نظرسنجی دانشگاه مریلند: دلسردی ایرانیان از توافق هسته‌ای و افزایش تردیدها نسبت به پایبندی آمریکا به مفاد برجام

المانیتور با اشاره به نتایج نظرسنجی اخیر، نوشت: کندی رشد اقتصادی باعث ناامیدی ایرانیان نسبت به برجام و افزایش طرفداران احمدی‌نژاد شده است.

نظرسنجی دانشگاه مریلند: دلسردی ایرانیان از توافق هسته‌ای و افزایش تردیدها نسبت به پایبندی آمریکا به مفاد برجامبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ المانیتور با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: نتایج نظرسنجی تلفنی «ایران‌پُل دات کام،» یک مؤسسه مستقل که مرکز آن در تورنتوی کانادا قراردارد، بیانگر دلسردی بیشتر ایرانی‌ها نسبت به توافق هسته‌ای است. کندی رشد اقتصادی و تردیدها نسبت به پایبندی آمریکا به اجرای تعهدات خود در قبال برجام باعث شده است شمار ایرانی‌های طرفدار «محمود احودی‌نژاد،» رئیس‌جمهور سابق این کشور، افزایش یابد. 

این نظرسنجی که 17 تا 27 ژوئن ( 28 خرداد تا 7 تیرماه) برای دانشگاه مریلند انجام شد، بیانگر توقع بالای ایرانی‌ها نسبت به موفقیت «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) و نادیده گرفتن موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی، اتصال مجدد به بانک‌های جهان و افزایش نرخ اشتغال در این کشور است. 

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد نگرش مردم ایران نسبت به برجام در مقایسه با سال گذشته، تغییر چشمگیری داشته است.سال گذشته، بیشتر ایرانی‌ها (62.2 درصد) تصور می‌کردند در نهایت، تمامی تحریم‌های آمریکا عیله ایران -در راستای اجرای مفاد توافق‌نامه هسته‌ای- لغو خواهد شد. نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد تنها 23.4 درصد مردم این کشور چنین نظری دارند. 

یکی دیگر از نکات قابل توجه در نظرسنجی اخیر این است که 72 درصد ایرانی‌ها درخصوص پایبندی واشینگتن به اجرای مفاد برجام تردید دارند. این رقم سال گذشته 41 درصد بود. 66.1 درصد معتقدند دولت آمریکا به دنبال راه‌های دیگری برای حفظ تأثیرات منفی تحریم‌های ایران است. نتایج این نظرسنجی (با درصد خطای 3.2 +/-) همچنین نشان می‌دهد حدود سه‌چهارم ایرانی‌ها (74.7 درصد) نیز اعتقاد دارند آمریکا در تلاش است کشورهای دیگر را از عادی‌سازی روابط با ایران و افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری با این کشور بازدارد. 

یکی از محققان دانشگاه مریلند نیز می‌گوید مردم ایران انتظارات بالایی از برجام دارند ولی در ازای تعهدات خود تاکنون امتیازات محسوسی دریافت نکرده‌اند. وی همچنین می‌افزاید تا وقتی که ایرانی‌ها منافع اقتصادی توافق هسته‌ای را به چشم خود نبینند، افرادی که در داخل باعث تحقق این توافق شدند، در رقابت‌های داغ انتخاباتی آینده موقعیت مناسبی نخواهند داشت. 

در ادامه گزارش آمده است: از زمان لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران در 16 ژانویه سال جاری میلادی، روند بازگشت ایران به صحنه معادلات اقتصادی جهان کندتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. مانع‌تراشی‌های آمریکا، لغو نشدن بیشتر تحریم‌های این کشور علیه تهران و همچنین مشکلات ساختاری در ایران از دلایلی است که باعث شده است شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در این کشور مردد باشند.

«دیوید لیپتون» آمریکایی که به تازگی به همراه نخستین گروه مدیریتی «صندوق بین‌المللی پول» به ایران سفر کرده است، چالش‌های اقتصادی پیش‌روی ایران پسابرجام را به مشکلات کشورهای شرق اروپا پس از فروپاشی اتحاد سابق جماهیر شوروی، تشبیه کرد. 

طبق نتایج این نظرسنجی، سه‌چهارم (73.7 درصد) از شرکت‌کنندگان معتقدند شرایط اقتصادی آن‌ها پس از امضای توافق هسته‌ای پیشرفتی نداشته است. 66 درصد از این افراد امیدوارند اوضاع در آینده بهتر شود. در حال حاضر، تنها 42.2 درصد (نسبت به 57.4 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ماه اوت) می‌گویند اقتصاد ایران رو به بهبود است. 59 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اوضاع اقتصادی ایران را نامناسب ارزیابی می‌کنند. این در حالی است که ماه مه سال 2015، حدود 43.7 درصد از ایرانی‌ها شرایط اقتصادی کشورشان را نامناسب می‌دانستند. 

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری را 2.5 میلیون نفر (11 درصد نیروی کار) اعلام کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.4 درصد رشد داشته است. 

در ادامه گزارش همچنین آمده است: در حالی که دولت «حسن روحانی،» رئیس‌جمهور کنونی جمهوری اسلامی ایران، نرخ تورم را پایین آورده (نرخ تورم در آستانه تک‌رقمی شدن قرار دارد) و اقتصاد ایران را از رکود خارج کرده است، بیکاری و رشد کند اقتصادی باعث افزایش نارضایتی از عملکرد دولت وی و افزایش طرفداران «محمود احمدی‌نژاد،» رئیس‌جمهور سابق این کشور، شده است. 

محبوبیت روحانی پس از حصول توافق هسته‌ای، 61 درصد افزایش یافت، اکنون تنها 38 درصد از ایرانی‌ها از عملکرد دولت کنونی اظهار رضایت می‌کنند. کشورهای غربی نیز درخصوص بقای برجام در صورت ادامه روند دلسردی ایرانیان نسبت به آن، نگران هستند. 

انتظار می‌رود روحانی در انتخابات سال آینده برای بار دوم به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب شود. این در حالی است که 45 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند به روحانی رأی خواهند داد که نسبت به سال گذشته (53.4 درصد) آمار پایین‌تری است. در این نظرسنجی همچنین 36.7 درصد اعلام کرده‌اند به احمدی‌نژاد رأی خواهند که بیانگر افزایش محبوبیت رئیس‌جمهور سابق ایران نسبت به نظرسنجی ماه مه 2015 (10.1 درصد) است. 

رویکرد ایرانی‌ها نسبت به سیاست‌های واشینگتن نیز در یک‌سال گذشته بدبینانه‌تر شده است. 72.9 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، نسبت به اقدامات آمریکا در قبال ایران نظر مثبتی ندارند. این در حالی است در نظرسنجی سال گذشته، 66.6 درصد از شرکت‌کنندگان درخصوص سیاست‌های آمریکا بدبین بودند.  




انتهای پیام/    

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۴:۲۴ ۲۵ تير ۱۳۹۵
محض رضای خدا انقدر ساده نباشید ، عربستان برای دشمنی با ما احتیاجی به دو به همزن نداره ، اونا دشمن خونی ما هستن ، همین الان اگر تو ایران زلزله بیاد سعودیها جشن میگیرن همونطوری که با آتش سوزی پتروشیمی ابن سینا تو فضای مجازی جشن گرفته بودن ، باور کنید یا نکنید عربستان هیچوقت دوست ایران نبوده و نخواهد بود . فقط نمیدونم چرا درک این مسئله برای بعضی ها انقدر سخته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۲۲ تير ۱۳۹۵
امریکا و صهیونیست و غربی ها به دنبال این هستند که دو کشور ایران و عربستان را به جون هم بیاندازند و خیلی راحت دو کشور اسلامی را که شاید قدرتمندترین انها باشد به زیر بکشند و بعدش با فروش سلاحشان به ریش مسلمونا بخندد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۲۲ تير ۱۳۹۵
مرگ بر طرفداران امریکا و مرگ بر طرفداران امریکا و مرگ بر طرفداران امریکا . این مشقی است که باید روزی ده صفحه ازش نوشت
آخرین اخبار