حکایت جالب شب یلدا 95 از زبان نجوم؛

دورهمی اجرام آسمانی به سبک شب چله/ امسال 2بار شب یلدا داریم!

دورهمی اجرام آسمانی در شب چله/ شب یلدای امسال دقیقا چند ساعت و چند دقیقه است؟
منجم آماتور و پژوهشگر تقویم گفت: امسال امشب و فردا شب از دیدگاه نجومی طولانی‌ترین شب محسوب می‌شود.


علی ابراهیمی سراجی منجم آماتور و پژوهشگر تقویم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: شب یلدا بلندترین شب سال در نیمکره شمالی است. امروز و فردا خورشید به مدار رأس‌الجدی در نیمکره جنوبی می‌ رسد و در مدار 23.5 درجه جنوبی قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: شب یلدا آغاز زمستان را در نیمکره شمالی و شروع تابستان در نیمکره جنوبی نوید می‌دهد. در مناطقی از ایران امشب طول شبانه روز به متغیرترین زمان ممکن خود می‌رسد.

منجم آماتور و پژوهشگر تقویم افزود: امشب و فردا شب طول شب در تهران حدود 14 ساعت و 15 دقیقه و 51 ثانیه است، همچنین طول شب در طولانی‌ترین شب سال حدود 14 ساعت و 39 دقیقه و 18 ثانیه است که متعلق به شمالی‌ترین شهر ایران(پارس‌آباد) است. کوتاه‌ترین شب در ایران نیز به چابهار با زمان حدود 13 ساعت و 26 دقیقه و 36 ثانیه اختصاص دارد.

ابراهیمی سراجی عنوان کرد: به دلیل اینکه امسال انقلاب زمستانی در تاریخ یک دی ماه و در ساعت 14 و 14 دقیقه اتفاق می‌افتد بنابراین امسال از نظر نجومی دو تا شب یلدا داریم.

وی تأکید کرد: در مناطق قطبی شمالی از عرض 63.5 درجه به بالا خورشید طلوع نمی‌کند و در این مناطق طول شب به حداکثر خود می‌رسد مانند اسکاندیناوی.

منجم آماتور و پژوهشگر تقویم یادآور شد: افراد می‌توانند امشب سه سیاره عطارد، زهره و مریخ را در آسمان شامگاهی مشاهده کنند که سیاره عطارد در صورت فلکی قوس کماندار و در زمان حدود 20 دقیقه در موقعیت 6 تا 7 درجه با افق پس از غروب خورشید توسط چشم غیرمسلح به راحتی رویت می‌شود، همچنین سیاره زهره نیز با وضوح کامل مشاهده می‌شود. سیاره مریخ کم‌نور است و در صورت فلکی دلو در موقعیت 16 درجه سمت چپ و بالای سیاره زهره قرار دارد.

ابراهیمی سراجی تصریح کرد: امشب با غروب خورشید حاکمان آسمان زمستانی(شش صورت فلکی شکارچی، گاو، دوپیکر، ارابه‌ران، سگ بزرگ و سگ کوچک) به تدریج از آسمان شرقی طلوع می‌کند که شش ستاره پرنور متعلق به این شش صورت فلکی تشکیل شش ضلعی زمستانی را می‌دهد.

وی اظهار داشت: این شش ستاره پرنور عبارتند از: پای جبار(شکارچی)، چشم گاو(گاو)، عیوق (ارابه ران)، پولوکس (دوپیکر)، شعرای شامی( سگ کوچک) و شباهنگ (سگ بزرگ).

منجم آماتور و پژوهشگر تقویم عنوان کرد: افراد از ساعت 8 شب می‌توانند پرنورترین ستاره ظاهری آسمان (شباهنگ) که هشت سال نوری با ما فاصله دارد را رصد کنند، همچنین ماه امشب به تربیع آخر خود می‌رسد و از حدود نیمه‌شب (12 شب) طلوع می‌کند و پنجشنبه شب به نزدیکی سیاره مشتری می‌رسد و فاصله آن با این سیاره حدود 3.5 درجه است.

ابراهیمی سراجی یادآور شد: مشتاقان به نجوم می‌توانند پنجشنبه و جمعه شب بارش زیبای شهابی دبی را در آسمان رصد کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۵۱ ۰۱ دی ۱۳۹۵
کاش ارزونی بشه هرشب شب چله ویلدا داشته باشیم یعنی خداجون میشه ملت ما اگه اجنبی هابذارن هرشب عید ویلدا وچله وغیره داشته باشیم میشه فقط صبر واستقامت .باید کرد .دولتمردان همت کنند درست میشه
-
حسن
۰۹:۴۰ ۰۱ دی ۱۳۹۵
آخ جان
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۱۷:۵۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۵
شب الله یعنی شب خدا
امشب وفردا شب ،شب الله است .وبا آمدن فصل زمستان من خوشحال هستم گردش نظم خدا همیشه در گردش است
آخرین اخبار