قم؛

فرهنگ غربی بر دانشگاه‌ها حاکم است

یکی از مراجع تقلید گفت: فاصله بین حوزه و دانشگاه کاهش پیدا کند، هر چه این فاصله کمتر شود، بار مثبت به همراه دارد.

فرهنگ غربی بر دانشگاه‌ها حاکم استبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در دیدار با معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کل کشور با بیان اینکه سرمایه انسانی مهم‌ترین سرمایه هر کشور است، اظهار کرد: منابع زیرزمینی و امکانات دیگر در درجات دیگر قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهایی که منابع انسانی قوی دارند در دنیا پیشرو هستند، در حالی که کشورهایی که منابع زیرزمینی قوی دارند ولی دارای منابع انسانی ضعیف هستند، به جایی نمی‌رسند، کشور ژاپن از نظر منابع زیرزمینی ضعیف بوده ولی از نظر منابع انسانی قوی است، بنابراین منابع انسانی حرف اول را در کشورها می‌زند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه جوانان در اولویت منابع انسانی قرار دارند، گفت:‌ جوانان در اختیار دانشگاه‌ها هستند، بنابراین سرمایه اصلی جامعه به دانشگاه‌ها تحویل داده می‌شود، دانشگاه‌ها باید آنها را پرورش دهند و به متن جامعه آورند، این مسئله حساسیت دانشگاه‌ها را روشن می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مسائل فراوان مثبت و منفی در دانشگاه‌ها وجود دارد، که در این حوزه باید سعی شود، بخش مثبت آنها افزایش پیدا کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه فرهنگ غربی به ذات بر دانشگاه‌ها حاکم است، گفت: کار ما این است که آن را به فرهنگ اسلامی تبدیل کنیم و فرهنگ غربی را از علوم دانشگاهی خارج کرده و علوم را با فرهنگ اسلامی آمیخته کنیم، این امر برای کشور مفید است.

وی خاطرنشان کرد: اگر این علوم به همان شکل غربی باشد ما را زیر سلطه آنها می‌برد، بنابراین برنامه‌ریزی باید به این سمت و سو حرکت کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اسلام برای علم و دانش هیچ حد و مرزی قائل نیست، گفت: از نظر زمانی، مکانی و مقدار این امر صادق است، باید در نظر داشت دانش گمشده مؤمن است.

وی خاطرنشان کرد: باید فیلترهایی از سوی شما که دارای اطلاعات علمی، دانشگاهی و انگیزه‌های اسلامی هستید، برای تصفیه کردن علوم دانشگاهی ایجاد شود و موارد کاربردی در دستور کار قرار گیرد، زیرا مسائل غیرکاربردی مشکلی از جامعه را حل نمی‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر تقویت مبانی اخلاقی بین دانشجویان گفت: اینگونه افراد احساس مسؤولیت و مفیدی می‌کنند، اگر تقید مذهبی، دینی و اخلاقی وجود نداشته باشد، افراد از هر عاملی برای دستیابی به مسائل مادی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به ضبط 700 خودروی‌ گرانقیمت به نام زن روستایی برای ورود به کشور گفت: کسانی که این کار را می‌کنند، درس نخوانده نیستند، زمانی که تقید مذهبی، دینی و وجدانی نباشد، برای اینکه قوانین را دور بزنند این کارها را می‌کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر در مکانی کارخانه داروسازی داروهای حیات‌بخش و در مکانی دیگر کارخانه سموم شیمیایی برای جنگ‌های شیمیایی وجود داشته باشد، اگر حقوق کارخانه سموم بیشتر باشد، فرد دارای وجدان کارخانه داروی حیات‌بخش را برای کار انتخاب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: خانمی که در المپیاد رتبه آورده بود طی جمله‌ای گفت فاصله گرفتن من از ورزش ممکن است ولی از حجاب ممکن نیست، این موارد به عنوان الگو مهم است، باید از آنها در دانشگاه به طور مستقیم، غیرمستقیم، کتاب‌های اسلامی و برنامه‌های مختلف استفاده شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: به طور دائم مراقب هستیم، در دانشگاه‌ها چه می‌گذرد، هر قدم مثبت خوشحالی را به همراه دارد، باید همواره به جلو حرکت کنید و فاصله بین حوزه و دانشگاه کاهش پیدا کند، هر چه این فاصله کمتر شود، بار مثبت به همراه دارد.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.