بحران اقتصادی در عربستان/ کاهش 69 درصدی طرح‌های عمرانی در این کشور

بحران اقتصادی در عربستان سعودی منجر به کاهش 69 درصدی طرح‌های عمرانی شده است.

بحران اقتصادی در عربستان/ کاهش 69 درصدی طرح‌های عمرانی در این کشور
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، گزارشگر این شبکه در گزارشی گفت: بحران اقتصادی در عربستان سعودی بزرگترین صادر کننده نفت جهان و کاهش درآمدهای این کشور به علت کاهش بهای نفت، وزارت دارایی این کشور مجوز انعقاد 6 هزار و 880 قرارداد را به ارزش 70 میلیارد ریال سعودی معادل 18.9 میلیارد دلار در سال 2016 صادر کرد. 

این قراردادها 40 درصد کمتر از قراردادهای سال قبل از آن بود. وزارت دارایی عربستان سعودی اعلام کرده است؛ مجوزهای صادر شده بر اجرای طرح های مرتبط با هزینه های جاری و راه اندازی و نگهداری و طرح های عمرانی تمرکز دارد. این درحالیست که ارزش طرح های عمرانی 69 درصد کاهش یافته است. کسری بودجه ناشی از کاهش درآمد، موجب شده است دولت عربستان در سال گذشته در پرداخت تعهدات خود به ویژه به پیمانکاران بخش خصوصی با تاخیر عمل کند. 

بودجه سال 2017 عربستان سعودی بالغ بر 237 میلیارد دلار است. درآمد پیش بینی شده این کشور در این سال 184 میلیارد دلار است که حاکی از کسری بودجه 53 میلیارد دلاری است.

بحران اقتصادی در عربستان سعودی در بخش های مختلف و خصوصاً بخش کارگران شده که معضل بیکاری به عامل نگرانی دولت این کشور تبدیل شده است. زیرا بسیاری از شرکت های خصوصی به علت بحران اقتصادی و به منظور کاهش هزینه های خود اقدام به کاهش نیروی انسانی خود کرده اند. کارشناسان این اقدام شرکت های خصوصی را غیرقابل توجیه و سوء استفاده از قانون کار این کشور به شمار می آورند. 

وزارت عربستان سعودی در همین چارچوب در ژانویه سال گذشته اخراج گروهی شهروندان سعودی را از شغلشان ممنوع کرد. براساس آمارهای رسمی، تعداد کارکنان بخش خصوصی در عربستان سعودی حدود یک میلیون و 700 هزار نفر و کارشنان بخش دولتی بیش از یک میلیون 200 هزار نفر است. این درحالیست که بیکاری در عربستان در سه ماهه سوم سال 2016، 12درصد بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار