خرافاتی به اسم فال روزانه

بازار فال و فالگیری آنقدر گسترده و دم دستی شده است که خود سودجویان و سوداگران بازار خرافه نیز این وهمیات را در قالب «سرگرمی» دسته بندی می‌کنند و علاوه بر رمالان خیابانی توسط گردانندگان صفحه‌های اینترنتی نیز بازار گرمی می‌شود و متاسفانه این کار توانسته است جای خود را در میان علاقه‌مندان به خرافه باز کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، فال‌گرفتن در فرهنگ ما پیشینه‌ طولانی دارد و در واقع تفال و مشورت با کتاب‌های مورد احترام و علاقه مردم همچون کتاب‌های دینی، دیوان شاعران و بویژه عارفان در میان ایرانیان باوری دیرینه است.

خرافاتی به اسم فال روزانه

علت علاقه مردم به تفال برای اطلاع یافتن از وضعی است که برایشان قابل پیش‌بینی نیست و گاهی نیز به منظور صلاح ‌اندیشی و مشورت انجام می‌گیرد.

ایرانیان سال هاست در کنار قرآن به عنوان کتاب آسمانی مسلمانان، در خانه هایشان غزلیات حافظ هم وجود داشته است و در سفره های هفت سین و شب یلدایشان در کنار تلاوت قرآن، تفالی هم به دیوان لسا‌ن‌الغیب که خود حافظ قرآن نیز بوده است ، می زنند و برای همه افراد خانواده فال می‌گیرند.

بر کسی پوشیده نیست که اشعار عرفانی و مصلحانه حافظ به علت آنکه از ذهنی مملو از معارف الهی تراوش شده و در هر غزلش پندها و اندرزهای قرآنی نهفته است می تواند راهنمایی خوبی برای کسانی باشد که با ذکر نام خدا و نیت پاک دل به دیوان آرامش بخش حافظ می سپارند تا وصف حالشان را از زبان شعر و ادب پارسی که معطر به روح قرآن است، بشنوند.

اینکه چگونه و در چه شرایطی باید فال حافظ بگیریم و فال را چگونه تفسیر کنیم خود آدابی دارد و "فال‌خوانی" کار همگان نیست به طور مثال فال‌خوان باید شخص باسوادی باشد، صدای خوب و دلنشینی داشته باشد و خوب شعر بخواند و دیگر آنکه میزبان و ریش سفید و یا شخص مهم مجلس باشد،‌ آداب و رسوم دیگری وجود دارد که توصیه می شود قبل از تفال به دیوان حافظ مطالعه شود.

اما نکته جالب توجه اینجاست که سودجویان بازار خرافه بدون توجه به هیچ کدام از آداب تفال، تنها به تکثیر تصادفی غزلیات حافظ به همراه تفاسیری غالبا بی ربط و گاها غلط این اشعار می پردازند و جالب تر اینکه تنها به غزلیات حافظ بسنده نمی کنند و چند سالی است که به چاپ و انتشار فال انبیا که معلوم نیست از چه منبعی تدوین و تایید می شود هم می پردازند و هر دو را توسط کودکان کار به فروش می رسانند.

فال حافظ - فال ابجد- فال شیخ بهایی - فال چوب - فال اعداد - فال رمل - فال گلبرگ - فال پیشگویی - فال ورق - فال سال 1395 - فال فصل - فال هجاء - فال عاشقی - فال قهوه - فال پرندگان - فال عطسه - فال انبیاء - فال موسیقی - فال نخود - فال شکلات - فال جواهرات - فال بدبختی - فال گل - فال مد - فال شغل - فال بازی خیال و فال روزانه، نمونه ای از فال هایی است که در فضای مجازی برای خود مخاطبانی دارند.

اما آنچه موجب یادداشت این مباحث شد فال های روزانه ای است که به لطف شبکه های پیام رسان تلفن همراه و مشخصا تلگرام، هر روز و بدون اجازه قبلی پا به حریم خصوصی افراد می گذارند و از میان وبگردان فضای مجازی یارگیری می کنند.

چه بسیارند افرادی که بدون علم و اطلاع از چیستی این فال های روزانه، مشتری پایه کار آنها می شوند و بر مبنای گفته های بی پایه و اساس نگارنده ناشناس فال ها پیش می روند، هر روز فالشان را می خوانند و راه زندگی خود را بر اساس ذهنیات فال نویسی که احتمالا خودش بیکاری بیش نیست تنظیم می کنند.

فال های روزانه ای که هیچ منعی برای انتشارشان نیست و معلوم نیست از چه منبعی می آید اما احتمالا با هدف افزایش اعضا و بازدیدکنندگان صفحات اینترنتی توزیع می شود، بی شک می تواند آثار مخربی روی مخاطبان ناآگاه داشته باشد.

به نظر می آید یادآوری این موضوع ضروری است که بعضی از فقها برای مراجعه به فالگیرها حرمت قائل شده اند اما برخی دیگر مراجعه به آن‌ها را بدون معتبر دانستن حرف‌هایشان و دادن پول به ‌عنوان هدیه، جایز می دانند که در مجموع پسندیده تر آنست که به همه این فال ها به دیده تردید و با نگاه سرگرمی نگریست نه بیش از آن.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار