باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اسفندیاری پروژه ای که توسط بخش خصوصی تمام نمی شود/ حل معضل ترافیک ولیعصر(عج) با یک تونل؟

این روزها یکی از پروژه های عمرانی شهر تهران حسابی صدای اعضای شورای شهر را بلند کرده چرا که به جای بخش خصوصی خود شهرداری تهران وارد ساخت و ساز آن شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با این که معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در تاریخ 2 آبان امسال از پیشرفت 50 درصدی پروژه آرش-اسفندیاری خبر داد، در خیابان بهشت یک مرد فریاد می زد که این پروژه باید متوقف شود.

پروژه آرش-اسفندیاری سبب می شود تا خيابان آرش با بلوار اسفندياری و بزرگراه نيايش، به وسیله یک تونل دو طبقه، يك تونل دو خط شرق به غرب و مسيری در تراز صفر به یکدیگر متصل شوند.

شهرداری تهران با این توجیه که احداث این راه ارتباطی زیرزمینی از ترافیک محدوده پارک وی، نیایش و بلوار نلسون ماندلا می کاهد، پروژه را آغاز کرد و تا اول آبان ماه عمليات حفاری تونل 1.5 كيلومتری حدفاصل خيابان آرش تا بلوار اسفندياری و بزرگراه نيايش به پيشرفتی حدود 90 درصدی رسيده كه معادل حدود 50درصد كل عمليات اجرايی پروژه است.

هم زمان اقبال شاکری یکی از منتقدان سرسخت اجرای این طرح در چند مرحله با تذکرهای خود در صحن علنی شورای شهر تهران خواستار توقف این پروژه شد. شاکری فریاد می زد که پروژه دردی از ترافیک دوا نمی کند.

*قرار بود بخش خصوصی سازنده باشد

رئیس کمیته عمران  شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد دلیل مخالفت خود توضیح داد.

وی گفت: زمانی که شهرداری تهران بحث احداث پروژه آرش- اسفندیاری در شهر تهران را مطرح کرد، در کمیسیون عمران در رابطه با وضعیت احداث این تونل، بررسی هایی انجام شد.

شاکری افزود: آن زمان در کمیسیون عمران اعضا مخالفت خود را با احداث پروژه آرش - اسفندیاری اعلام کردند، اما شهرداری تهران اعلام کرد که می خواهد این پروژه را با مشارکت بخش خصوصی بسازد  اما متوجه شدم که مسئول پروژه به منظور تکمیل آن، از شهرداری تهران تقاضای اعتبار 50 میلیارد تومان پول کرده است.

شاکری با بیان این که از شهرداری درخواست داریم که احداث پروژه آرش-اسفندیاری را هر چه سریع تر متوقف کند، گفت: با راه اندازی این تونل تغییری در ترافیک محدوده شمالی پایتخت ایجاد نخواهد شد. 

 وی با اشاره به احداث پروژه امیرکبیر در شهر تهران و حل نشدن معضل ترافیکی در محدوده بازار یادآور شد: شهرداری زمانی که قرار بود تونل امیرکبیر را احداث کند، بارها در این خصوص تذکراتی از اعضای شورا دریافت کرد، اما بی فایده بود و مسئولان شهرداری بدون توجه به این تذکرات احداث تونل امیرکبیر را در دستور کار خود قرار دادند. 

شاکری افزود: پروژه آرش - اسفندیاری شباهت بسیار زیادی به تونل امیر کبیر داشته و بدون شک ساخت این پروژه تنها هزینه بر بوده و نیتجه ای در پی نخواهد داشت. 

*آرش - اسفندیاری در طرح جامع نبود

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران همچنین در سیصد و نوزدهمین جلسه شورای شهر تهران که روز یکشنبه برگزار شد نیز به پروژه زیرگذر آرش - اسفندیاری اشاره کرد و گفت: این پروژه در طرح جامع حمل و نقل نبود اما به تدریج از طریق خود منطقه نسبت به ایجاد ان اقدام شد.

وی ادامه داد: در حالی که سیاست گذاری اجرای چنین پروژه هایی با منطقه نیست، عنوان می شود که منطقه خود اقدام به ساخت آن کرده و این در حالی است که عنوان می شود از بودجه خود منطقه 3 بهره گرفته شده است که این هم یک تخلف دیگر است و این در حالی است که در حال حاضر درخواست تخصیص بودجه نیز داده اند.

شاکری اضافه کرد: در این پروژه مشارکت بخش خصوصی نیز وجود خارجی ندارد و از همه مهمتر اینکه این پروژه تحلیل ترافیکی ندارد. لذا درخواست ما این است که تا تصویب موارد مورد ابهام و تخلف جلوی این پروژه گرفته شود، تا نیاز به دوباره کاری نباشد.

مهدی چمران گفت: ابعاد این پروژه در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا بررسی شود تا سرنوشتی مانند زیرگذر امیر کبیر پیدا نکند.

*امیدوار به حل معضل ترافیک منطقه

قبل از آغاز عملیات عمرانی پروژه در سال 94 شهرداری منطقه 3 تهران در مصاحبه ای ابراز امیدواری کرد که پروژه آرش - اسفندیاری معضل ترافیک محدوده خیابان ظفر را حل کند.

فخرالدین سلیمانی با تأکید بر نگاه ویژه شهرداری منطقه 3 در حل مشکلات ترافیکی اظهار داشت: کمبود شریان های شرقی- غربی در سطح منطقه، تراکم ترافیک در اکثر معابر سطح منطقه و قطع ارتباط شرق و غرب منطقه توسط بزرگراه شهید مدرس ما را بر آن داشت تا مجموعه عملیات عمرانی را به منظور تسهیل رفت و آمد شهروندان در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: بر این اساس به منظور احیای کریدور شرقی-غربی مطابق طرح تفصیلی منطقه 3، پروژه احداث زیرگذر طبقاتی در خیابان های آرش و اسفندیاری در مسیر شرق به غرب و همچنین غرب به شرق به صورت دوخطه مطالعه گردید و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

شهردار منطقه 3 در پایان با بیان این که به منظور کارآیی پروژه مزبور، تغییر جهت حرکتی خیابان ظفر به صورت غرب به شرق، خیابان فریدافشار به صورت شمال به جنوب و خیابان نصیری به صورت شرق به غرب به منظور تسهیل دسترسی به زیرگذر نیز انجام خواهد پذیرفت، گفت: امیدواریم با اجرای پروژه زیرگذر شرقی-غربی در خیابان های آرش-اسفندیاری معضل ترافیک در این بخش بهبود یابد.

اسفندیاری پروژه ای که توسط بخش خصوصی تمام نمی شود/ حل معضل ترافیک ولیعصر(عج) با یک تونل؟

*پروژه آرش – اسفندیاری چیست؟

موضوع این پروژه که اقبال شاکری آن را «آرش - اسفندیاری» می خواند، عبارت است از زیرگذری که قرار است ارتباط از شرق به غرب بزرگراه مدرس حد فاصل میرداماد تا پارک وی را برقرار کند.

عدم وجود معبر در این محل موجب شده تا طول حرکت مسافرت هایی که به این حرکت احتیاج دارند به طور قابل توجهی افزایش داشته و ترافیک ناشی از آن به محدوده های مجاور تأثیرات منفی بگذارد.

موضوع بررسی برقراری ارتباط بین شرق و غرب بزرگراه مدرس موضوع این بخش از مطالعات مشاور باشد. کنترل، بررسی و تأیید مجموعه مدارک تولید شده در مطالعات مرحله اول موضوع این بخش از قرارداد بوده است.

*پارکینگ زیرزمینی ملت

محدوده خیابان ولیعصر در محل تقاطع با بزرگراه چمران شامل فضاها و کاربری هایی است که عمده آن پارک ملت، بیمارستان، مسجد، ساختمان های دولتی و خصوصی با کاربری های مختلف، واحدهای تجاری، پردیس سینمایی ملت است که در حال حاضر به دلیل نبود محل پارک مناسب، کاربری این فضاها برای بهره برداران با مشکلاتی مواجه است.

تأمین پارکینگ مناسب با روش های مختلف مانند پارکنگ های متفرقه، پارکینگ رو زمینی متمرکز، پارکینگ زیرزمینی و غیره موضوع این مطالعات بوده است. کنترل، بررسی و تأیید مجموعه مدارک تولید شده در مطالعات مرحله اول موضوع این بخش از قرارداد بوده است.

*ایستگاه تزریق هوای تونل نیایش

سیستم تهویه تونل صدر-نیایش بر اساس مطالعات انجام شده با توجه به طول تونل و حجم ترافیک علاوه بر سیستم تهویه طولی، نیازمند تهویه قائم شامل تزریق هوای پاک به داخل و خروج هوای آلوده تونل است که به دلیل محدودیت مکان در محور تونل مکان یابی ساختمان ایستکاه تزریق هوا و طراحی و مطالعات مرحله اول آن به مشاور واگذار شده است. کنترل، بررسی و تأیید مجموعه مدارک تولید شده در مطالعات مرحله اول موضوع این بخش از قرارداد بوده است.

اسفندیاری پروژه ای که توسط بخش خصوصی تمام نمی شود/ حل معضل ترافیک ولیعصر(عج) با یک تونل؟


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار