سمنان؛

200 هزار پرستار کمبود داریم

معاون وزیر بهداشت گفت: امسال 10هزار پرستار پروانه صلاحیت حرفه ای دریافت کرده اند.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کمبود 200 هزار پرستار در کشور خبر داد و گفت : وزارت بهداشت برای رفع این مشکل اقدامات زیادی انجام داده به طوری که برای جذب تعداد زیاد پرستار، در گام اول ظرفیت دانشکده‌های پرستاری کشور را 2 برابر کرده است.
میرزابیگی در همایش گرامیداشت روز پرستار در دانشگاه علوم پزشکی سمنان افزود : از ابتدای در سال جاری 10 هزار نفر از پرستاران که مدارک شان را تحویل داده‌اند پروانه صلاحیت حرفه ای دریافت کرده اند و 10 هزار پرستار دیگر این پروانه را سال آینده دریافت می کنند.
وی اظهار داشت : براساس قوانین مربوط از این پس فقط پرستارانی که این پروانه را اخذ کرده باشند می تواند در چارچوب این حرفه و تحت عنوان پرستار در جامعه فعالیت کنند.
وی خاطرنشان کرد : هرگونه فعالیت ذیل عنوان پرستار در بیمارستان های دولتی و خصوصی و دیگر مراکز درمانی منوط به دریافت پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاری است.
میرزابیگی تصریح کرد : معاونت پرستاری یکی از دغدغه های پرستاران و فعالان این حوزه بود که ما از سال 75 پیگیر اجرایی شدن آن بودیم که خوشبختانه این آرزو با حمایت مسئولان و مقام عالی وزارت در این دولت محقق شد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که وزیر بهداشت در ابلاغ حکم معاونت پرستاری هشت ماموریت و هدف اصلی را برای این معاونت تعیین کرد ، از سطح‌بندی خدمات پرستاری در این دوره خبر داد و گفت: سطح‌بندی پرستاران در دو سطح خدمات حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای از مهم ترین اقدامات معاونت پرستاری وزارت بهداشت و درمان بوده است.
وی با اشاره به این که 60 درصد خدمات پرستاری تخصصی و در سطح حرفه‌ای و 40 درصد آن خدمات اولیه و غیرحرفه‌ای است، افزود: خدمات اولیه به طور عموم ر دنیا معمول نیست و پرستاران مسئول انجام آن نیستند.
وی با بیان این که در حوزه غیرحرفه ای، کمک پرستار هرگز جای پرستار را نمی گیرد، خاطرنشان کرد : در رویکرد جدید به ازای هر چهار پرستار یک کمک پرستار تعریف شده است.
وی با بیان این که در طول اجرای طرح تحول نظام سلامت 16 هزار پرستار جدید استخدام شدند، گفت : علاوه بر این از بخشی از ظرفیت‌های دانشجویی نیز استفاده و شماری از دانشجویان پرستاری نیز به‌کارگیری شدند.
معاون وزیر بهداشت از استخدام 35 هزار پرستار در دولت تدبیر و امید خبر داد و اضافه کرد : جذب این پرستاران بدون تحمیل هزینه‌ها به دولت صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد : یکی از دستاوردهای وزارتخانه در این دوره جذب اعضای هیات علمی بالینی بود، همچنین در این دوره شاخص‌ های ملی پرستاری ابلاغ و فرم‌های اختصاصی پرستاری نیز بروزرسانی شد.
وی از تلاش‌های این وزارتخانه برای افزایش پرداختی‌ها به پرستاران خبر داد و افزود: باوجود تحقق این افزایش پرداختی‌ها اما متاسفانه عقب‌افتادگی‌ها و معوقات در پرداخت سبب شد که جامعه پرستاری طعم و حلاوت افزایش پرداختی‌ها را چندان احساس نکند.
وی از تلاش وزارتخانه برای رفع مشکل پرداختی‌ها و بروزرسانی معوقات خبر داد و اضافه کرد: در این دوره علاوه بر افزایش قابل توجه کارانه‌ها، میزان کارانه‌بگیرها نیز 2 برابر شد و همین هزینه‌های مالی زیادی به همراه داشت.
وی ادامه داد : در گذشته تنها نیروهای رسمی مشمول دریافت کارانه می‌شدند اما امروز همه نیروها از رسمی‌ها گرفته تا نیروهای شرکتی و طرحی همه کارانه دریافت می‌کنند.
میرزابیگی گفت : دولت، وزیر بهداشت، معاونت پرستاری و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تلاش دارند در اسرع وقت این مشکل را رفع و معوقات پرستاران را پرداخت کنند.
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.