در پی ابقا 3 تن از فقهای شورای نگهبان از سوی رهبر معظم انقلاب؛

از مبارزات انقلابی آیت‌الله مدرسی‌یزدی تا فعالیت‏های سیاسی وی پس از پیروزی انقلاب

در این گزارش نگاهی کوتاه و اجمالی به زندگی نامه یکی از فقهای شورای نگهبان خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به استناد اصل نود و یکم قانون اساسی، آیت‌الله حاج شیخ احمد جنتی و حجج اسلام حاج شیخ مهدی شب‌زنده‌دار و حاج سیدمحمدرضا مدرسی یزدی را در عضویت فقهای شورای نگهبان ابقا کردند بنابراین براساس حکم ایشان، بر آن شدیم شرح مختصری از احوال آیت الله سید محمدرضا مدرسی یزدی را ارائه نماییم.


زندگینامه

آیت الله سید محمدرضا مدرسی طباطبایی یزدی، ‌ در سال ۱۳۳۴ در یزد متولد شد. پس از طی تحصیلات مقدماتی و دبیرستان به حوزه راه یافت و به تکمیل دانسته‌هایی پرداخت که از پدرش، آیت الله سید جواد مدرسی یزدی فرا گرفته بود. 

وی تحصیلات حوزوی را نزد اساتید برجسته فرا گرفت و در زمان مبارزات قبل از پیروزی انقلاب علیه رژیم پهلوی نیز حضور داشت. وی پس از پایان تحصیلات حوزوی‌اش به تدریس در حوزه پرداخت. که از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود و همچنین عضویت در فقهای شورای نگهبان در کارنامه کاری وی نیز دیده می‌شود. 
 
خانواده

پدر آیت الله مدرسی یزدی، ‌ "آیت الله سید جواد مدرسی یزدی"، از علما و دانشمندان مشهور یزد و از استادان مشهور درس اخلاق به شمار می‌آمد و در یزد به خدمت به جامعه اسلامی می‌پرداخت. وی که با امام خمینی (ره) از طریق "آیت الله سید عباس خاتم یزدی (ره)" ارتباط داشت در طول دوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب، همواره یاور امام (ره) ‌ بود. او وکیل امام (ره) در یزد بود و در کمک به مبارزان نقش ویژه‌ای ایفا می‌کرد. 

از جمله برنامه‌های سیاسی "آیت الله سید جواد مدرسی"، حمایت مؤثر از شخصیت‌های روحانی و غیر روحانی بود که به وسیله رژیم پهلوی به یزد تبعید می‌شدند. وی در ۲۲ آبان‌ماه ۱۳۸۷ درگذشت و در جوار امامزاده جعفر (ره) واقع در یزد به خاک سپرده شد. 
 

جد پدری و خاندان مادری

پدر "آیت الله سید جواد مدرسی"، "آیت الله سید احمد مدرسی یزدی" از استادان مبرز حوزه علمیه بوده است. خاندان مادری آیت الله محمد رضا مدرسی یزدی نیز از خانواده‌ای متدین و روحانی به شمار می‌آمدند؛ که این‌ها خود در شکل‌گیری شخصیت استاد مدرسی سهم بسزایی داشته است. 
 
مدارج تحصیلی

آیت الله مدرسی یزدی در حدود ۵ سالگی تحصیلات خود را در مکتب آغاز کرد و سپس پیش از ۷ سالگی به دبستان رفت. پس از طی مقطع دبستان، به دبیرستان راه یافت، به گونه‌ای که در کنار دروس دبیرستان، برخی از دروس مقدمات حوزه را نیز فرا گرفته بود. 
 
تحصیل در حوزه

آیت الله مدرسی، با اشتیاق فراوان درس حوزه را در مدرسه معروف به "مصلی" ‌ آغاز کرد و در مدت کمی دروس دوره مقدمات را فرا گرفت. او که اغلبِ دروس دوره مقدمات و بخشی از دروس سطح را در محضر پدر خود فرا گرفته بود؛ پس از سال ۱۳۵۱ به قم رفت و بخشی از «شرح لمعه» را نزد "آیت الله صلواتی" ‌ و "آیت الله سید ابوالفضل موسوی تبریزی" ‌ آموخت و قسمتی از "رسائل" ‌ را نزد "آیت الله میر محمدی" ‌ و "مکاسب" را عمدتا نزد "آیت الله ستوده" فرا گرفت. ‌وی برای آموختن درس "کفایه" نزد "آیت الله سبحانی" ‌ رفت و از اساتید متعدد دیگری نیز در مقطع "مقدمات" بهره برد.
 
آیت الله مدرسی یزدی، ‌ دروس "هیئت" ‌ و "عرفان" را نزد آیت الله حسن‌زاده آملی آموخت و در کلاس درس ‌ "فلسفه" ‌ آیت الله شهید مطهری و نیز" آیت الله جوادی آملی" شرکت کرد. سپس برای فراگیری دروس "خارج فقه" و "اصول" ابتدا مدتی در درس " آیت‌الله شیخ کاظم تبریزی" حضور یافت و سپس سال‌های متمادی به کلاس درس "آیات عظام وحید خراسانی" ‌ و "تبریزی" ‌ رفت؛ به طوری که این دو شخصیت را می‌توان استادان اساسی او دانست. 

یونسی
او در سال‌های تحصیل در حوزه از اساتید دیگری همچون "آیت‌الله حائری" ‌، "آیت‌الله میرزا هاشم آملی" ‌ و "آیت‌الله بهجت" از جنبه‌های گوناگون استفاده برد و علاوه بر دروس مرسوم حوزه و در کنار آن به دروس "نجوم"، "هیئت"، "فلسفه غرب" و "اقتصاد" و نیز فراگیری زبان‌های خارجی پرداخت و در رشته‌های "فلسفه و کلام" و "تفسیر و حدیث" ‌ نیز کتب بسیاری را مطالعه کرد و در این دروس نیز حضور جدی داشت. 
 
فعالیت‌های سیاسی پیش از پیروزی انقلاب

آیت الله مدرسی یزدی از آنجاییکه در خانواده‌ای رشد یافت که پدری مبارز در آن حضور داشت؛ فرزند این پدر نیز در راه مبارزه قدم‌های استواری برداشت. از جمله اینکه در قم آیت الله العظمی گلپایگانی را از نقشه ساواک در سوء استفاده از مجلسی که برخی از علما و فضلا قرار بود در آن حضور یابند، آگاه ساخت. 

 
فعالیت‏‌های سیاسی پس از پیروزی انقلاب

از فعالیت‌های سیاسی آیت الله مدرسی یزدی، پس از انقلاب، می‌توان به عضویت در کمیته امام (ره) برای رتق و فتق امور استان لرستان و نیز نظارت بر انتخابات خبرگان در یزد اشاره کرد. همچنین آیت الله مدرسی در سال‌های دفاع مقدس، بار‌ها در جبهه‌های جنگ نیز حضور یافت. 

 
مسئولیت‌ها و سوابق اجرایی

عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
سابقه ۳۰ سال تدریس در حوزه علمیه قم (هفده سال درس خارج فقه و اصول) 
مدرس دانشگاه و عضو هیأت امناء بنیاد ملی نخبگان
از فقهای شورای نگهبان از سال ۱۳۷۸
 
عضویت در شورای نگهبان

در دورهٔ پنجم شورای نگهبان، پس از درگذشت "آیت الله محمد حسن قدیری" در مهرماه سال ۱۳۷۸، آیت الله محمد رضا مدرسی یزدی جایگزین ایشان در شورای نگهبان شد. همچنین در دور ششم شورای نگهبان در سال ۱۳۸۹ نیز با حکم رهبری ابقا شد. 
 

 یونسی
فعالیت‏های آموزشی

آیت‌الله مدرسی یزدی، از سالهای نخستین تحصیل به امر تدریس پرداخت و تقریبا تمامی دروس مقدمات و سطوح حوزه را تدریس نمود و در کنار آن به تدریس دروس فلسفه اسلامی، عرفان نظری، فلسفه تطبیقی، فلسفه اخلاق، علم اقتصاد (با تمرکز بر متون انگلیسی) و... مبادرت ورزید. 
وی از سال ۱۳۷۲ تدریس رسمی خارج فقه و اصول را آغاز کرد و درس خارج فقه ایشان مباحث بسیاری از عبادات و معاملات را شامل شد. 

 
تاسیس موسسه علمی، پژوهشی، فرهنگی پرتو ثقلین

آیت الله مدرسی در راستای اهداف عالیه حوزه‌های علمیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی و تعلیم و تربیت فضلای گران قدر، موسسه علمی، پژوهشی، فرهنگی پرتو ثقلین را تاسیس کرد که تعداد زیادی از فضلا و طلاب در سطح عالی حوزه در آن موسسه مشغول تحصیل و تحقیق علوم اهل بیت (ع) شدند. 
 
 
تألیفات

آیت الله مدرسی در سالیان عمر خود فعالیت‌های بسیاری را در عرصه علم و فرهنگ به انجام رساند. از جمله آن‌ها تألیف کتب و مقالات فراوان در عرصه‌های گوناگون علمی است. برخی از کتبی که از وی به چاپ رسیده، بدین شرح است: 
مقدمه‌ای بر شناخت امامان در پرتو روایات
فلسفه ارزش‌ها
مقدمه‌ای بر نظام مالیاتی و بودجه در اسلام 
زکات و خمس در اسلام
مباحث تولید، توزیع و مصرف
فلسفه اخلاق
تشیّع در تسنّن (ترجمه شده به زبان‌های عربی، انگلیسی و اردو) 
مقالات فقهی؛ در نه جلد
بحث حول القیمی والمثلی
ولایت فقیه
ذکر، سرود هستی
ادب، چهره خرد
دو فرمان بر‌تر؛ در باب فریضه امر به معروف و نهی از منکر
دعا، هدیه آسمانی
برمائده آسمانی
اوج عرفان (شرح فرازهایی از مناجات شعبانیه) 
شکر، سرود آسمانی
رساله‌ای در حکم مفسد فی الارض
رساله فی الملکیه المعنویه


انتهای پیام/
برچسب ها: حکم ، رهبری ، مدرسی یزدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار