دانش‌آشتیانی در صحن علنی:

مسئله صندوق ذخیره فرهنگیان را به شدت پیگیری می‌کنم+فیلم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: چالش مهم وزارت آموزش و پرورش دیوان‌سالاری و سیاست‌زدگی است.

چالش مهم وزارت آموزش و پرورش دیوان‌سالاری و سیاست‌زدگی است/ شرایط  معیشتی معلمان نابسامان است+فیلمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فخرالدین دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش طی سخنانی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 11 آبان ماه) مجلس در دفاع از برنامه‌های خود گفت: من در جلسات مختلف مجلس حضور پیدا کردم و نقطه نظرات بسیار مهمی در این جلسات بیان شد که امیدوار هستم پس از اهتمام همه عزیزان بتوانم به عنوان یک خدوم ملت نسبت به آموزش و پرورش و معلمان دین خود را ادا کنم.

وی در ادامه اظهار داشت: از همه وزیران گذشته در وزارت آموزش و پرورش کمال تشکر و سپاسگزاری را دارم که در همه مراحل در جهت ارتقای نظام آموزش و پرورش ما تلاش خود را انجام دادند و به خصوص از فانی آخرین وزیر آموزش و پرورش کمال تشکر را دارم.

آشتیانی خاطر نشان کرد: خدا را شاکرم که در این جمع پراهمیت که هم دولت و  نمایندگان مجلس در آن حضور دارند می‌توانند درباره آموزش و پرورش صحبت کنند ابتدا در آستانه روز 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی هستیم روزی که خون دانش آموزان در برابر استکبار به زمین رسید پیوند میان مدرسه و دانشگاه و دانش آموختن و تعهد داشتن را نمادین کرد.

وی تصریح کرد: بر حسب وظیفه نکاتی را در رابطه با برنامه ارائه می‌کنم: برنامه من در 4 بخش تدوین شده است مهمترین مسئله‌ای که دغدغه من است این است که آموزش و پرورش را باید بخش سرمایه کشور دانست و نه بخش مصرفی.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: مدرسه را باید مهمترین واحد تأثیرگذار در توسعه به شمار آورد لذا محور کلی برنامه من در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش است و تماما براساس خواست مقام معظم رهبری قرار گرفته است این برنامه واقع‌گرایانه و تحول‌گرایانه است.

آشتیانی خاطر نشان کرد: اگر نماینده مخالف عنوان کردند که این برنامه‌ها اجرایی نیست مسلما در مدت کوتاه 7-8 ماه امکان اجرای برنامه‌های کامل من نیست همچنان که در مقدمه به آن اشاره کرده‌اند که این برنامه دراز مدتی است اما در انتها برنامه کوتاه مدتی که منطبق با برنامه بلند مدت است نیز آورده‌ام.

وی ادامه داد: در رابطه با آموزش و پرورش و توسعه آن باید توجه داشته باشیم که نظام آموزش  و پرورش ما گرفتار بیماری‌های ساختاری است، مسئله آموزش و پرورش مسئله ملی بوده و حل این مسئله نیاز به اجماع ملی دارد و مطمئنا یک فرد نمی‌تواند به تنهایی آموزش و پرورش را به آن جایگاه مورد نظر برساند همه دولت و نمایندگان مجلس باید کمک کنند که آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد.

آشتیانی گفت: نگرانی نسبت به امروز و آینده سرمایه‌های کشور کم اهمیت‌تر از نگرانی سرمایه‌های طبیعی و فیزیکی نیست ما باید تمام تلاش خود را داشته باشیم تا مدرسه را محور توسعه قرار بدهیم تا از طریق کیفیت بخشی به فرایندهای مدرسه انسان‌های کارآمد تربیت کنیم که نظام توسعه کشور نیازمند این انسان‌ها است.

آشتیانی اظهار داشت: توسعه کشور نیازمند رشد متوازن و بهم پیوسته آموزش و پرورش و آموزش عالی است، آموزش و پرورش 13 و نیم میلیون دانش آموز دارد و حدود یک میلیون معلم و مربی دارد که در بیش از 107 هزار مدرسه و آموزشگاه مشغول فعالیت هستند و نظام آموزش عالی ما با بیش از 2500 واحد دانشگاهی و 5 میلیون دانشجو در سطح کشور فعالیت دارند اما در بعضی از شهرستان‌ها دانشگاه وجود دارد اما این مراکز صندلی‌هایشان خالی است.

آشتیانی با اشاره به اینکه مدارس هم اکنون به صورت شیفتی بوده و در بعضی از مناطق متأسفانه هنوز مدرسه کپری است، گفت: این عدم توازن یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش ما است.

وی ادامه داد: نتیجه تحقیقات ملی نشان می‌دهد که در جامعه به عنوان سرمایه اجتماعی، معلمان بالاترین گروه از نظر منزلت اجتماعی بوده و بیشترین حرمت را دارند اما به رغم این احترام از نظر معیشتی و اقتصادی وضعیت نابسامانی دارند.

وزیر پیشنهادی دولت با بیان اینکه این عدم تعادل ساختاری مانع و چالش‌های اساسی بسیاری ایجاد کرده که باید به آنها پرداخته شود گفت: من تعدادی از چالش‌های مرتبط با آموزش و پرورش را مطرح خواهم کرد که نیازمند ایجاد یک تحول در این قسمت به منظور رفع چالش‌ها است.

آشتیانی گفت: یکی از مسائلی که شما به آن اذعان دارید آموزش مخزنی، محوریت محفوظات و نمره است.
 
وی ادامه داد: حاد بودن تنگناهای معیشتی معلمان اقتصاد آموزش و پرورش، کمبود امکانات و فضاهای آموزشی، ضعف مشارکت مؤثر خانواده‌ها، گسست میان خانه و مدرسه، تمرکزگرایی، دیوان سالاری و سیاست‌زدگی همه این‌ها آموزش ما را تحت سیطره خود قرار داده است.

وزیر پیشنهادی دولت با اشاره به اینکه پرورش و خردورزی قربانی آموزش شده است افزود: اکنون آموزش به مسابقه‌ای برای کسب صندلی دانشگاه‌ها شده است.

آشتیانی با بیان اینکه کم توجهی به مسائل ملی و جهانی نظیر مهارت‌های زندگی، محیط زیست، تنوع اقلیمی و جغرافیایی در مناطق کشور مسائلی را به دنبال داشته گفت: بدین ترتیب برنامه‌ریزی آموزشی با مشکلات و تنگناهای مختلفی مواجه است که برون‌داد این وضعیت ساختاری، تصویری نگران کننده به وجود آورده است.

وی در ادامه با اشاره به رتبه کنونی آموزش و پرورش ما در نظام آموزشی دنیا اظهار داشت: رتبه ما در نظام بین‌المللی برپایه 151 شاخص جهانی، 141 از 187 است لذا نظام آموزشی ما گرفتار نوعی سکون، جمود و فرسودگی است.

وزیر پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری درخصوص این نهاد بیان داشت: من می‌خواهم مطابق دیدگاه رهبر انقلاب که می‌فرمایند نظام آموزشی ما قدیمی، فرسوده و کهنه بوده و به همان شکل مثل موزه‌ای مقدس که دست نخورده نگهداشته‌ایم و می‌بایست نوسازی شود؛ عمل کنیم و آموزش و پرورش را از این سکون درآورم.

آشتیانی گفت: در نظام آموزشی ناکارآمد مدیریت از تحرک دور شده است بنابراین دور شدن زنان از جایگاه مدیریت نمونه مشهود این روند ناکارآمد است.

وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش ما که اکثریت دانش آموزان را دختران تشکیل می‌دهند گفت: اما نقش بانوان در مدیریت آموزشی ما کمرنگ است و این مسئله نه به دلیل مسائل جنسیتی است بلکه از نظر تربیتی نیازمندیم تا از این قشر فرهیخته بیشتر استفاده کنیم.

وزیر پیشنهادی دولت با بیان اینکه یکی دیگر از چالش‌های اقتصاد آموزش و پرورش ما  کهنگی مدارس است گفت: من مطالعات زیادی را پیرامون مسئله اقتصاد در آموزش و پرورش انجام داده‌ام و معتقدم با همین منابع مالی و مدیریت بهینه هزینه قسمتی از مشکلات ما برای کوتاه مدت قابل برطرف کردن است.

آشتیانی گفت: باید در برنامه‌های کلان کشور ارقام بیشتری را به آموزش و پرورش اختصاص داد تا در رتبه‌های جهانی نیز رتبه ما افزایش یابد اما تصریح می‌کنم که آموزش و پرورش نیازمند مدیریت هزینه بهینه و منابع می‌باشد.

وی با اشاره به بودجه کشورمان در سالهای 84 تا 85 در بعد اقتصادی آموزش و پرورش افزود: در این سالها 91 درصد از بودجه اقتصادی آموزش و پرورش به موارد پرسنلی اختصاص یافت و حدود 9 درصد به کیفی‌سازی آموزش و پرورش تعلق گرفت.

وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در وضعیت کنونی ما که 30 هزار میلیارد تومان بودجه به این نهاد آموزشی اختصاص یافته است گفت: با این وجود 98 و نیم درصد بودجه پرسنلی بوده و 1.5 درصد برای کیفیت مدارس و آموزش و پرورش اختصاص دارد.

وی گفت: این بدان معنی است که وزیر و مدیران آموزش و پرورش برای 13 میلیون دانش آموز و 107 هزار مدرسه فقط 400 میلیارد تومان جهت کیفی‌سازی و بهبود تجهیزات منبع دارند.

وی گفت: باید نگاه و رویکرد جدیدی به بحث آموزش و پرورش داشته باشیم این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامات تدریجی است دانش آشتیانی در تشریح برنامه‌های خود گفت: این جانب برنامه‌ها را در قالب  بندهایی آماده کرده‌ام و در آنها ذکر شده است که چگونه می‌شود از حالت موجود آموزش و پرورش خارج شویم با توجه به فرصت اندکی که دارم به این بندها اشاره می‌کنم.

آشتیانی تصریح کرد: با توجه به نگاه جدید در آموزش و پرورش باید تحول در روح نظام آموزشی کشور حاکم شود و این مهمترین مسئله است.

وزیر پیشنهادی دولت در ادامه افزود: ضرورت دارد در نظام آموزشی بیشتر به مسئله پرورش توجه کنیم به این معنی که بر ارتقای مهارت‌های زندگی دانش آموزان در محیط مدرسه تأکید داشته باشیم.

وی در بیان این موضوع گفت: مهارت‌های موجود با سایر مهارت‌های دانش آموزان باید تلفیق شود و با این کار باعث می‌شویم پرورش بر آموزش اولویت پیدا کند.

آشتیانی خاطر نشان کرد: باید بستری را در محیط مدرسه فراهم کنیم که فضای آموزشی از حافظه محوری به مهارت محوری تغییر رویه دهد و از کمیت آموزش به کیفیت آن پرداخته شود.

وزیر پیشنهادی دولت عنوان داشت: باید از فضای غیراخلاقی محیط آموزشی کاسته و بر فضای اخلاقی آن بیافزاییم همچنان باید فشارهای موجود از دانش آموزان کاسته شود.

لاریجانی در ادامه از دانش آشتیانی خواست به سوال نمایندگان مجلس پاسخ دهند، یکی از سوال‌ها مربوط به این بود که برنامه جنابعالی برای افزایش حقوق کارمندان و پیگیری موضوع همسان سازی با سایر بازنشستگان چیست؟ نمایندگان مجلس در پاسخی دیگر از وی خواستند بگوید که چه برنامه‌ای برای اعمال برنامه آموزشی در مناطق محروم دارد؟

وی در پاسخ به این سوالات تصریح کرد: اینجانب در برنامه کوتاه مدت مسئله صندوق ذخیره فرهنگیان را به شدت پیگیری خواهم کرد و  موضوع آن را حل می کنم همچنین رسیدگی به معیشت معلمان از برنامه‌های اصلی من است و به جد این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

وی در رابطه با معوقات حقوق بازنشستگان یادآور شد: مبلغی را که دولت تصویب کرده است بخشی از آن را بین بازنشستگان تقسیم خواهیم کرد و همچنین مناطق محروم و عدالت آموزشی از رئوس اصلی برنامه‌های بنده در آموزش و پرورش است.

وی در ادامه چند نکته را پیرامون اظهارات سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی امنیت ملی مجلس اظهار داشت: بنده هیچ دوره‌ای نماینده مجلس نبوده‌ام و اطلاعی ندارم وی از کجا این موضوع را پیگیری کرده است.

وی در ادامه افزود: برایم بسی دشوار است که این موضوع را توضیح دهم، بنده در انگلیس و برای گذراندن دوره دکتری به پیشنهاد آقای انصاری سفیر وقت انگلیس در هیأت امنای یک مدرسه‌ای مشغول به کار شدم. بنده در این مدرسه مشغول به تدریس درس ریاضی بودم و از این بابت حتی یک ریال دریافت نکردم.

وزیر پیشنهادی دولت در خصوص اظهارات نقوی حسینی تأکید کرد: چنانچه وی سندی در این رابطه دارد حتما ارائه دهد. بنده در تمام طول زندگی خود در راه انقلاب قدم گذاشته و در بحران‌ها، جنگ تحمیلی، جهاد سازندگی و بحران اخیر وزارت علوم مساعدت‌هایی کرده‌ام چنانچه کسی دلسوز نظام نباشد در این شرایط وارد میدان عمل نخواهد شد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما به مسائل آموزشی و پرورشی واقف هستید بنده یک روحانی زاده هستم در راه انقلاب خودسوزی و جهادگری کردم. بیش از آنکه نگران وضعیت خود باشم نگران دانش‌آموزانی هستم که شخصی را که در راه انقلاب سال‌ها کار کرده یک بازداشتی قلمداد می‌کنند. هیچ گاه بازداشت نشده‌ام تمنای من این است اگر مدرکی در این مورد وجود دارد باید از همین تریبون به جامعه و انقلاب ارائه شود.

وی ادامه داد: من وفادار به انقلاب و منویات رهبر معظم انقلاب هستم، ایشان با تیزبینی مسائل آموزشی را رصد می‌کنند. با نوسازی و بهبود عملکرد نظام آموزشی کشور تلاش می‌کنم تا به خواست رهبری معظم انقلاب جامه عمل بپوشانم.

وی با طرح این پرسش که با وجود 13 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون معلم چه کسی می‌‌خواهد این وزارتخانه را با مشکلات عدیده بپذیرد، ادامه داد: چرا افرادی که تابع انقلاب هستند را بی‌انگیزه می‌کنید البته من ناامید نخواهم شد.

دانش آشتیانی در پایان خطابه خود از نمایندگان مجلس تشکر کرد و درخواست نمود چنانچه تشخیص دادید بنده توانایی تصدی وزارت آموزش و پرورش را دارم به عنوان یک سرباز خدمت خواهم کرد.



لینک دانلود

لینک دانلود


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار