«سیانور»، «نفس» و «عین شین قاف» در جشنواره مقاومت نقد شدند

در سومین روز از جشنواره فیلم مقاومت فیلم های «سیانور»، «نفس» و «عین شین قاف» با حضور عوامل فیلم‌ها برگزار شد.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت؛ در سومین روز از جشنواره فیلم مقاومت فیلم های سیانور، نفس و عین شین قاف با حضور عوامل فیلم ها برگزار شد.

در نقد و بررسی «سیانور» مطرح شد:
رضوی: برخی ارگان‌های سرمایه‌گذار در جزئی‌ترین مسائل فیلم‌های تاریخی دخالت می‌کنند/ شعیبی: «سیانور» بدون قضاوت و پیش‌داوری تاریخ را روایت می‌کند

پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و بررسی آثار حاضر در بخش مسابقه ایران چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ویژه فیلم «سیانور» با حضور بهروز شعیبی کارگردان، سیدمحمود رضوی تهیه کننده اثر و محمدامین نوروزی، منتقد برگزار شد.

در ابتدای این نشست نوروزی طی سخنانی گفت: تا به حال فیلم های کمی با موضوع تاریخ معاصر در کشور تولید شده که همان تعداد نیز معمولا با جهت گیری‌های خاص ارگان‌ها و نهادهایی که نقش تهیه کننده را دارند، همراه بوده است؛ در حالی که «سیانور» اینگونه نیست.

حضور عوامل حرفه‌ای باعث دور ماندن «سیانور» از حواشی شد  
این منتقد سینما در ادامه با اشاره به تاثیر حضور عوامل حرفه‌ای در پشت صحنه سیانور و دور ماندن این اثر از حواشی مرسوم پیرامون تولید آثار تاریخی در سینمای ایران اظهار کرد: عوامل سازنده «سیانور» نیز همگی از افراد درجه یک سینمای کشور به شمار می روند و همین مهم باعث آرامش و دور بودن فیلم از حواشی مختلف شده است.

«سیانور»، «نفس» و «عین شین قاف» در جشنواره مقاومت نقد شدند

برخی ارگان‌های سرمایه‌گذار در جزئی‌ترین مسائل فیلم‌های تاریخی دخالت می‌کنند

پس از این سخنان سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سیانور» در ارتباط با روند شکل‌گیری قصه این فیلم و چگونگی تولید آن گفت: در حدود 4 سال پیش مسعود احمدیان فیلمنامه «سیانور» را در اختیارم قرار دارد اما شرایط تولید آن مهیا نشد تا آنکه در اردیبهشت سال گذشته با همکاری بهروز شعیبی تصمیم به تولید این اثر سینمایی گرفتیم.

وی ادامه داد: معمولا دو روش برای ساخت اینگونه آثار وجود دارد که اولین آن دخالت ارگان ها و نهادهای سفارش دهنده آنها در جزئی ترین اتفاقات فیلم است که باعث می شود مسائل مدنظر تیم هنری در کار لحاظ نشود، دیگری نیز تصمیم گروهی تیم سازنده است که در ارتباط با «سیانور» روش دوم به کار گرفته شد.

طرح موضوعاتی خارج از محدود اثر موجب بروز حواشی برای آن می‌شود
تهیه کننده «سیانور» درباره عدم وجود حواشی در زمان ساخت فیلم تصریح کرد: حواشی که پیرامون برخی فیلم ها ایجاد می شود به خاطر نوع نگاه حاکم بر فیلم است؛ یعنی گاهی بازیگران و عوامل احساس می کنند که قرار است در فیلم حرف های خارج از فیلم زده شود و این مسئله باعث فاصله گرفتن برخی از عوامل و همچنین ایجاد حواشی می‌شود.

رضوی خاطر نشان کرد: ما در زمان ساخت «سیانور» هیچگونه حساسیتی نداشتیم و حتی چنین پیش بینی را برای فضای بیرون فیلم نداشتیم و همین مسائل باعث دور نگه داشتن فیلم از حواشی شد؛ همچنین ما تنها به روایت بخشی از تاریخ معاصر کشور پرداختیم.

«سیانور» بدون قضاوت و داوری تاریخ را روایت می‌کند
بهروز شعیبی کارگردان فیلم سینمایی «سیانور» دیگر چهره‌ای بود که در این نشست صحبت کرد. وی طی سخنانی گفت: پیش از ساخت فیلم با تاریخچه سازمان مجاهدین هیچگونه آشنایی نداشتم و حتی قصه فیلم نیز برای زمانی است که هنوز به دنیا نیامده بودم، با این حال به واسطه فیلمنامه شروع به تحقیقات و گفتگو با افرادی که آن دوران را دیدند کردم که یکی از آنها احمدیان، نویسنده فیلمنامه بوده است.

وی با بیان اینکه برای ساخت «سیانور» مجبور بودیم که علاوه بر شناخت فضای سیاسی آن دوران، فضای اجتماعی شخصیت افراد آن زمان را نیز بشناسیم، ادامه داد: روایت ما در این فیلم تنها روایت تاریخ بوده و این روایت را فارغ از هرگونه قضاوت و پیش داوری انجام دادیم، با این حال باید مقوله سینما را نیز مدنظر قرار می دادیم؛ چرا که به درام و جذب مخاطب اعتقاد دارم.

قضاوت‌های مختلفی در ارتباط با مبارزان دوران انقلاب وجود دارد
وی تصریح کرد: در «سیانور» باید در کنار روایت تاریخ، قصه و درام را نیز مدنظر قرار می دادیم و به همین دلیل تا حدودی از روایت صرف تاریخ فاصله گرفتیم واین مسئله نیز خرد جمعی بوده است.

کارگردان «سیانور» در پاسخ به سوال نوروزی مبنی بر دور بودن شخصیت واقعی شریف واقفی از آنچه در فیلم روایت شده، گفت: قضاوت های مختلفی درباره افراد آن دوران وجود دارد و هر کس با توجه به نگاهی که دارد به این افراد نگاه می کند، از این رو مجبور بودیم در یک فضای بیابینی و بدون هیچگونه قضاوت فیلم را روایت کنیم. 41 سال از آن دوران می‌گذرد و در این مدت مسائل زیادی در حال حل شدن هستند.

هدف اصلی «سیانور» به تصویر کشیدن تاریخ معاصر است  
شعیبی با بیان اینکه مسئله مهم ما نشان دادن برهه ای از تاریخ معاصر کشور بود، اظهار داشت: امروزه بسیاری از افراد حتی دلیل نام گذاری دانشگاه شریف را نمی دانند و ما نیز با استنباطی که از آن دوران داشتیم فیلم را روایت کرده ایم، با این حال هدف مان به هیچ وجه تحریف تاریخ نبوده است.

وی در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر اینکه در این فیلم به همه مسائل آن دوران پرداخته نشده است، گفت: ما در فیلم درباره برهه ای از تاریخ صحبت کردیم که افراد در معرض انتخاب های زیادی بودند و همچنین مسائل سیاسی و اجتماعی نیز بر دوش انها سنگینی می کرد، با این حال ما با ظرفی به نام سینما و مظروفی به بزرگی تاریخ روبه رو هستیم که به خاطر کوچک بودن ظرف تصمیم گرفتیم که چنین روایتی را داشته باشیم.

دلایل انتخاب روایت غیرخطی برای روایت داستان «سیانور»
کارگردان «سیانور» با بیان اینکه با محدودیت زیادی برای روایت در فیلم رو به رو نبودیم، اظهار داشت: شخصیت هایی مانند شریف واقفی و صمدی که به آنها در فیلم پرداخته شده، در تاریخ شخصیت های مشخصی هستند و ما در این فیلم هیچ شخصیتی را ساکت نگه نداشتیم، با این حال قصه را از نگاه شریف واقفی و صمدی روایت کردیم.

شعیبی در پاسخ به سوالی درباره چرایی انتخاب روایت غیرخطی گفت: این انتخاب بدان دلیل بود که ما در فیلم مقاطع مختلفی از تاریخ را روایت می کنیم و به همین دلیل این نوع روایت را انتخاب کردیم تا به جذاب فیلم بیفزاید، البته روایت خطی را نیز برای فیلم در نظر گرفتیم ولی این نوع روایت نقاط اوج فیلمنامه را از بین می برد.
  
در نقد و بررسی «عین، شین، قاف» مطرح شد:
جعفری: باید به دوران دفاع مقدس واقع بینانه تر نگاه کنیم / دریالعل: متاسفانه امروزه توقع مخاطبان از سینما پایین آمده است

ششمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و بررسی آثار حاضر در بخش مسابقه ایران چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ویژه فیلم «عین، شین،قاف» با حضور قاسم جعفری کارگردان، صدیقه صحت تهیه کننده، خسرو نقیبی نویسنده، بهاره کیان افشار، نوید لایقی مقدم و شهرزاد جعفری، بازیگر و همچنین محسن دریالعل منتقد سینما در پردیس ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست صحت درباره شکل گیری ایده فیلم گفت: ایده اولیه فیلم که درباره شهدای غواص بود، توسط قاسم جعفری شکل گرفت و بعد این موضوع با ملودرام عاشقانه تلطیف و در نهایت باعث شکل گیری فیلم «عین، شین، قاف» شد؛ البته فیلمنامه با همکاری قاسم جعفری و خسرو نقیبی نوشته شد است.

«سیانور»، «نفس» و «عین شین قاف» در جشنواره مقاومت نقد شدند

دلیل طولانی شدن روند تولید «عین، شین، قاف»  

وی با بیان اینکه فیلمبرداری اثر 2 سال پیش انجام شده است، ادامه داد: با این حال در مدت این 2 سال «عین، شین، قاف» در هیچ جایی اکران نشد و برای اولین بار در جشنواره فیلم مقاومت به نمایش در آمده است.

تهیه کننده «عین، شین، قاف» درباره طولانی شدن روند تولید فیلم گفت: این مسئله به خاطر عمق و عاطفی بودن این فیلم است؛ به گونه ای که پیش تولید کار یک سال و نیم به طول انجامید و مراحل فنی آن نیز در سال 93 انجام شد؛ با این حال فیلم تا حدودی برای سال 94 اماده اکران بود ولی این اتفاق نیفتد و امسال شاهد اولین نمایش آن هستیم.

«عین، شین، قاف» با هدف جذب مخاطب جوان که هیچ درکی از جنگ ندارد، تولید شد  
در ادامه این نشست قاسم جعفری، کارگردان فیلم با بیان اینکه این فیلم محصول سال 92 است، گفت: آن زمان یک آگهی را در روزنامه همشهری خواندم که نوشته بود جوانی سال 59 تحصیلش را در هند رها کرده و برای جنگ به آبادان رفته است و از آن تاریخ به بعد دیگر خانواده اش از وی خبری ندارند و همین مسئله باعث شد که قصه ای بنویسم که در آن به مقایسه عشق های امروزی و عشق های دوران جنگ بپردازم.

وی ادامه داد: دو سال است که فضای سینما فاصله گرفته ام ولی باید بگویم که بضاعت مان در سال 92، همین فیلمی است که به نمایش در آمد؛ با این حال همیشه در حال تجربه کردن هستم و حتی تصور می کنم اگر قرار بود این فیلم را به گونه دیگری روایت کنم، طبیعتا مخاطبان زیادی پیدا می کرد، ولی فکر کردم این نوع روایت برای جوان امروز که هیچ درکی از جنگ ندارد، جذاب خواهد بود.

باید به دوران دفاع مقدس واقع بینانه تر نگاه کنیم  
جعفری با بیان اینکه با یک بار تماشای فیلم، نمی توان درباره آن نظر دارد، تصریح کرد: در دهه 70، 80 و 90 سه فیلم با مضمون دفاع مقدس داشته ام که در هیچ کدام از آنها به بعد حماسی جنگ پرداخته نشده است، اولین فیلمم به نام قاصدک است که به رزمنده ای می پردازد که بعد از بازگشت از جنگ متوجه می شود همه آرمان هایی که به خاطر جنگیده از بین رفته است، دومین اثرم نیز سریال غریبانه است که پایه اصلی آن صحبت شهید باکری درباره تقسیم بندی رزمندگان بعد از جنگ است و سومین اثرم نیز همان «عین، شین، قاف» به شمار می رود.
کارگردان «عین، شین، قاف» تصریح کرد: من به عنوان کسی که در دوران دفاع مقدس حضور داشته و به عنوان جوان ترین عکاس جنگ شناخته می شدم معتقدم، بعد از گذشت بیش از 30 سال از جنگ باید واقع بینانه تر به این مسئله نگاه کنیم تا بتوانیم تاثیر استقامت و ایستادگی را به نسل جوان منتقل کنیم.

شرط بنیاد فارابی برای کمک 500 میلیونی به فیلم  
جعفری در با اشاره به شرط بنیاد فارابی برای حمایت مالی از اثرش گفت: برای ساخت فیلم «عین، شین، قاف» بنیاد فارابی عنوان کرد که 500 میلیون تومان به ما کمک می کند به شرط اینکه شهید قصه ما بسیجی باشد، ولی قبول نکردم و می خواستم شهید قصه مان سرباز باشد و با نشان دادن دختر داستان که 25 سال انتظار می کشد، می خواستم به نسل جوانی که از هر 5 ازدواج 4 طلاق دارند، بگویم که چگونه باید پای عشق ایستاد.
 
«عین، شین، قاف» را با باور قلبی بازی کردم  
بهاره کیان افشار بازیگر نقش اول فیلم سینمایی «عین، شین، قاف» دیگر چهره‌ای بود که در این نشست صحبت کرد. وی در سخنانی گفت: زمانی که کارگردان برای بازی در این فیلم با من تماس گرفت و موضوع فیلم را که همان عشق به یک مفقودالاثر است را عنوان کرد، بسیار خوشحال شدم چرا که مدت هاست دنبال چنین فیلمی بودم.

وی افزود: امروزه مفهوم و تعریف عشق تغییر کرده است در حالی که در «عین، شین، قاف» عشق واقعی را به همراه صبوری و انتظار می بینیم در حالی که ملزومات عشق امروزه بسیار کمرنگ شده است؛ البته همیشه سعی کرده ام در زندگی شخصی ام عشق واقعی را دنبال کنم. همچنین ترکیب عشق و جنگ در کنار یکدیگر در این اثر باعث ارزشمند شدن آن شده است و چون به این فیلم باور دارم، «عین، شین، قاف» را از سایر کارهایم بیشتر دوست دارم.

افشار با بیان اینکه خوشحالم که «عین، شین، قاف» در جشنواره مقاومت اکران شد، افزود: امیدوارم این جشنواره در جهت مردمی کردن مقاومت تلاش کند؛ چرا که برخی از ارزش هایی که باعث شد رزمندگان ما به جبهه ها بروند، امروزه از بین رفته و امیدوارم جشنواره مقاومت بتواند دوباره آن ارزش ها را زنده کند.

«عین، شین، قاف» نشان دهنده تاثیرگذاری دفاع مقدس بر روی نسل جوان است  
شهرزاد جعفری دیگر بازیگر این فیلم در ادامه مراسم گفت: قطعا فیلم باید دیده شود تا بتوانیم درباره آن بیشتر صحبت کنیم، ولی همین موضوع فیلم که یکسری جوان که هیچ درکی از جنگ ندارند به نوعی درگیر جنگ می شود باعث جذابیت اثر شده است. به عبارت دیگر این فیلم نشان داده که اثرگذاری جنگ تنها مختص آن دوران نبوده و امروزه نیز تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه هیچ فیلمی را نباید با فیلم دیگر مقایسه کرد، اظهار داشت: چرا که هر فیلمی مولفه های خاص به خودش را دارد و مقایسه اثار با یکدیگر کار درستی نیست.

نقطه اشتراک جنگ و عشق این است که جلوی هیچ کدام را نمی توان گرفت
نوید لایقی مقدم نیز با بیان اینکه امروز اولین نمایش «عین، شین، قاف» بوده است، گفت: وقتی فیلم در چنین جشنواره ای اکران می شود، جدای از بحث کیفیت و مسائل سینمایی، حس و حال جشنواره مخاطب را با خود همراه می کند، شخصا تجربه حضور در این جشنواره را نداشتم ولی امروز که به جشنواره آمدم توجه حس و حال خوب آن شدم و تصاویری که از دوارن جنگ به نمایش در آمده باعث درس گرفتن مخاطبان از آن می شود.

وی خاطر نشان کرد: همیشه این سوال برایم وجود داشت که نقطه اشتراک بین جنگ و عشق چیست که بعد از ساخت «عین، شین، قاف» به این نتیجه رسیدم که جلوی هیچ کدام را نمی شود گرفت.

بزرگ ترین ضعف فیلم منطق روایی آن است  
محسن دریالعل، منتقد در ادامه مراسم با بررسی بخش‌هایی از فیلم گفت: اگر از ایده شکل گیری فیلم بگذریم به منطق روایی داستان می رسیم و باید بگویم که فیلم در این مسئله ضعف دارد، در حالی که فیلم باید مخاطب را با خود همراه و درگیر کند و مخاطب میان دیالوگ ها و صحنه ها گیر بیفتد، ولی برای «عین، شین، قاف» این اتفاق نیفتاده و حتی بسیاری از صحنه ها و دیالوگ ها نیز سر جای خود قرار ندارند.

وی ادامه داد: چند سالی است که اپیزودی کردن داستان ها در سینمای ما رواج یافته که اتفاقا مسئله خوبی هم به شمار می رود و نگاه کردن از 3 یا  4 منظر به داستان به فیلم کمک زیادی می کند و در «عین، شین، قاف» نیز این مسئله را می بینیم که اتفاقا توانسته تا حدی نمایش قابل قبولی از داستان داشته باشد.

امروزه توقع مان از سینما پایین آمده است  
دریالعل با بیان اینکه متاسفانه طی سال‌های اخیر توقع مان از سینما پایین آمده است، گفت: گاهی مدیوم ها در سینما اشتباه گرفته می شود و درباره «عین، شین، قاف» نیز این اتفاق افتاده است. به عبارت دیگر این فیلم نه از لحاظ ابعاد قاب و نه از لحاظ دیالوگ ها و لوکیشن ها و جلوه های بصری در حد مدیوم سینما نیست.

وی افزود: در حالی که ابتدایی ترین مسئله این است که جلوه های بصری سینما با تلویزیون متفاوت بوده و منطق های سینمایی باید مخاطب را در تصویر و دیالوگ ها و بازی ها گم کند، در حالی که در این فیلم و بسیاری از آثار این اتفاق رخ نمی دهد.

منتقدان ما سطح توقع بالایی از سینمای ما دارند  
در بخش پایانی این نشست خسرو نقیبی، نویسنده در پاسخ به مسائل مطرح شده از سوی منتقد فیلم گفت: به نظر می رسد که منتقدان ما سینمای آرمانی را مدنظر دارند؛ چرا که درست است که تفاوت مدیوم سینما و تلویزیون در ابعاد قاب است ولی اگر تله فیلم های ما مانند «عین، شین، قاف» به این اندازه دیالوگ، لوکیشن و قصه دارد، بسیار خوشحالم که چنین تله فیلم هایی در کشورمان تولید می شود.

وی ادامه داد: «عین، شین، قاف» در 3 شهر مختلف فیلمبرداری شده است و در این فیلم 3 قصه مختلف داریم که هر کدام از آنها می توانست به تنهایی یک فیلم سینمایی باشد و معتقدم فیلم هایی مانند «عین، شین، قاف» به شدت در مدیوم سینما قرار می گیرند.

نقد و بررسی «نفس» مطرح شد:
آبیار: بسیاری از سینماگران ما جسارت شکستن فضای رئال حاکم بر تولیدات سینما را ندارند/ هاشم‌زاده: روایت «نفس» جسورانه و تازه است

هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و بررسی آثار حاضر در بخش مسابقه ایران چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ویژه فیلم «نفس» با حضور نرگس آبیار کارگردان، ساعد نیک ذات فیلمبردار، ساره نور موسوی بازیگر، سیدسعید هاشم‌زاده منتقد سینما در پردیس ملت برگزار شد.

طرح اولیه «نفس» قصه یکی از رمان‌های منتشر نشده آبیار است
در ابتدای این نشست نرگس آبیار کارگردان اثر در سخنانی با اشاره به چگونگی تولید این فیلم گفت: فیلم نفس براساس یکی از رمان‌های من سلخته شد که نگارش آن قبل از تولید این فیلم به پایان رسید و با مشورتی که با تهیه‌کننده کار داشتم، تصمیم گرفتیم تا از روی آن فیلمنامه «نفس» را بنویسم.

وی افزود: البته این کار خیلی سخت بود چون راوی قصه رمان اول شخص بود و ما باید برای تبدیل آن به فیلمنامه تغییراتی را در این بخش ایجاد می‌کریدم که در مدیوم سینما ملموس‌تر باشد، به همین خاطر زمان و انرژی زیادی برای این تغییرات صرف کردیم.

بسیاری از سینماگران ما جسارت شکستن فضای رئال حاکم بر تولیدات سینما را ندارند
کارگردان فیلم سینمایی «نفس» در ادامه با بیان این نکته که برای تولید این فیلم باید ساختارهای کلاسیک سینما را می‌شکست، اظهار کرد: ما در فضای رمان و داستان و حتی تئاتر تا حدود زیادی جسارت شکستن فضای کلاسیک مرسوم که بیشتر در فضای رئالیسم است را داریم ولی این نوع تجربه‌ها در سینمای ما کم است.

«سیانور»، «نفس» و «عین شین قاف» در جشنواره مقاومت نقد شدند

وی اضافه کرد: بسیاری از سینماگران ما جسارت شکستن این فضا را ندارند و ترجیح می‌دهند مسیر آزموده شده در حوزه سینمای رئال را بپیمایند ولی من به اصلا تمایلی به این ندارم که آثار شبیه به هم شوند و ترجیح می‌دهم که به سراغ کارهایی نو غیرتکراری بروم.

«نفس» جهان را از نگاه خود کودکان روایت می‌کند
آبیار با اشاره به اینکه در تولید «نفس» سعی کرده تا حد امکان به جهان کودکان نزدیک شود، بیان کرد: ما در این اثر تبدیل فانتری موجود در یک رمان را به یک فیلم داریم و در جریان این کار سعی کردیم تا حد امکان به جهان کودک اصلی قصه نزدیک شویم.

وی ادامه داد: در اغلب آثار سینمای کودک، همواره جهان کودک از زاویه دید کارگردان روایت می‌شود در حالی من سعی کردم در این فیلم جهان را از نگاه خود کودکان روایت کنم و به نوعی از روایت‌های مرسومی که در اغلب آثار تولید شده در این حوزه وجود دارد، فاصله بگیرم.

آبیار تصریح کرد: من برای این کار تلاش کردیم تا شرایط را به شکلی پیش ببریم که دیالوگ‌ها و آن زاویه دیدی که در اثر وجود دارد، به درستی بر روی جریان اصلی فیلم سوار شود و به تعبیری از کار بیرون نزد و مخاطب احساس کند که همه آنچه در فیلم می‌بیند از جنس همان دنیای کودکانه است.

«نفس» نمایش دهنده جریان یک زندگی است
کارگردان فیلم «شیار 143» در ادامه با اشاره به انتظاراتی که از سومین ساخته او وجود داشت، گفت: ممکن بسیاری از کسانی که دو اثر قبلی من را دیده‌اند، انتظار یک روایت کلاسیک را در این فیلم از من داشتند، اما من معتقدم که این فیلم نمایش دهنده جریان یک زندگی است.

وی افزود: به همین خاطر معتقدم باید هر آنچه که شخصیت اصلی در جریان یک زندگی می‌بیند چه درغالب واقعی و چه در غالب فانتزی باید در فیلم روایت می‌شد تا روایت فیلم درست و باورپذیر شود.

آبیار همچنین به چگونگی انتخاب نقش اول این فیلم که هنرپیشه خردسال «ساره نورموسوی» آن را ایفا کرده است، اشاره کرد و انتخاب او را از میان 2000 کودکی که برای ایفای این نقش تست داده بودند، لطفی دانست که از جانب خدا و با توسل به امام رضا(ع) شامل حال او شده است.

سختی‌ها کار با نابازیگران
در ادامه این نشست ساعد نیک‌ ذات فیلمبردار اثر طی سخنانی گفت: اولین گام ما برای تولید این اثر آن بود که سعی کنیم تا شیوه‌های کلاسیک موجود در ارتباط با فیلمبرداری را کنار بگذاریم و به سراغ یک روایت تازه و شیوه جدید در ارتباط با فیلمبرداری این اثر برویم.

وی افزود: از سوی دیگر حضور چهار کودک به عنوان بازیگران اصلی اثر باعث شد شرایط کار تا حدودی سخت شود چرا که وقتی با نابازیگران بازیگوشی مثل بچه‌ها طرف هستید باید سعی کنید به نحوی با آن‌ها تعامل کنید تا بتوانید بازی مورد نظر خود را از جلوی دوربین از آن‌ها بگیرند.

روایت «نفس» جسورانه و خاص است
سعید هاشم زاده منتقد این نشست پس از سخنان نیک ذات طی سخنانی در ارتباط با فیلم سینمایی «نفس» اظهار کرد: در جشنواره فجر سال گذشته شاهد سه فیلم  بودیم که روایتی جسورانه و نو داشتند و با جسارتی ستودنی به دنبال یک روایت هنری خاص بودند که «نفس» یکی از این سه اثر بود.

وی افزود: به نظرم مهمترین نکته‌ای که باید در نقد فیلم «نفس» در نظر داشت آن است که نباید این اثر را پارامترهای فیلم‌های کلاسیک بررسی کرد بلکه به نظرم این فیلم را تنها می‌توان با پارامترهای فیلم‌های هنری درست دید.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان خانه سینما در ادامه با اشاره به تاثیر تجربه زیستی کارگردان بر شیوه روایت اثر گفت: یکی از نکات خاص این فیلم مسیری است که کاراکتر اصلی می‌رود که شاید در ذهن برخی این مسیر غیرطبیعی به نظر برسد اما به نظرم انتخاب این شیوه روایت خاص به خاطر تجربه زیستی کارگردان اثر است.

وی با اشاره به سکانس پایانی فیلم بیان کرد: شاید بسیاری این سکانس را نقطه ضعف اثر بدانند و بر حضور محسوس کارگردان و تاثیر او بر این سکانس که برخلاف جریان اصلی فیلم است، ایراد بگیرند درحالی که من نظری مخالف آن دارم و معتقدم به واسطه همانتجربه زیستی خاص کارگردان و تاثیر آن بر اثر، به عنوان نقطه قوت اثر می‌دانم.

«نفس» روایتی درست از مقطع مهمی از تاریخ ایران است
هاشم زاده با بیان اینکه ویژگی‌های فیلم «نفس» نشان می‌دهد که اصولا برای سینما ساخته شده است گفت: عناصر در نظر گرفته شده در این فیلم چه به لحاظ میزانسن و چه به لحاظ قاب بندی‌ها و دیگر موارد، تماما برای سینما است و برای این مدیوم تولید شده است.

وی افزود: من کمتر فیلمی در سینمای ایران می‌شناسم که تا این حد جذاب و درست به روایت بخشی از تاریخ کشورمان پرداخته باشد و به نظرم فیلم سینمایی «نفس» به خوبی توانسته از پس این کار برآید.

گفتنی است در چهارمین روز از برگزاری نشست‌های نقد و بررسی آثار حاضر در بخش مسابقه ایران جشنواره مقاومت، نشست سه فیلم «مزارشریف»، «ماهی سیاه کوچولو» و «پری دریایی» به ترتیب در ساعت‌ها 18، 19 و 20:30 با حضور عوامل و منتقدین سینما در محل پردیس ملت برگزار خواهد شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.