ماهواره "شریف ست" امسال پرتاب می شود

رییس سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره دانشگاهی شریف ست (دوستی) تا پایان سال به فضا پرتاب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن بهرامی رییس سازمان فضایی ایران صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی فضا در ساختمان مرکزی با اشاره به مسئله سنجش از دور برای توانمند سازی اینده اظهار داشت:این ماهواره آماده پرتاب است و در حال بازنگری فنی است که با همکاری پرتابگر داخلی از وزارت دفاع تا پایان سال به فضا پرتاب می شود.

وی بیان کرد: این سازمان نیازمند همکاری و تعامل دیگر نهادها بوده تا فعالیت اش گسترش یابد.

وی گفت: ماهواره دانشگاهی شریف ست یک ماهواره سنجشی است که مشکلی برای پرتاب آن وجود ندارد و در اولویت پرتاب قرار دارد.

بهرامی با بیان اینکه علاوه بر این ماهواره، دو ماهواره سنجشی امیرکبیر و ماهواره مخابراتی ناهید یک نیز در مرحله نهایی ساخت قرار دارد ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال آینده هر سه ماهواره را در مدار داشته باشیم.

وی افزود: سازمان فضایی به عنوان یک چتر حمایتی در صحنه بین‌المللی فعالیت کرده و با نهاد‌های مختلف داخلی و خارجی تبادلات علمی زیادی داریم.

رییس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: سازمان‌های محیط زیست و برنامه بودجه با سازمان فضایی همکاری نزدیکی دارند و این سازمان سعی می‌کند فناوری‌های فضایی را در سراسر کشور توسعه دهد.


وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی همیشه مورد تأکید رهبری است، افزود: تمام فعالیت‌های سازمان فضایی در قالب اقتصاد مقاومتی و توسعه فناوری بوده و این سازمان در جهت ساخت ماهواره‌های تحقیقاتی و سنجش با دیگر نهاد‌های علمی کشور تعاملات مختلفی دارد.

بهرامی عنوان کرد: همکاری‌ها با سازمان‌های بین‌المللی با یک نگاه درونگرا براساس اسناد داخلی بوده و در همین جهت ارتباط گسترده‌ای با دانشجویان کشور داریم.

وی ابراز داشت: ماهواره‌ شریف‌ست مراحل بازنگری فنی خود را در حال گذراندن است و تا آخر سال این ماهواره آماده پرتاب می شود. 

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه تا آخر سال 96، سه ماهواره به فضا پرتاب می شود، تصریح کرد: این ماهواره‌‌ها سنجشی‌ ‌است و سبب توسعه فناوری کشور و توانمندی فضایی می‌شود که مدل آن‌ها به گونه ای طراحی شده که پرتاب‌گر‌های داخلی می‌توانند آن را به فضا بفرستد.

وی ادامه داد: پرتابگر‌های ساخت داخل می‌توانند ماهواره‌ها با مدار 38 هزار کیلومتری ارسال کنند.

بهرامی متذکر شد: ماهواره امیرکبیر مراحل نهایی تست و آزمایش را گذرانده و ما امیدواریم در کنار ماهواره مخابراتی ناهید یک تا آخر سال 96 به فضا پرتاب شود.

وی اظهار کرد: ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت در حال راه‌اندازی است که در این میان سازمان فضایی ایران قراردادی با پژوهشکده فضایی به امضا رساند که قرار است ماهواره مخابراتی ناهید 2 ساخته شود.

رئیس سازمان فضایی اظهار داشت: مناقضه ماهواره سنجشی پارسی یک در حال آماده‌سازی است و ساخت آن به زودی شروع شود.

وی ادامه داد: برای توسعه فناوری ماهواره‌ای این سازمان از توانایی‌های دانشمندان داخلی و خارجی استفاده کرده و همه ماهواره‌های این سازمان صلح طلب هستند.

بهرامی اذعان کرد: مرکز داده‌های فضایی در سه ماه آینده در حال آماده‌سازی است و ما در آنجا با کمک منطقه اقتصادی پیام در حال جمع آوری آرشیو کاملی از داده‌های سنجش از راه دور هستیم که سازمان فضایی ایران و جهاد کشاورزی در زمینه تهیه نقشه پراکنش اراضی و منحنی دوره رشد زمین‌های کشاورزی، تفاهم نامه‌ای را به امضا رسانده است.

وی تأکید کرد: سازمان فضایی در صدد است در مناطق غرب و شمال غرب برای پرتاب ماهواره‌های سنجشی‌ پرتابگر‌هایی را آماده کند.

رییس سازمان فضایی افزود: بعد از بر‌جام، سازمان فضایی ایران با اپراتور‌های بین‌المللی همکاری های گسترده داشته که تا پایان سال قرار است یک ماهواره سنجشی و مخابراتی از کشور‌های خارجی خریداری شود که کنترل، بهره‌برداری و مالکیت آن‌ در اختیار متخصصان داخلی است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون کشور ما عضو مؤسسه فضایی "اتسوکو" است و در سال آینده این شورا با وجود هفت کشور در تهران تشکیل می‌شود.

بهرامی ابراز کرد: با مشورت کارشناسان این سازمان، ایران یک مرکز اشتراک داده برای ماهواره سنجشی ایجاد می‌کند و 20 تیم دانشجویی برای ساخت ماهواره‌های مکعبی فعالیت‌های جدی را انجام می دهند.

وی ابراز داشت: بر طبق توافق صورت گرفته قرار است سازمان اتسوکو از امکانات آزمایشگاهی فضایی چین استفاده کند و پروژه اعزام انسان به فضا به دلیل کمبود بودجه و تغییر اولویت‌ها با وجود تعریف در شورای عطف به زمان دیگری موکول شده است.

رییس سازمان فضایی اظهار کرد: شورای عالی فضایی از 10 کار‌گروه تشکیلی شده که برنامه 10 ساله‌ای را با هدف هماهنگ‌سازی‌های مختلف با ارگان‌های ذیربط تدوین کرده است. 

وی گفت: ماهواره مصباح 12 سال پیش پروژه‌اش شروع شده که به دلیل تحریم‌ها و مشکلات فنی در کشور ایتالیا زمین‌گیر شده و هم‌اکنون با اعزام یک تیم به ایتالیا در حال مذاکرات با مسئولانه فضایی آن کشور هستیم.

بهرامی ادامه داد: 10 هزار قطعه بالای یک سانتی‌متری در مدار زمین قرار دارد و همین مسئله سبب شده مقدار پسماندهای فضایی افزایش پیدا کند که سازمان فضایی ایران با بعضی ارگان‌ها علمی از اروپا و آمریکا تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده و به نظر می‌رسد تا سال 2050 کشور ما به رفت و آمد فضایی دست پیدا کند. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار