در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حفظ خودکفایی گندم مستلزم چه عواملی است؟

دبیر مجمع نخبگان کشاورزی گفت:اگر دولت نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده را برحسب نرخ تورم و هزینه های کشاورزان تعیین کند، مطمئنا در سال های آتی پایداری تولید استمرار خواهد یافت.

علی خان محمدی دبیر مجمع نخبگان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ضریب خود اتکایی گندم طی سال های اخیر خبر داد و گفت: با روی کارآمدن دولت یازدهم و تشکیل بنیاد گندم و واگذاری آن به کشاورزان تولید گندم بدون افزایش سطح زیر کشت در سال زراعی 93-94، 8 میلیون و 300 هزار تن و سال جاری  به بیش از 14 میلیون تن رسید.

وی افزود: اگر دولت نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده را برحسب نرخ تورم و هزینه های کشاورزان تعیین کند، مطمئنا در سال های آتی پایداری تولید استمرار خواهد یافت.

خان محمدی با اشاره به عملکرد گندم دیم و آبی طی سال های گذشته گفت: در سال های اخیر میانگین عملکرد گندم آبی از سه میلیون و 300 هزار تن به چهار میلیون و 800 هزار تن و گندم دیم از 500 کیلو به 1.5 تن در هکتار رسیده است.

به گفته وی سطح زیر کشت گندم آبی 2 میلیون و 200 هزار هکتار و دیم 3 میلیون و 700 هزار هکتار است.

دبیر مجمع نخبگان کشاورزی با اشاره به وضعیت میزان بذر گواهی شده در اختیار کشاورزان تصریح کرد: در شرایط فعلی بذر گواهی شده متناسب با اقلیم های متفاوت وجود ندارد و از طرفی انجام بررسی های لازم از سوی موسسه تحقیقات به 3 الی 4 سال زمان نیاز دارد که با این وجود همانند کشورهای اروپایی باید تحقیق در این زمینه را  با نظارت کافی بر مزارع انجام شود چرا که با این وجود زودتر به نتیجه می رسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار