گزارش/

فرمول سیاسی مسکو/ واشنگتن، گزینه کارآمدی برای حل بحران سوریه نخواهد بود

منابع خبری نزدیک بر "کرملین" می‎گویند مسکو و واشنگتن همچنان در مورد حل بحران سوریه اختلاف نظر دارند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بر خلاف فضاسازی رسانه‎های غربی در چند روز گذشته، پیرامون نزدیکی مواضع ایالات متحده و روسیه در مورد حل بحران سوریه، از مسکو خبر می‎رسد؛ اختلافات بر سر این موضوع همچنان به قوت خود باقی است.

درهمین ارتباط به تازگی اخباری مبنی بر تجمیع دیدگاه‎های طرفین در بحث سوریه منتشر شده بود و رسانه‎های غربی - عربی به تفسیر آن پرداختند، به نحوی که بر مخاطبان اینطور القا کنند، کرملین تسلیم طرح‌های کاخ سفید شده است.

فرمول سیاسی مسکو / واشنگتن، گزینه کارآمدی برای حل بحران سوریه نخواهد بود

اما آنچه که در خارج از قاب بنگاه‎های خبری غرب مشاهده می‎شود روایت دیگری دارد. در همین راستا، منابع خبری نزدیک بر "کرملین" می‎گویند مسکو و واشنگتن همچنان تا رسیدن به یک وحدت رویه اصولی در مورد سوریه، مسیر طولانی را باید سپری کنند. 

بعلاوه در خصوص بحران دمشق "بن رودز" دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید اظهار داشت: جان کری وزیر خارجه آمریکا با لاوروف همتای روسی خود نشستهای تازه‎ای داشته است. که تاکنون توافق خاصی حاصل نشده است، ولی به پیشرفت‌هایی دست یافته‎ایم. این در حالی است که؛ "اشتون کارتر"‌ وزیر دفاع آمریکا نسبت به تشدید حملات علیه نیروهای مسلح در سوریه به دولت اردوغان هشدار داده و ترکیه را بر مقابله علیه گروه تروریستی داعش ترغیب کرد.

وی در شرایطی که با واژه داعش این گروه تروریستی را خطاب می‌کرد! عنوان داشت: ما از ترکیه خواسته‌ایم تا بر مبارزه علیه داعش متمرکز شده و وارد درگیری با دیگر نیروهای نظامی  در سوریه نشود.

شایان ذکر است: در حالی آمریکا بر ادامه مبارزه ترکیه با گروه تروریستی داعش تاکید می‎ورزد که امروز دولت آنکارا از برخی گروهک‎های تروریستی در منطقه حمایت می‎کند. در جایی که کاخ سفید خود از صحنه‎گردانندگان تروریستها محسوب می‎شود از ترکیه طلب مبارزه با داعش تروریسم را دارد.

فرمول سیاسی مسکو / واشنگتن، گزینه کارآمدی برای حل بحران سوریه نخواهد بود

اما در واکنش به حملات نظامی تریکه بر شمال سوریه، وزارت خارجه دمشق  در دو نامه به شورای امنیت و سازمان ملل متحد، این تحرکات را ترفند تازه‎ای برای از سرگیری پشتیبانی خود از گروه‎های معارض تعبیر کرد. 

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه کشورمان، با تاکید مجدد بر ضرورت احترام همه کشورها به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه اظهار داشت: اگرچه مبارزه با تروریسم و تلاش برای حفظ ثبات و امنیت منطقه یک اصل غیر قابل تغییر و مهم در سیاست خارجی کشورهای صلح طلب منطقه است، اما این موضوع نمی تواند و نباید توجیهی بر نقض تمامیت ارضی و انجام عملیات نظامی در قلمرو کشوری دیگر بدون هماهنگی با دولت مرکزی و بی‎اعتنایی به حق حاکمیت ملی آن کشور باشد.

قاسمی تاکید کرد: در روند مبارزه با تروریسم هرگونه توسل به شیوه‎هایی که بر حاکمیت سیاسی و اقتدار مشروع دولت مرکزی سایه افکند، غیر قابل قبول خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تداوم حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه موجب پیچیده‎تر شدن اوضاع منطقه می‎شود، افزود: گسترش دامنه درگیری ها در شمال سوریه منجر به کشته شدن هرچه بیشتر انسان‎های بی‎گناه و غیر نظامی می شود و لازم است ارتش ترکیه سریعا اقدامات نظامی خود در سوریه را متوقف سازد.

اما در پاسخ به نامه دولت سوریه به سازمان ملل، نومان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی مدعی شد که کشورش از طریق روسیه دمشق را در جریان آغاز عملیات در شمال سوریه گذاشته است. 

فرمول سیاسی مسکو / واشنگتن، گزینه کارآمدی برای حل بحران سوریه نخواهد بود

کورتولموش عنوان داشت: ما قصد نداریم به یک نیروی دائم در سوریه تبدیل شویم. ترکیه کشوری اشغالگر نیست و در جنگ وارد نخواهد شد و هرگز یکی از طرف‌ها در ردگیر نمی‌شود، اما در مقابل خطرات و تهدیدها علیه امنیت خود هم ساکت و دست بسته نمی‌نشیند. این مسئول ترکیه‌ای در ادامه تاکید کرد، عملیات مذکور با هدف پاکسازی منطقه از داعش در مناطق تحت سلطه‌شان است. 

پشت پرده بازی سیاسی آمریکا در سوریه

آنچه که امروز شاهد آن هم هستیم، با روندی پرشتاب، مواضع آمریکا در حال تغییر است. آمریکا در چرخش مواضع خود همواره توجیه‎هایی را در آستین دارد که بیشتر یک نوع فریبکاری تاکتیکی به منظور منتفع کردن راهبرد خود در منطقه است. آنچه که مسلم است واشنتگن به تنهایی قادر به تامین نظم نوین جهانی نیست از رو دست به اقداماتی می‎زند که سایر تاثیرگذاران در معادلات جهانی سرگرم بحرانهای دامنه دار کند تا آنها هم در نظم جهانی سهم از کمتری بهره مند شوند.

فرمول سیاسی مسکو / واشنگتن، گزینه کارآمدی برای حل بحران سوریه نخواهد بود

بطور کلی پس از پایان جنگ سرد ایالات متحده دچار بحران معنا در نظام بین‎الملل شد. در چنین شرایطی، سعی دارد برتری خود را با تصمیماتی اثبات کند که چندان موفقیت آمیز نیستند، آمریکا همه تلاش خود را به کار گرفته تا دیگر بازیکنان را تضعیف کند. که در این میان یکی از اصلی‎ترین بازیگران منطقه‎ای روسیه است.

اما نکته قابل تأمل در بحران سوریه آن است که، ابرقدرتهای دنیا بمنظور حفظ موجودیت رژیم صهیونیستی در برابر رشد روز افزون حلقه مقاومت در منطقه، با حمایتهای آشکار و پنهان خود از اعراب مرتجع پیرامون سوریه، پروژه شکست خورده براندازی رییس جمهور اسد را عملیاتی کردند. شاید برخی اعتراضات مدنی در سوریه که البته ریشه در دوره‎های قبلی حاکمیت سوریه داشت، آب را به غایت برای فرصت‎طلبان و جنگجویان مخالف اسد گل آلود کرد.

از طرفی باید پذیرفت، موقعیت سیاسی - جغرافیایی کشور و دولت روسیه در پروژه حدف اسد بشدت به مخاطره افتاده است. اینکه تصور شود مسیر مسکو و واشنگتن برای رسیدن به یک راه حل به جهت پایان دادن جنگ در سوریه، دو مسیر کاملا جداگانه و متضاد است؛ کلام بیهوده‎ای نیست. چرا که نیت کاخ سفید در منطقه کنار رفتن اسد از قدرت است که این موضوع عملا مساوی است با قدرت گرفتن نیروهای معارض و افراطی که مطلوب هیچ دولتی در خاورمیانه نخواهد بود.


فرمول سیاسی مسکو / واشنگتن، گزینه کارآمدی برای حل بحران سوریه نخواهد بود

چنانکه اگر قرار بود اسد کنار برود، دیگر چه نیازی به این همه ایستادگی مردم و نیروهای مقاومت بود؟ در پایان باید گفت، تنها و بهترین مسیر برون رفت از بحران سوریه، شکست کامل قاطبه گروههای تروریستی در سوریه و نیز در اختیار قرار گرفتن صندوق‎های انتخاباتی بدست مردم مفروض می‎شود.

 این همان راه حل سوری- سوری است که جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت بدان تأکید می‎کند. از این رو دور از ذهن خواهد بود که واشنگتن و مسکو بتوانند دست در دست یکدیگر فرمولی برای صورت مسأله بغرنج سوریه پیدا کنند.

گزارش از محمدرضاشجاعیان

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار