«رویان»؛ دستاورد دیگر روزهای پس از انقلاب

خون شهدا به ما توان کار و فعالیت در موسسه ای مانند «رویان» را داده است وگرنه مشخص نبود هم اکنون در چه وضعیتی به سر می بردیم.

«رویان»؛ دستاورد دیگر روزهای پس از انقلاببه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر حمیدرضا گورابی مدیر پژوهشگاه رویان در دومین روز از دهه فجر با حضورش در استودیو «باصبح»، گفت: یاد و خاطره امام (ره) و شهدا را پاس می داریم، خون شهدا به ما توان کار و فعالیت در موسسه ای مانند «رویان» را داده است وگرنه مشخص نبود هم اکنون در چه وضعیتی به سر می بردیم. ما در جلسات هر روزه خود شهدا را یاد می کنیم، به این دلیل که بدانیم چه دینی به گردن ما هست.

همین طور از زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی (بنیانگذار پژوهشگاه رویان) که به نوعی شهید این راه محسوب می شود. او با کمک همراهانش مرکزی را پایه گذاری کردند که با کمترین هزینه برای دولت به کار خود ادامه داده است.

«رویان» انتخابی شایسته

گورابی بیان کرد: «رویان» به معنای جنین است و البته می تواند از منظری دیگر به معنای رویش و رویاندن نیز تلقی شود، حتی مقام معظم رهبری یک بار در دیداری با دکتر کاظمی فرمودند: رویانتان رویان باد. بنابراین این اسم انتخاب خوبی بود. سال65 دانشگاه علوم پزشکی ایران با برگزاری کنکره ای به نام «باروری و ناباروری» زمینه های ایجاد این موسسه را هموار کردند، ما در آن زمان دانشجو بودیم و مهمترین کارمان ترجمه همزمان بود. 

او افزود: درمان های ناباروری در ایران همزمان انقلاب با سال 57 شکل گرفت، اما ما برای اولین بار در سال 68 در یزد و سال 70 در تهران شاهد حصول این موفقیت بودیم، بنابراین یک فاصله زمانی وجود داشت که مربوط به زمان جنگ و وقایع آن دوران بود. هم اکنون ما به جایی رسیده ایم که پروسه به دست آوردن سلول های بنیادی جنینی القایی با را فاصله یک یا دو ساله از زمان مطرح شدن در جهان انجام دادیم.

گورابی عنوان کرد: گوراب در فرهنگ معین روستایی است که بین چند روستا در آن پنجشنبه بازار برگزار می شده است، بنابراین در نقاط مختلفی از ایران گوراب وجود دارد که به معروف ترین آن در فیلم «میرزا کوچک خان جنگلی» اشاره ای شد، البته روستای ما که کم هم به آن سر می زنیم نزدیک سد کرج است.

قصه بانک بند ناف

وی خاطر نشان کرد: برای بیماری‌های بدخیم خونی، سابقه پیوند مغز استخوان خونی به سال 1950 باز می گردد، اقدام جدیدتر در دهه80 بوده که استفاده از خون بند ناف که از سلول‌های بنیادی غنی است، به همین خاطر در دنیا بانک هایی تأسیس شد تا از این خون هایی که دور ریخته می شد سلول های بنیادی را فریز و نگهداری کنند، در دنیا دو نوع بانک وجود دارد، خصوصی و عمومی، خصوصی یعنی هزینه های موجود را خانواده متقبل شده، سلول ها مختص به خودشان است و عمومی سلول های بنیادی را از داوطلبان که اهدا می کنند گرفته و با انطباق های ژنیتیکی در اختیارفرد نیازمند قرار می دهند. خوشبختانه بخش خصوصی هم رضایتنامه آگاهانه ای را امضا کرده اند تا اگر در بخش عمومی نیازمندی وجود داشت از این امکانات استفاده نمایند.

گورابی تأکید کرد: هزینه تهیه این سلول ها در صورت فقدان در داخل هزینه ای بالغ بر 25 تا 30 هزار یورو خواهد داشت که می بایست از خارج از کشور تهیه شود. در حال حاضر بیش از 65 تا 70 هزار عضو در بانک خصوصی و 5 هزار عضو در بانک عمومی داریم. شرکتی که مخصوص به انجام اقدامات مربوط به این کار است با شعبات واقع استان ها (28 نمایندگی در استان ها) نمونه های گرفته شده را می فرستند و در تهران نگهداری می شوند. هم اکنون 15 هزار نمونه در بانک های عمومی داریم.

وی در پایان گفت: همیشه خدا را شکر می کنم که این فرصت دست داد تا در برهه ای از زمان زندگی کنیم که این امکانات وجود دارند، به برکت خون شهدا در عرصه های مختلفی شرکت کردیم که مردم کشور با شنیدن موفقیت ها لبخندی بر لب داشته باشند، همین برای ما کافی است. همواره محتاج دعای خیر مردم هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.