با 10 میلیاردر برتر فناوری آشنا شوید

بخشی از فهرست ثروتمندترین افراد جهان مربوط به کارآفرینان برتر حوزه فناوری است که در این گزارش با ده تن از آنها آشنا خواهید شد.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیشرفت‌های فناوری در چند سال اخیر زمینه رشد بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه را فراهم کرده است. ایده‌پردازی‌های نو و ارائه راه‌کارهای جدید در استفاده از این فناوری‌ها یرخی از مدیران این شرکت‌ها را به افرادی موفق با درآمدهای میلیاردی تبدیل کرده است به طوری که در سال 2016 نام 10 تن از آنها در فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفت. در ادامه با این مدیران موفق بیشتر آشنا خواهید شد.

1. بیل گیتس
ثروت: 90 میلیارد دلار
سن: 60 سال
کشور: آمریکا
منبع درآمد: شرکت مایکروسافت

بیل گیتس یکی از ثروتمندترین افراد جهان است که از 30 سالگی وارد دنیای ثروتمندان شد. او بنیانگذار شرکت مایکروسافت،بزرگترین شرکت فناوری است و خود سال‌ها آن را مدیریت کرده است. بیل گیتس در سال  2000 از مدیریت این شرکت کناره‌گیری کرد اما همچنان عضو هیئت علمی آن است. در این مدت بنیاد خیریه بیل و ملانیا گیتس را تأسیس کرد و عمده تمرکزش را صرف کارهای انسان‌دوستانه کرد. بیل گیتس طرح‌هایی برای مقابله با بیماری‌هایی مانند ایدز و همچنین بهبود و ارتقاء کیفیت سیستم آموزشی آمریکا دارد.

ده میلیاردر برتر فناوری

2. جف بزوس
ثروت: 52 میلیارد دلار
سن: 52 سال
کشور: آمریکا
منبع درآمد: شرکت آمازون

او فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر و برق است و ابتدا کارش را با شبکه‌سازی در چند شرکت آغاز کرد. با گسترش اینترنت به فکر راه‎اندازی یک فروشگاه اینترنتی افتاد. در فروشگاه آمازون ابتدا فقط کتاب به فروش می‌رسید اما به تدریج این شرکت آنلاین وارد حوزه‌های سرگرمی نیز شد و با ایجاد آمازون پرایم سرویس استریم ویدئو را ارائه کرد. جف بزوس در حال حاضر با آمازون به یکی از میلیاردرهای جهان تبدیل شده است. او قصد دارد در آینده‌ای نزدیک با استفاده از پهبادها روند ارسال کالا را کاملاً دگرگون سازد.

ده میلیاردر برتر فناوری

3. مارک زاکربرگ
ثروت: 47 میلیارد دلار
سن: 31
کشور:آمریکا
منبع درآمد: فیسبوک

زاکربرگ زمانی فیسبوک را بنیان گذاشت که در کالج هاروارد تحصیل می‌کرد. او به خاطر تأسیس این شرکت تحصیل را رها کرد و آنطور که می‌گوید از کارش پشیمان نیست. او در 31 سالگی یکی از میلیاردرهای سرشناس است و با این وجود بخش عظیمی از ثروتش را صرف امور خیریه کرده است. مبارزه با بیماری‌هایی مثل ابولا یکی از اهداف انسان‌دوستانه اوست.

ده میلیاردر برتر فناوری

4. لری الیسون
ثروت: 47 میلیارد دلار
سن: 71
کشور: آمریکا
منبع درآمد: شرکت اوراکل

لری الیسون یکی از دوستان نزدیک استیو جابز بود. او نیز به دلایل مختلفی دانشگاه را نیمه‌تمام گذاشت و به سراغ برنامه‌نویسی رفت. با اطلاعاتی که از برنامه‌نویسی داشت در چند شرکت مشغول به کار شد. پس از مدتی با چند تن از دوستانش شرکتی تأسیس کرد که خود مدیرعامل آن شد. در پروژه مهمی که رمز آن اوراکل بود با سازمان اطلاعات آمریکا همکاری کرد. از آن پس نام اوراکل را برای شرکتش انتخاب کرد که  اکنون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری جهان است. الیسون زمانی تنها مدیری بود که بیشترین حقوق دریافتی را داشت. یکی از جزایر هاوایی به‌ نام Lanai به اسم اوست. 

ده میلیاردر برتر فناوری

5. لری پیج
ثروت: 38 میلیارد دلار
سن: 42
کشور: آمریکا
منبع درآمد: شرکت گوگل

لری پیج به همراه سرگئی برین موتور جستجوی اینترنتی گوگل را راه‌اندازی کرد. پدر او از نخستین دانش‌آموختگان علوم رایانه‌ای بود. خود او نیز کارشناس ارشد مهندسی رایانه است. او در دوره دکترا نیز پذیرفته شد اما آن را نیمه‌تمام گذاشت. پیج در سال 2011 به‌عنوان مدیر گوگل انتخاب شد. او پس از مدتی اندروید را نیز خریداری کرد و در حال حاضر در  42 سالگی یکی از میلیاردرهای جهان است. 

ده میلیاردر برتر فناوری

6. سرگئی برین
ثروت: 37 میلیارد دلار
سن: 42
کشور آمریکا
منبع درآمد: شرکت گوگل

سرگئی برین و لری پیج مشترکاً در سال 1998 گوگل را تأسیس کردند. آشنایی آنها به سه سال قبل یعنی 1995 برمی‌گشت زمانی که دانشجوی دکترا بودند. گوگل نتیجه پروژه تحقیقاتی آنها در دانشگاه بود. پس از تأسیس شرکت گوگل لری پیج مدیرعامل و سرگئی برین مدیر بخش فناوری شرکت گوگل شدند. پدر سرگئی برین ریاضیدان و مادرش محقق علوم فضایی در ناسا بودند. او نیز تحصیلات دانشگاهی را در رشته علوم رایانه‌ای ادامه داد. وی پس از دوست و همکار خود یکی از میلیاردرهای جوان به شمار می‌رود.

ده میلیاردر برتر فناوری

7. جک ما
ثروت: 27 میلیارد دلار
سن: 51
کشور : چین
منبع درآمد: گروه اینترنتی علی بابا


او جف بزون چینی است؛ کارآفرین و نیکوکار چینی که گروه اینترنتی علی بابا را تأسیس کرد. علی بابا را می‌توان معادل چینی آمازون دانست. جک ما کودکی سختی را پشت سر گذاشت. پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی به عنوان مدرس و مترجم زبان انگلیسی مشغول به کار شد. ایده تاسیس علی بابا از جایی به ذهنش رسید که هنگام جست‌وجوی محصولات آنلاین هیچ محصول چینی را در بین آنها نمی‌یافت بنابراین تصمیم به ایجاد شرکتی آنلاین همچون آمازون گرفت و در نهایت نیز موفق شد. او در حال حاضر یکی از میلیاردرهای چین و کل دنیاست که در کارهای انسان دوستانه نسز دست دارد.


ده میلیاردر برتر فناوری

8. استیو بالمر
ثروت: 26 میلیارد دلار
سن: 59
کشور : آمریکا
منبع درآمد: مایکروسافت

استیو بالمر تحصیلات خود در دانشگاه هاروارد را نیمه تمام گذاشت و در کنار بیل گیتس، یکی از دوستان خود شرکت مایکروسافت را راه انداخت. او اولین مدیر بازرگانی بود که در آن زمان 50000 دلار حقوق می‌گرفت. بخشی از سهام مایکروسافت به وی تعلق داشت. او پس از مدتی به سمت مدیر اجرایی این شرکت دست یافت. بالمر این روزها دیگر در مایکروسافت کار نمی‌کند اما یکی از ثروتمندترین افراد جهان است. او عاشق بسکتبال است.


ده میلیاردر برتر فناوری

9. مایک دِل
ثروت: 19 میلیارد دلار
سن: 51
کشور : آمریکا
منبع درآمد: شرکت Dell

او در سال 1984 زمانی که در دانشگاه تگزاس دانشجوی پزشکی بود شرکتی کامپیوتری با نام PC Ltd تاسیس کرد. او دانشگاهش را نیمه تمام رها کرد تا وقت بیشتری برای کارش داشته باشد. پس از کسب موفقیت‌هایی در این کار به تدریج شرکتش را توسعه داد و اکنون کامپیوترهای شخصی Dell به نام او ثبت شده که بزرگترین شرکت تولیدکننده این کامپیوترهاست. دل در 27 سالگی یکی از میلیاردرهای برتر فناوری شد. در حال حاضر 100 هزار نفر در شعبه‌های مختلف شرکت Dell کار می‌کنند. 


ده میلیاردر برتر فناوری

10. پونی ما
ثروت: 18 میلیارد دلار
سن: 44
کشور : چین
منبع درآمد: Tencent

پونی ما به همراه دوستان دانشگاهی خود شرکت تنسنت را تاسیس کرد. محصول اول این شرکت سرویس پیام‌رسانی در چین به نام QQ بود که چون در آن زمان رقیبی نداشت به یک استاندارد آنلاین تبدیل شد. شرکت تنسنت به طور چشمگیری توسعه یافت و روی انواع کسب و کارها از جمله پخش موسیقی و استودیو بازی‌های ویدئویی مانند Riot Games سرمایه‌گذاری کرد. 


ده میلیاردر برتر فناوری


گزارش: زهرا زادفرج


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.