رشد 5 درصدی مقالات مشترک با اندیشمندان خارجی

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از رشد 5 درصدی مشارکت با اندیشمندان خارجی برای دیپلماسی مقالات خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در نهمین نشست معاونان‌ و مدیران بین‌‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری منتخب که صبح امروز در وزارت امروز در وزارت علوم برگزار شد، گفت: بحث دیپلماسی علمی یکی از مسائل اصلی کشور است و بین‌المللی‌سازی و توسعه ارتباطات جز با محوریت علم و فناوری شکل نمی‌گیرد.

وی افزود: اگر کشوری می‌خواهد پیشرفت داشته باشد باید علم را سرمایه ببیند و طبق آن پیش رود در ‌آمریکا نزدیک 90 درصد سرمایه نامشهود‌ برای علم و فناوری است.

احمدی اظهار داشت: تعداد مقالات مشترک بین استادان و محققان ایرانی و خارجی که حدود 17 درصد در سال 2011 بود اکنون به حدود 22 درصد رسیده است که این 5 درصد افزایش نشان از مشارکت اندیشمندان خارجی دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به دو جنبه ارتباطات بین‌المللی عنوان کرد: ظرفیت‌های لازم برای هر دو جنبه این ارتباطات شامل نفوذ علمی و انتقال دانش و فناوری و کسب دانش و فناوری از دیگران در کشور ما وجود دارد.

وی درباره رسیدن به هدف دیپلماسی علمی و توسعه علم و فناوری بیان کرد: اصلاح زیر ساخت‌ها (آزمایشگاه‌ها و مقالات)، تربیت و توانمند‌سازی نیروی‌های انسانی و سرمایه‌گذاری‌های لازم از جمله‌ نیازهایی است که در مسیر رسیدن به هدف فوق‌الذکر رفع شود.

احمدی درباره اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه علم و فناوری افزود: بررسی توانمندی‌های پارک‌های علم و فناوری در راستای انتقال فناوری به کشور‌های متقاضی، وجود شبکه نانو‌ تکنولوژی در پژوهشگاه مواد و انرژی و پیشنهاد راه‌اندازی شبکه آزمایشگاهی بین کشور‌های اسلامی از جمله اقدامات در حال انجام است.

وی یادآور شد: همکاری‌ها و پروژه‌های مشترکی‌ را در طی سال‌های اخیر با توجه به ظرفیت‌های موجود داشته‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به حضور فعال در پروژه سرن‌، طرح مشترک آفریقای جنوبی و پروژه مشترک با فرانسه اشاره کرد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.