نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

حج انسان را از گناه خارج می‌کند/ حجاج حود را از گناهان پاک سازند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: کسی که به حج مشرف می‌شود باید گناهان خود را پاک کند.

ترامپ، نماد آمریکای بدون نقاب/ اعتراضات در آمریکا علیه سیاست های این کشور استبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در خطیه‌های پیش از این هفته نماز جمعه تهران گفت: حقایقی پیرامون یکی از فروع دین مقدس اسلام وجود دارد کحه به آن خواهیم پرداخت، از امام رضا علیه السلام، در مورد حج سوال کردند، امام رضا علیه السلام فرمودند که حج رفتن به سوی خدا، یعنی حرکت کردن و رفتن به یکی از اهداف مهمی که زائران خانه خدا بر این هدف حرکت می‌کنند. تا خدایی شوند و برنامه هایشان بر اساس موازین دینی شود.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: در قرآن هم می‌خوانیم که متقین به سوی خداوند رحمان حرکت می‌کنند. اتفاقاً از پیامبر(ص) در ذیل این آیه شریفه نقل است که فرمودند کسانی که فردای قیامت به محضر الهی می‌رسند از متقین بوده و سواره هستند، یعنی خدا برای متقین و کسانی که در دنیا چشم خود را به بسیاری از لذات دنیا بسته و اطاعت از اقدام به اجرای دستور خدا کردند سواره به محضر الهی می‌رسند.

وی ادامه داد: کسانی که تمامی هستی خود را در طبق اخلاص گذاشتند و در دفاع از دین حرکت کردند، مثل حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای شیخ ابراهیم زکزاکی که هم فرزندانش را و هم سلامتی خودش را در این راه نثار کرد، از چهره‌های افراد با تقوا هستند. به گفته امام رضا علیه السلام به فرمان زیده یکی از اهدافی که حج گزاران و برای حج در نظر گرفته شده، طلب زیاده است. زیاده اینجا به معنی زیاده خواهی نیست، بلکه به معنای این است که انسان آنچه که وظیفه حجاج هست انجام بدهد که خداوند هم به او فضل می‌کند.

سرپرست حجاج ایرانی بیان کرد: در سوره یونس آیه ۲۶ نکاتی در این باره آمده است که پیامبر گرامی اسلام هم در تفسیر این آیه فرمودندکسی که عمل نیک انجام دهد پاداشش این است که خداوند به او بهشت عطا می‌کند؛ یکی از اهداف حج طلب زیاده است، یعنی وظیفه خود را انجام می‌دهد و تفضل خدا را برای خود می‌خواهد. امام رضا علیه السلام فرمودند که انسانی که به حج مشرف می‌شود، اعمال ناشایست از نامه اعمالش پاک می‌شود و اگر صفات ناشایستی دارد از این صفات ناشایست جدا می‌شود.

وی ادامه داد: حج انسان را از گناه خارج می‌کند. امام رضا علیه السلام در اینجا می‌فرمایند مستحب است کسی که به حج مشرف می‌شود، نسبت به گذشته از خداوند طلب بخشش می‌کند، اما نسبت به آینده باید خود را اصلاح کند و خود را حفظ کند.

نواب افزود: در این استینافی که اینجا هست دو روایت داریم که روز عرفه وقتی زائر از عرفه حرکت می‌کند ملکی به شانه راست او می‌زند و می‌گوید خداوند گذشته تو را بخشید. از حالا به برنامه‌های دقیق دین عمل کن و از نو آغاز کن. این تنها درباره زائر خانه خدا نیست. روایتی از پیامبر اسلام (ص) است که می‌فرمایند: کسی که به نماز جمعه حضور پیدا کند و این عملش برای ایمانش باشد و دنبال اجرای دستورات الهی باشد به او گفته می‌شود که هفته گذشته ات را خداوند مورد رحمت و چشم پوشی قرار داد و عملت را برای هفته بعد درست انجام بده. البته روی مسائل حق الهی این‌ها مطرح است. در بحث حق الناس بحثش فرق می‌کند.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان کرد: گاهی اوقات زائران سوال می‌کنند ما در این سفر چه کار کنیم؟ این سخنم در خطاب زائرانی است که امسال مشرف می‌شوند است. آنچه مهم است تفکر است. ما در جامعه نیاز به تفکر صحیح زیاد داریم. گاهی اوقات فکر نکرده می‌نویسیم، می‌گوییم، پیام می‌دهیم و… بسیاری از دعوا‌های خانوادگی و دادگاه‌ها می‌تواند رخ ندهد وقتی انسان با فکر عمل کند. در مکه و مدینه نیز فرد باید با تفکر عمل کند. حتی تفکر از طواف ثوابش بیشتر است. چرا که اگر فکر کنید خداوند از شما چه خواسته‌ای دارد به آن سمت حرکت می‌کنید. ولی تفکری که جهت دار نباشد. گاهی ما تفکر می‌کنیم در راستای عملی که از قبل تصمیمیش را گرفتیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۲۲ تير ۱۳۹۸
درود بر زائران خانه خدا
آخرین اخبار