برخورد نکردن با متخلفان، چاپ و تکثیر غیرقانونی کتاب را افزایش داد

چاپ و تکثیر غیرقانونی کتاب نسبت به سال های قبل روند رو به رشدی را داشته است.

کامران شرفشاهی، مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص چاپ و تکثیر غیرقانونی کتاب گفت: چاپ و تکثیر غیرقانونی کتاب نسبت به سال های قبل روند رو به رشدی را داشته است. این مسئله به چند علت عمده به وجود آمد. از جمله آنها نبود حمایت جدی و برخورد نکردن با متخلفان در این حوزه است. این مسئله سبب شد، کسانی که دست به کارمی زنند  بدون هیچ هراسی به کار خود ادامه دهند. در این میان به دلیل آنکه ممیزی برخی کتاب ها در چاپ اول کمتر بود، اقبال به تهیه این کتاب ها در جامعه بیشتر است. 

وی افزود: از طرف دیگر گرانی سرسام آور و بی رویه کاغذ از دیگر عواملی است که موجب شده چاپ های غیرقانونی کتاب رشد سرسام آوری پیدا کند. این پدیده شکل رایجی به خود گرفته است. به دلیل آنکه برخی منابع حالت نایاب پیدا کرده اند. نمونه دیگر آن توسط دفاتر زیراکس و تکثیر قیمت پایین تری در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. به طور قطع یک جریانی در حال مماشات و سهل انگاری در این خصوص است. در بسیاری از این دست فروشی ها کتابهایی در داخل کشور ما مجوز چاپ و انتشار ندارد و در این میان برخی منابع اندیشه های خرافی و مسائلی را که شاید مناسب جامعه نباشد، در این دسته از کتاب ها دیده می شود. 

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به آنکه اقدام چشمگیر و آشکاری در برخورد با چاپ غیرقانونی کتاب ندیدم، بیان کرد: استمرار این رویه های چاپ غیرقانونی کتاب سبب می شود جامعه ناشران و پدید آورندگان کتاب لطمه ببینند. این مسئله سبب کاهش رغبت ناشران برای کار و رونق صنعت چاپ کشور می شود. این پدیده چاپ غیرقانونی کتاب سال ها است که در کشور ما رواج یافته است و متاسفانه هیچگونه اقدام عملی در خصوص جلوگیری از این کارناشایست نمی شود.
 

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.