یزد؛

جاذبه ای بکر و دیدنی در تفت

برج حسین آباد شفیع پور واقع در بخش گاریزات شهرستان تفت از جمله جاذبه های بکر و دیدنی استان محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تفت گفت: برج حسین آباد شفیع پور بعنوان یک برج مدور زیبا با ارتفاع بیش از هشت متر در روستای حسین آباد از توابع بخش گاریزات شهرستان تفت واقع شده است و قدمت آن با توجه به تزئینات موجود به دوره زندیه است.

مهدی جمالیان افزود: برج دارای تزئینات زیبای منحصر به فردی است که آن را به عنوان یکی از شاخص  ترین برج های دفاعی معماری ایرانی معرفی می کند.

وی خاطرنشان کرد: از جمله تزئینات بنا می توان به اجرای تزئینات بنا در اصطلاح معماری ایرانی نقش بندی شیرازی، نقش بته جقه ایرانی در حاشیه بالای برج و وجود سی و شش سرباز دست به کمر که در مقیاس نسبتاً بزرگ بر روی بدنه برج اجرا شده است اشاره کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: این سربازها مدافع برج بوده و با فرم دست به کمرشان حالتی مدافعی دارند و تعداد سربازها با تعداد فضاهای داخلی برج برابر است که به نظر می رسد میان این دو تناسبی وجود دارد و طبقه پایین برای استفاده چهار پایان و اصطبل و طبقه دوم و سوم برای انبار غله و سکونت مورد استفاده قرار می گرفته است.

این بنای تاریخی با شماره 2540 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار