آثار هنری؛ سرنخ‌هایی از گذشته افراد

این بیماری‌ها با کشیدن نقاشی آشکار می‌شوند

محققان با بررسی دقیق آثار برخی از هنرمندان مطرح جهان توانستند یک قدم به کشف بیماری‌های اعصاب و روان نزدیک‌تر شوند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بر اساس تحقیقات پژوهشگران دانشگاه لیورپول انگستان نقاشان بزرگ و مشهور جهان که مبتلا به بیماری های مختلف روحی و روانی بوده اند حالات بیمای خود را در نقاشی ها و آثارشان به طور ناخودآگاه به تصویر کشیده‌اند و این می تواند یک معیار غربالگری برای بررسی وضعیت سلامت روانی افراد باشد.

در تحقیق یاد شده، آثار نقاشانی چون "سالوادور دالی"، "جمیز بروکس" و "ویلم کونینگ" مورد بررسی قرار گرفته است.

"دالی" که از بیماری پارکینسون رنج می برد، به وضوح در نقاشی هایش به ویژه در اواخر عمر، آثار لرزش دستها و برهم ریختگی خط ها مشهود است.

"جمیز بروکس" و "کونینگ" نیز در اواخر عمر مبتلا به آلزایمر بوده و نقش هایی غیر عادی و بی نظم در آثار آنها دیده می شود که نشان دهنده پیشرفت بیماری در آنها است.

"کلود مونه"، "مارک شاگال" و "پابلو پیکاسو" نیز همزمان با افزایش سن و سالمندی دچار ضعف حافظه شده و کیفیت نقاشی‌شان افت کرد به طوری که آثار فراموشی در آثار آنها مشهود است.

کارشناسان اوج بیماری این نقاشان را در کشیدن عناصر طبیعت مانند درختان، رودخانه ها، توفان و رعد و برق مشاهده کرده اند که در آنها از رنگها و طرح هایی غیر عادی استفاده شده است.

کارشناسان بر این باورند بسیاری از بیماری های اعصاب و روان از جمله افسردگی، اسکیزوفرنی، بیماری اختلال دو قطبی، خودشیفتگی، پارکینسون، آلزایمر، مشکلات بینایی و سرگیجه در آثار نقاشی افراد نمایان می شود. بررسی نقاشی ها می تواند یک روش نوین پزشکی برای تشخیص بیماری های اعصاب و روان محسوب شود.

اکنون در دنیا از تست های روانشناسی، عکسبرداری مغز، آزمایش خون و بررسی علائم بالینی برای تشخیص مشکلات اعصاب و روان در افراد استفاده می شود اما با این شیوه سالها زودتر از تشدید علائم بیماری می توان آن را شناسایی و راهکارهای کنترلی و پیشگیرانه برای آن در نظر گرفت.

گفتنی است؛ نتایج این تحقیق در مجله "نوروسایکولوژی" به چاپ رسیده است.

منبع:Newatlas

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۷:۳۸ ۱۷ دی ۱۳۹۵
من همه بیماری ها رو دارم پس!