خودنمایی مصنوعات طلای قاچاق پشت ویترین طلافروشی ها

صنعت طلا یکی از بخش هایی است که طی سال های گذشته از قاچاق متضرر شده و تولیدکنندگان این حوزه نگران از دست دادن بازار خود در آینده نزدیک هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قاچاق کالا يكی از معضلات اصلی اقتصاد كشور است که آسيب فراوانی به بخش توليد وارد می كند و با وجود تاکید بر مبارزه با این پدیده شوم، همچنان در بخش های مختلف شاهد واردات غیر قانونی اجناس به کشور هستیم.

صنعت طلا هم یکی از بخش هایی است که طی سال های گذشته از قاچاق متضرر شده و تولیدکنندگان این حوزه نگران از دست دادن بازار خود در آینده نزدیک هستند؛ ترکش‌های قاچاق مصنوعات طلا نه تنها به تولید داخل ضربه می‌زند، بلکه ارز زیادی بابت ارزش افزوده و اجرت طلای ساخته شده وارداتی از کشور خارج می‌کند.

بر اساس این گزارش  حدود 70 تا 80 درصد گردش روزانه  طلای کشور از طریق واردات از مبادی غیرقانونی صورت می گیرد، در حالیکه حدود 10 سال پیش ایران جزو کشورهای صادرکننده طلا بود، اما قاچاق طلا به کشورسبب از بین رفتن انگیزه تولید شده و با ادامه این روند به طور حتم  بازار طلای کشور به قبضه خارجی ها در می آید.

در همین ارتباط عبداله محمدولی رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان طلا و جواهر و سنگ های قیمتی ایران درباره وضعیت تولیدکنندگان اظهار داشت: تولیدکنندگان در سال 92، کل 12 ماه را کار می کردند و در سال 93 این 12 ماه تبدیل به 9 ماه کار شد و در سال 94 این مدت کار به 6 ماه رسید و از ابتدای سال 95 تولید کننده دارد از جیب خودش هزینه می کند؛ این موضوع علت های مختلفی دارد که یکی از آنها مصنوعات قاچاق طلا و جواهر است.

محمدولی گفت: کسی که قانونی طلا وارد می کند، باید 4 درصد مالیات و 9 درصد ارزش افزوده بدهد ولی کسی که قاچاق می کند از پرداخت این  13 درصد فرار می کند.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از قاچاق ورودی طلا به کشورمان از ترکیه انجام می‌شود، گفت: البته از کشورهایی مثل تایلند، هنک کنگ و ایتالیا شاهد ورودی طلای قاچاق هستیم ولی بخش عمده ای از قاچاق از کشور ترکیه صورت می گیرد.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر و سنگ های قیمتی ایران با تاکید بر اینکه قاچاق تاثیر مخربی برصنعت طلای کشور دارد، گفت: با وجود اقدامات متعدد مسئولان برای مبارزه با قاچاق، هنوز برخورد ریشه ای در این حوزه صورت نگرفته است.

وی بیان داشت: هنوز به این باور نرسیده ایم که تولیدات داخل می تواند قابل رقابت باشد و بازار داخل را پوشش دهد؛ این مهم نیازمند این است که دستگاه های داخلی بیشتر از پیش به ما کمک کنند و ما شاهد روزی باشیم که این پدیده شوم از بین برود، زیرا با وضعیت کنونی، طلاسازان ما امیدی به آینده کشور در این حوزه ندارند.

بر اساس این گزارش اگر دولت به موقع به کمک تولید در راستای اقتصادمقاومتی نیاید، این بازارپر سود در آینده نزدیک از دست تولیدکنندگان ما خارج خواهد شد، ضمن اینکه با توجه به حمایت‌هایی که دولت‌ها در کشورهای دیگر از تولیدکنندگان خود در صنعت طلا و جواهر انجام می‌دهند، رقابت پذیری مصنوعات طلای ساخت داخل و حضور در عرصه های جهانی نیازمند برنامه ریزی مدون در راستای ارتقای تولید داخل است.   

یکی از اقداماتی که به تازگی در این حوزه انجام گرفته صدور مجوز ورود موقت طلا به منظور بهره گیری از آن برای ساخت مصنوعات طلا  و در نهایت توسعه صادرات در این بخش بوده است.

معاون اول رئيس جمهور در جلسه اخیر ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با اشاره به اجرای يكی از مصوبات جلسات پيشين مبنی بر مجوز ورود موقت طلا و تبديل آن به مصنوعات طلا برای صادرات اظهارداشت: قاچاق طلا همواره يكی از دغدغه های اصلی كشور بود اما خوشبختانه با اتخاذ سياستگذاری صحيح و از طريق واردات موقت طلا و تبديل آن به مصنوعات و زيورآلات برای صادرات كار مهمی در اين زمينه انجام شد و موانع پيش روی آن برداشته شد كه اميدوارم از اين طريق شاهد افزايش اشتغال و صادرات در اين بخش باشيم.

وي اظهار اميدواری كرد با تصميماتي كه در خصوص واردات موقت طلا و تبديل آن به مصنوعات و زيورآلات برای صادرات مجدد آن اتخاذ شد، شاهد خروج طلا از فهرست كالاهاي قاچاق در كشور باشيم.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار