پژمان عبدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

طلسم افزایش بودجه کی می‌شکند؟/حرفی که عملی شدن آن زمان می‌برد

بودجه تئاتر بسیار کم است و دوبرابر آن هم زیاد نیست و اتفاق خاصی هم نخواهد افتاد.

16:30/ طلسم افزایش بودجه کی می شکند؟/حرفی که عملی شدن آن زمان می بردپژمان عبدی در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص افزایش دو برابری بودجه تئاتر در سال 1396 گفت: حدود شش یا هفت سال است که ما، مدام این حرف را می‌شنویم که بودجه تئاتر قرار است، افزایش پیدا کند. این خیلی خوب است اگر اتفاق بیفتد. هرچند که بودجه تئاتر آنقدری نیست که اگر بخواهد دوبرابر شود، تغییر چندانی ایجاد شود. چرا که بودجه تئاتر بسیار کم است و دوبرابر آن هم زیاد نیست و اتفاق خاصی هم نخواهد افتاد. ولی اگر هم این اتفاق بیفتد، از هیچی بهتر است و امیدوارم که اهالی تئاتر تاثیر آن را ببینند و حس کنند. در گذشته به این وعده‌ها جامه عمل پوشانده‌اند ولی کسی تاثیر آن را ندیده است. ما وضعیتمان خیلی تغییر نکرده و حمایت ها بیشتر نشده است.

وی همچنین پیرامون وضعیت بودجه تئاتر شهرستان‌ها اظهار داشت: من از وضعیت بودجه شهرستان‌ها اطلاع چندانی ندارم که چطور تقسیم می شود ولی تا جایی که خبر دارم، بودجه شهرستان‌ها آنقدر کم است که این افزایش‌ها و تغییرات را آنقدری که باید، حس نکنند ولی شاید ما در حد بسیار کم به علت حضور در تهران حس کنیم. من فقط می‌توانم بگویم خوشحالم که این صحبت شده است و امیدوارم عملی شود هرچند که افزایش این بودجه، بسیار ناچیز است.

عبدی پیرامون اینکه چقدر با عملی شدن این طرح ما شاهد پیشرفت تئاتر خواهیم بود، تصریح کرد: به این بستگی دارد که این بودجه در کجا خرج شود. ما حدود ده یا دوازده سال پیش نگران این بودیم که چرا سالن تئاتر در تهران آنقدر کم است. ولی در این چند سال اخیر ما سالن‌های خصوصی و غیر خصوصی فراوان داریم. ما الان سالن به نسبت تماشاگر کم نداریم. ما با کمبود تماشاگر روبرو هستیم و باید بررسی کنیم در این چند سال چند درصد افزایش تماشاگر داشتیم. در تهران هر شب بیش از هفتاد یا هشتاد سالن تئاتر اجرا می کنند، ولی مهم این است که هر سالن با چه تعداد تماشاگر به اجرا می رود. ما چقدر برای آشنا کردن مخاطبان با تئاتر تلاش می‌کنیم؟ یا چه اندازه بررسی می کنیم که مردم در هفته، ماه یا حتی سال به تماشای تئاتر می‌روند؟ این طرح زمانی تاثیرگذار خواهد بود که کار اصولی برای آشنا کردن مخاطب با تئاتر صورت بگیرد و تماشاگران تئاتر افزایش پیدا کنند. نباید این بودجه‌ها صرف هزینه های متفرقه شود.

پژمان عبدی در پایان در خصوص کلام آخر گفت: اگر بخشی از این بودجه برای تئاتر، صرف کارهای مناسب شود، من ترجیح می دهم که در یک سالن خصوصی اجرا بروم و تماشاگر بیاید کار من را ببیند که در این حالت من هم از لحاظ هنری و هم از لحاظ مالی ارضا خواهم شد. می توانم حتی چندین کار را همزمان با هم پیش ببرم.


انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.