفت و سوالی که مطرح می شود اینکه آیا ارتش ترکیه از این موشک ها در صورت لزوم (شرایط تشدید تنش ها در آینده) علیه "مسکو" استفاده می کند؟

گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/   

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار