گزارش/

کاهش جمعیت جوان روی خط هشدار/ چرا افزايش جمعيت برای ايران مهم است؟

کاهش جمعیت جوان کشور(در مقایسه یا دهه ها و سال های گذشته)یکی از چالش هایی است که نیروی انسانی جامعه را به عنوان یکی از اصلی ترین سرمایه های این مرز و بوم هدف قرار می دهد.

کاهش جمعیت جوان روی خط هشدار/ چرا افزايش جمعيت برای ايران مهم است؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛نیروی انسانی در هر کشوری به عنوان اصلی ترین ثروت و سرمایه آن جامعه به شمار می رود که به نوعی سرنوشت و آینده آن را رقم خواهد زد.

به تعبیری می توان گفت،جمعیت جوان در هر کشوری،موهبت و فرصتی ویژه و بالقوه است که با اتکای به آن می توان مسیر پیشرفت و تعالی را به نحوی شایسته و با سرعت و شتابی فزاینده پیمود.

در نقطه مقابل،پیری و کهنسالی جمعیت نیز در دراز مدت می تواند مسبب مشکلات خاصی برای کشور و جامعه شود،آنچنان که تجربیات پیشین در کشورهای توسعه یافته،نمونه هایی از دغدغه ها و معضلات مرتبط با این امر را به تصویر کشیده است.

البته این به معنای نادیده گرفتن و ناکار آمد بودن جمعیت پیر کشور نیست،اما با نگاهی واقع بینانه به روشنی در می یابیم که موتور محرکه هر کشور در توسعه پایدار به توان،بنیه و چالاکی جمعیت جوان آن گره خورده است و زمانی این امر به اثبات می رسد که کشورهای پیشرفته دنیا برای بازنماندن از مسیر رقابت و پیشرفت به جذب نیروی کار جوان از کشورهای دیگر مبادرت می ورزند.

کشورهای غربی تا چندی پیش برای اعمال سیاست های کنترل جمعیت و تحمیل آن به جوامع،از افزایش جمعیت به عنوان بمب جمعیتی یاد می کردند،اما امروزه با چنان چالشی مواجه شده اند که در مدارس و مراکز آموزشی آنها تعداد معدود و اندکی از دانش آموزان کم سن و سال در حال تحصیل هستند زیرا بافت جمعیتی آنها مسیر پیری و کهنسالی را برگزیده،بدون آن که سیاست های اتخاذ شده،جایگزینی را برای آن برگزیند.

البته معضلات کشورهای غربی صرفا به خالی بودن مدارس آنها باز نمی گردد،فقدان نیروی کافی و لازم برای نگهداری از سالمندان و نارسایی در سیستم و نظام بازنشستگی غرب، باعث شده تا امروزه بر خلاف گذشته ارائه و طراحی بسته های تشویقی فرزند آوری از سوی آنها اجرایی شود.
                                                                     
*کاهش نرخ موالید ایران تهدیدی بالقوه محسوب می شود

آنچنان که جمعیت شناسان و کارشناسان ذیربط اظهار داشته اند،در حال حاضر بافت جمعیتی کشور از شرایط مطلوبی برخوردار است،شرایطی که از آن تحت عنوان پنجره جمعیتی یاد می شود زیرا قریب به 71 درصد جمعیت کشور را انسان های جوان و میانسال تشکیل می دهند،اما این شرایط به زودی از دست رفتنی خواهد بود،زیرا در خوشبینانه ترین حالت ممکن،پنجره جمعیتی تا سال 1410 باز خواهد ماند و پس از آن تا چند صد سال آینده تکرار نخواهد شد.

صاحب نظران حوزه جمعیت شناسی معتقدند:باید از این شرایط به بهترین نحو ممکن استفاده کرد،زیرا از ایران به عنوان کشوری یاد می شود که نرخ موالیدش به شدت رو به کاهش است(و این به معنای زنگ خطری است که در صورت عدم اتخاذ تدابیر مناسب،می تواند به پاشنه آشیلی برای جامعه ایرانی مبدل شود.)

* گریز از مسئولیت پذیری یا ناتوانی مالی ؟  

اما به راستی عامل اصلی کاهش نرخ موالید در کشور چیست؟به تعبیر دیگر تنزل میل و رغبت  به فرزند آوری ریشه در چه عواملی دارد؟

کارشناسان پاسخ این سئوال را در دو مولفه اصلی جستجو می کنند،در وهله نخست ،اصلی ترین عامل به مباحث اقتصادی، ضعف مالی و هراس از هزینه های سنگین فرزند آوری و نگهداری از آن باز می گردد و در مرحله بعد به مسائل فرهنگی معطوف می شود که در جامعه کنونی ایران به عنوان پدیده هایی نوظهور همچون راحت طلبی،فقدان مسئولیت پذیری و کمال طلبی افراطی از آن یاد می شود.

به عبارت دیگر قیچی مشکلات اقتصادی و تغییر ذائقه فرهنگی دولبه بُران روند فرزند آوری محسوب می شود که نتیجه هر دوی آنها به یک موضوع و چالش واحد خلاصه می شود،نزول بافت جمعیتی جوان کشور.

*افزایش هر چه بیشتر فرزند آوری مستلزم تامین اعتبار است

یعقوب مرادی کیا،جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در تشریح عوامل موثر در کاهش فرزند آوری عنوان می کند:فقدان درآمد و کسب و کار مناسب باعث کاهش نرخ موالید شده است ودر شهرهای بزرگ نیز بعضا برخی از نگاه ها و نگرش های خاص فرهنگی همچون فرزند کمتر،زندگی بهتر عامل اصلی این پدیده به شمار می رود.

وی معتقد است سیاست های جمعیتی کشور به این زودی ها قابل تغییر ونتیجه نخواهد بود،از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند نباید با این امر بصورت احساسی برخورد شود.

صدیقه نوبهار،روانشناس و کارشناس علوم رفتاری در این خصوص می افزاید:برای برخورداری از جامعه ای پر بار و با فرزندان هر چه بیشتر باید برای شغل،مسکن و درآمد برنامه ریزی اصولی و قاعده مندی داشت.

وی معتقد است،افزایش جمعیت از نمونه طرح هایی به شمار می رود که باید اجرای آن،بصورت مرحله به مرحله پیش رود.

روانشناس و کارشناس علوم رفتاری با بیان نقش تعیین کننده تزریق بودجه و اعتبارات در تحقق سیاست های افزایش فرزند آوری عنوان کرد:بررسی های موید این واقعیت است که افزایش فرزند آوری مستلزم تامین اعتباری بالغ بر  8 هزار میلیارد تومان است و از سوی دیگر باید به برخی از قوانین نیز  اشاره داشت که هنوز راه به جایی نبرده اند.

با چنین اوصافی می طلبد مسئولان ذیربط با طراحی برنامه ریزی های هر چه شایسته و اصولی تر با تقویت بنیه اقتصادی خانوارها و آگاه سازی و اجرای برنامه های موثر در امر فرهنگ سازی،سمت و سوی کلی جامعه را به مسیر افزایش نرخ موالید سوق دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۲ ۰۸ دی ۱۳۹۶
ازدواج در سن پایین قشنگتر و شیرینتره، حدود 23 سال و یا شاید 22 ، اصل ازدواج برمیگرده به اینکه به آرامش برسی و لذت جنسی ببری، والا 35 سال و چهل سالگی دیگه فایده نداره، آدم از کتو کول افتاده باشه دیگه لذت معنی نداره، مگه اینکه در سن پایین جاده خاکی زیاد رفته باشی که در اون صورت قضیه فرق میکنه ازدواج میشه امری برای رسیدن به آرامش روحی، تو این سن لذت جنسی زیاد معنا نداره
-
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۲ دی ۱۳۹۵
بچه خوبه فقط یکی بس است بیشتر پشیمانی ودردسر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۰۲ دی ۱۳۹۵
به امید روزی که همه مردم با داشتن فرزند کمتر زندگیشون تامین باشه و دغدقه قرضو قوله نداشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۱ دی ۱۳۹۵
چه قدر دلم گرفت کاش ماها همگی به این دنیا نمیومدیم تا این همه مشکل نریزه رو سرمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۱ دی ۱۳۹۵
بهترین سن ازدواج 30 است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۱ دی ۱۳۹۵
بهترین سن ازدواج 30 است
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد خان
۰۴:۵۳ ۰۱ دی ۱۳۹۵
بچه با چه پشتوانه ای دنیا بیاریم خودمون به زور داریم زندگی میکنیم که فقط زنده بمونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
بیکاری ونداشتن درآمد کافی.
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۱:۰۱ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
بیکاری واعتیاد و هزار درد این جوونا دارند سن ازدواج سر به فلک گذاشته و .....لطفا کمی بیاندیشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
مشکل از اونجایی شروع میشه که سن ازدواج به ۳۰ سال رسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
از باشگاه خبرنگاران جوان تقاضا دارم این موضوع رو در مجله ویژه خبری هم مطرح کنه و حداقل بخشی از این نظرات مردم رو هم پخش کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
آون موقع که روی بستنی مینوشتن فرزند کمتر زندگی بهتر فکر حالا رو باید میکردن.
مردم تو نون شبشونم موندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
عزیزان همتون دارین اشتباه میکنین اونی که روزی دهندس خداس دولت چی کاریه شمابچه بیار بقیش بسپار خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
برو بابا دلت خوشه ؟
کسایی باید بچه دار بشن ک حقوق ۷۰۰میلیونی میگیرن ،بعنی اندازه ۳۵۰نفر دارن حقوق میگیرن ،پس باید بجای همه اینا بچه بزان ک جمعیت کم نشه .اونا فقط باید نفس بکشن ،ما چکاره ایم این وسط ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
باباتواین دوره که هیچ کس به فکر مردم نیست وکسی نمی گوید که این همه جوان بیکار وبی پول چطور روزگارمی گذرانند کسی نمی گوید که مردم درروستاها درفلاکت کامل به سرمی برندودرتامین حداقل نیازهای زندگی برای زنده ماندن ناتوانند چطور اتتظارازدواج وفرزندآوری ازماجوانهادارند ولله که ماجوانان دهه شصت وبیکاردرتامین حداقلهای زندگی برای زنده ماندن هم عاجزهستم وفقط کسی که دراین شرایط باشد می تواند درک کند بازهم من حرف حقی گفتم ومی دانم که نظر مرا نمی گذارید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۲۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
با این حقوق چندرغازی خوشا روی مسئولین که بگین بچه بیارین!!!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۰۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
من 5 ساله ازدواج کردم و آرزوی بچه هم داریم اما چون هزینه درمان ناباروری نداریم دورش خط کشیدیم
هزینه درمان سه تا ده میلیون میشه و ما نداریم اگه رایگان بود من الان دو بچه داشتم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۱۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
داداش کاش داشتم کمکت میکردم تا به آرزوی بچه برسی اما حیف که خودم هم ندارم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۷ ۱۰ دی ۱۳۹۵
بچه میخوای چیکار؟/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
متولد هفتادم الان ۲سال کار میگردم. فرزند کمتر زندگی خیلی خیلی راحتر.هرجا میری واسه کار هزار نفر صف کشیدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
شما کار بده
من سه تا بچه میارم
والا با این مدیریتشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
ما خودمون اضافی هستیم بعد بچه هم میخوایم بیاریم که چی مشکلات چند برابر بشه
از این به بعد شعار دهه شصت و هفتاد (((فرزند هیچ زندگی بهتر)))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
من الان 7 ماه هست حقوق نگرفتم من نگرانم از گرسنگی نمیرم اونوقت به فکر بچه و اینده باشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
من خودم الان 37 سالمه.همسرم 33 سالشه.دلمون لک میزنه واسه یه بچه.هیچ مشکل فیزیکی به لحاظ سلامتی و عدم بچه دار شدن نداریم.دیگه داره سنمون میره بالا ولی در حالیکه خودم و زنم داریم میریم سر کار و زن بیچار من حتی روز عید هم باید سر کار باشه.و خودم در حالیکه مریض هستم و حتی از داشتن بیمه هم محرومم و در حالیکه مدرک لیسانس دارم و هر کار قانونی و مشروعی رو که یه پول حلال توش باشه رو نجام میدم با همه این حرفها حتی درامدمون در بهترین حالت و با کمترین هزینه و صرفه جویی به زور به آخر ماه میرسه حالا به نظر شما چطور باید بچه دار شیم؟!!! برای گرفتن سه میلیون وام کلی رفتم و اومدم و سر آخر بهم گفتن که پرداختی نداریم.حالا چطور باید بچه دار شم؟! هیچ وقت فکر نمیکردم که به همچین سرنوشتی دچار شم که در حالیکه سالم هستم فقط به خاطر بی پولی نتونم بچه دار شم.همسرم به خاطر این مشکلات و اینکه نمیتونیم به این دلایل بچه دار شیم دچار افسردگی شده.به نظر من حل مشکل بچه دار شدن مردم دست مردم نیست . اگر به مردم کمک مالی میشد.اگر فقط چند درصد از حقوقهای نجومی و بودجه مملکت به صورت مستقیم در اختیار مردم مستضعف قرار میگرفت اونوقت مشکل خودش به صورت اتوماتیک وار حل میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۱ دی ۱۳۹۵
عالییییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
سلام بر تمام هموطنان دهي 60 و حالا بالاتر........ من فکر نکنم کسي از فرزند بيشتر داشتن ناراحت باشد اما خودم شما سروران عزيز که پيغامهاي زيبا نگراش کرديد چه خوب و روان گفتيد مشکلات نياوردن حالا مسولين داد بزنند هر چه توانستند جلوي ماهواره را بگيرند ميتوانند جمعيت را هم زياد کنند اين فقر ديگر دست خود خود خود مردم و جوانان هست.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
من فوق لیسانس دارم و همه چیز، الا خونه، ماشین، کار، دفترچه بیمه.
Iran (Islamic Republic of)
parsi
۱۱:۰۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
این جوانان یا بیکارن و یا با درآمد و حقوق پایین امرار معاش میکنن در حالیکه از عهده مخارج زندگیشون هم بر نمیان و نمیتونن ازدواج کنن. غصه خوردن برای آینده جمعیت ایران فایده نداره و فقط نباید حرف زد بلکه باید عمل کرد.سطح اشتغال و درآمدزایی باید افزایش پیدا کنه و دولت باید در فرزندآوری زوجین نقش ایفا کنه و اونارو تامین کنه و تشویق تا بتونن بدون دغدغه بچه دار بشن.نمونه بارزمثل کشور سوییس که داره از فرزندآوری زوجین حمایت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
بهتر
خودمونو راه نمیدن یکی دیگر روهم بنداریم توی مشگل
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۱:۰۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
وای که چقدر نگران شدم، با اینکه مجردم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۵۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
با حقوق اداره کار!!!!به نظر شما میشه خرج بچه رو داد. تازه این حقوق همش میره واسه قسط وام هایی که گرفتیم واسه رهن خونه . از حقوقمون فقط 70 تومن میمونه به همراه یارانه ای که قرار نیست اضافه بشه تازه همشم تهدید میکنن که قطعش میکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
رهگذر
۱۰:۵۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
سلام کارگرای شهرداری استان مرکزی اعم از تفرش و خنداب و غیره از اواخر سال قبل حقوق نگرفتن حقوق ناچیزی که به قول معروف بخور و نمیره چه انتظاری هست که امید به زندگی و فرزنداوری باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
حالا بچه اصلا چی هست ؟
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۰:۳۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
با این گرانی وتورم وبیکاری کی ازدواج میکنه جوانان دارن پیر میشن از ما گفتن .وام بلند مدت .ازدواج .مسکن بدون بهره بدین ببینید چطور کشور جوان میشه .شب یلدا مبارک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
آقایونی که دغدغه جمعیت دارن خودشون چند تا فرزند دارن؟بااینکه نه دغدغه مالی دارن نه آینده شغلی فرزنداشون نگرانشون میکنه!من ٢۴سالمه ولی هنوز بیکارم حرف ازدواجو تو خونمون میزنم بهم میخندن !به مسؤولین بگید تورو خدا ماروراحت بذارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
مسکن و ماشین هم که داریم، زیر خط فقر هم که 2 و نیم میلیون تومنه و ما جوونا سه میلیون حقوقمونه. واقعا که چرا بچه نمیارید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
دولت وقتی نمیتونه شغل ما جون های دهه 60 و هفتاد رو برطرف کنه اصرار داره جمعیتش زیاد شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
برو بابا دلت خوشه. تو یکیش موندیم بقران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
برو بابا دلت خوشه. تو یکیش موندیم بقران
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۱۰:۰۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
فرزند کمتر زندگی بهتر باید فکر اینجا هم میکردین.اخه کی تو این زمونه میتونه بیشتر از یکی دوتا فرزند داشته باشه!؟خرج از کجا بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
بزار ما زندگیه خودمون رو با این حقوق اداره کاری انجام بدیم !!
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد
۰۹:۴۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
کسی به فکر ما جوانان سربازی رفته متاهل بی کار بی پشتیبان نیست که نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
افزایش بی رویه جمعیت نتیجش میشه همین پیری جمعیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
من رفتم دنبال این 14 روز مرخصی تشویقی که به پدران میدن فهمیدم که صحت نداره و فقط به کسایی هر دو شاغلن میدن
فقط دوست دارم از مسئول بپرسین که خانم من تو این شهر غریب چون خانه داره و شاغل نیست از روز اول بدنیا آمدن بچه میتونه از جاش بلند شه و کارهای خودشو انجام بده
این چه قانونیه که همش تغییر میکنه . همکارم از مرخصی 14 روز تشویقی استفاده کرد حالا به من نمیدن
اونایی که زن و شوهر شاغلن چون درآمدشون بالاتره میتونن پرستار بگیرن و...
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۰۹:۰۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
اگر با برنامه ریزی درست تحصیلی و در نظر گرفتن نیاز شغلی کشور به رشته های مختلف و کاهش جذب رشته ها با توجه به وضعیت اشباع فارغ التحصیلان در بازار، نیروی کار متخصص و هر چند کم ایجاد میکردیم، گذر از پیری جمعیت آسانتر میشد. بودن چهارتا پیرمرد متخصص که از جوانی مشغول به کار بودن و علم خودشون رو بروزرسانی کردن بهتر از 100 تا پیرمرد لیسانسه کامپیوتر و معماری هستش که هیچوقت با تخصصشون نون درنیاوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
32 سالمه هیچ امیدی برای ادامه زندگی ندارم . واقعا چه انتظاری دارید . خودم بیکاری رو تجربه کردم . برا نسل اینده نگرانم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
بهترین سن در این شرایط برای ازدواج 40 سالگیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
چند سال قبل به مردم فشار می آوردند کمتر بچه دار شوید حالا چی شده
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۰۸:۵۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
وقتی برای عده ای کار نیست، بودجه نیست، فرصت نیست و نیستو نیستو نیست.... باید گفت که اصلن بودن این عده اشتباه بوده. نباید متولد میشدن. چون منابع و فرصت و ... برای تامین اولیه شون وجود نداره. من به عنوان یک جوان تحصیلکرده بیکار خودم رو اضافی میدونم وای به حال فرزند متولد نشده ام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
عجب
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۸:۵۱ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
آقا وقتی نتونی خرجیه خونه رو بدی بچه به چه درد میخوره
بچه بشه عین من که نه پول دارم نه کار دارم نه هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
تا حالا نشستی پا درد و دل یه کارگر ساده که حقوقش ماهی ۸۰۰ هزار تومنه، که تازه اونم کامل بهش نمیدن. ببینی چطور سرشو اندخته پایین و بی حال و حوصله می گه همسرم بارداره و تا یه ماه دیگه بچه به دنیا میاد. موندم با خرج ومخارج بچه چه کار کنم. ولی با این وجود امیدش فقط به خداست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
اونیکه میگه ایران رو به پیریه و باید به فکر افزایش جمعیت باشیم از اوناییه که حقوقاشون نجومیه از منو امثال من که کارگریم چه خبر داره چه جوری روزگار میگذرونیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۳۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
دولت فکر شغل واسه جوونای دهه ۶۰و۷۰ نیستو کلی بیکار داریم،باز میگید بیشتر بچه دار شید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
افرین.......مشکل اساسی نبود کار و ثبات اونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
فرزند کمتر زندگیه بهتر.حالا شماها فکر افزایش جمعیتین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
فرزند کمتر زندگیه بهتر.حالا شماها فکر افزایش جمعیتین.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۳۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
فرزند کمتر طبیعت سالمتر . فرزندکمتر منابع آبی بهتر الان آب نداریم بخوریم . طبیعت از بین رفته کره زمین که فقط مال آدما نیست . تمام حیوانات منقرض شدن فرزند آوری بیشتر یعنی خیانت به کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
خط فقر به تعبیر خودشون 2500000 تومان هست با این حقوق میشه فقط یک فرزند داشت بعد تعیین حقوق 812000 تومان انتظار فرزند اوری هم هست با این حقوق باید 4 ماه زندگی کنی 8 ماه بعد و بخواب زمستانی بری تا سالت بگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
دید بهتر اینه که:
باید آینده نگر بود که فرزند چه آینده ای در پیش دارد.
دهه شصتی ها کورکورانه بدنیا آمدند و الان نتایجش رو با دل و جان احساس می کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
ایووووووول
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۳۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
با این گرانی ها یک نفر به سختی روزگار می گذراند چه برسد به اینکه بخواهد خانواده تشکیل دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
یک جمعیت زیاد فقیر و بدبخت و ضعیف آیا مفیده یا جمعیت کم و نخبه و مرفه و پیشرفته؟
Germany
محمد
۰۹:۳۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
سطح توقع جامعه و خانواده زن راهم بهش اضافه کن و همچنین عدم ثبات در کلیه امور کاری و غیره . بابا بی خیال بچه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
دهه 60 و70 هم گفتید بچه نتیجش شد من وامثال من بدبخت بی کار الان بچه بیاریم وای به حال اونا هر وقت حقوقمون شد 3 میلیون با پاداش ومزایا بگید بچه بیاریم
آخرین اخبار