آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت؛

واکاوی شایعات فضای مجازی در حوزه کتاب درسی/بهبود فرآیندهای آموزشی با بهره مندی از ظرفیت نهادهای کشور

آموزش و پرورش در هفته ای که گذشت شاهد رویدادهای متعددی بوده که به برخی از مهمترین موارد آن اشاره می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خشن بودن فضای مدارس کشور، واکاوی شایعات فضای مجازی در حوزه کتاب درسی، 80 میلیون نفر ساعت آموزش ضمن خدمت معلمان برای سال آینده، وضعیت نگران‌کننده اعتیاد به فضای مجازی در کودکان، معلم متخلف کرمانی «آماده به خدمت» شد، تداوم فعالیت‌های کمیته تحقیق وتفحص در صندوق ذخیره، رشد 18 درصدی شرکت‌کنندگان در پرسش مهر امسال، تخصیص 67 درصدی اعتبارات برای سرانه دانش‌آموزان ،آموزش‌ها باید پاسخگوی نیاز فردا باشند و بهبود فرآیندهای آموزشی و اداره مدارس با بهره مندی از ظرفیت نهادهای کشور از مهم ترین این رویدادها محسوب می شود.

 فضای مدارس کشور خشن است

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش‌ یکی از اهداف رسیدن به تعالی است، تصریح کرد: این مساله صرفا نباید مسیری برای دستیابی به مطلوب‌هایمان باشد و در این راستا باید در کنار آموزش و پرورش، به خلاقیت‌ها و استعدادها توجه کنیم و در این راستا کاهش حجم کتاب‌های درسی مورد توجه است.

در خصوص فضای مدارس و توجه به نشاط شادابی در آن گفت: فضای مدارس‌مان خشن بوده و از شادابی کمی برخوردار است و برای بهبود این مسئله باید توجه بیشتری به آن داشته باشیم و فضای شاد در مدارس بدون روابط مکانیکی ایجاد شود، در واقع معلمان و دانش آموزان باید تعامل بهتری با هم ایجاد کنند.

واکاوی شایعات فضای مجازی در حوزه کتاب درسی

یدالله رهبری‌نژاد قائم مقام دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری در خصوص شایعات اخیر پیرامون حذف اسناد جنایت آمریکا از کتاب‌های درسی گفت: وقتی کتابی تالیف و در سطح کشور توزیع می‌شود، به دنبال آن مطالعاتی به منظور مسئله‌یابی کتب توزیع شده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله مسائل مورد توجه هم‌پوشانی‌ها، تکرار مطالب، سنگین بودن برخی از مباحث و مواردی از این قبیل بوده که در زمان اجرا بیشتر نمود پیدا می‌کند و این مسائل مورد بازنگری و در صورت لزوم اصلاح قرار می‌گیرد.

قائم مقام مدیر کل دفتر تالیف کتابهای درسی افزود: بر این اساس در کتاب اجتماعی پایه نهم چاپ ۹۴ حدود هشت سطر به مسئله پرداخته شده و در عین حال این مطلب در کتاب پیامهای آسمانی پایه هفتم حدود سه صفحه همراه با تصویر و استناد به آیات قرآنی با عنوان امداد غیبی برای دانش آموزان ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این در کتاب تاریخ معاصر سال سوم متوسطه ۱۶ سطر با همان تصویری که در کتاب نهم حذف شده با بسط بیشتر حفظ شده است، تا دانش‌آموزان به جامعیت فکری و دانشی دست یابند.

رهبری نژاد عنوان کرد: در کتاب‌های درسی مسائل ارزشی همچون دفاع مقدس و انقلاب باید به نسل جدید ارائه شود و این امر هدف مشترک برای تمامی کتاب‌ها محسوب می‌شود.

بهبود فرآیندهای آموزشی و اداره مدارس با بهره مندی از ظرفیت نهادهای کشور

مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیردولتی گفت :از پتانسیل همه دستگاهها و نهادها برای بهبود فرایند آموزشی و اداره مدارس با شیوه های مختلف می توانیم بهره مند شویم و اعتقاد راسخ داریم که چنانچه امکان تقویت بنیه علمی دانش آموزان کشور را داشته باشیم باید در این مسیر گام برداشته تا شاهد افتخارات بیشتر برای کشور باشیم .

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت مدارس به شیوه هیات امنایی، آموزش از راه دور یا غیر دولتی برای افزایش کیفیت مدارس تحت پوشش وزارت دفاع افزود : خوشبختانه در مفاد تفاهم نامه محورهای خوبی برای استفاده از ظرفیت آموزش وپرورش متناسب با موقعیت شهرک های وزارت دفاع و نیازهای ساکنین آن دیده شده است که امیدواریم از این فرصت در جهت تقویت مدارس فوق استفاده شود.

رییس سازمان مدارس غیردولتی اظهار داشت: با حمایت های مالی بنیاد تعاون وزارت دفاع ، بدون تحمیل بار مالی برای خانواده ها کیفیت آموزشی مدارس افزایش یابد و دوره های توانمند سازی معلمان و مدیران آموزشی آنان با مشارکت دو دستگاه اجرا شود.

80 میلیون نفر ساعت آموزش ضمن خدمت معلمان برای سال آینده

اسفندیار چهاربند رییس مرکز برنامه‌ریزی، آموزش منابع انسانی و فناوری اطلاعات اظهار داشت: سال 95 ، 45 میلیون نفر ساعت آموزش برای این قشر در نظر گرفته شده که 60 درصد نیازها را پاسخ داد که این امر به دلیل سنتی بودن روش‌های ضمن خدمت است و موجب است تا 40 درصد از نیازهای ما پاسخ داده نشود.

وی از پیش بینی 80 میلیون نفر ساعت آموزش ضمن خدمت معلمان در سال آینده خبر داد و افزود: این حداقل زمان قابل قبول برای آموزش بوده تا معلمان با استانداردهای مطلوب در سراسر دنیا و تغییر و تحولات آن آشنا شوند.

چهار بند گفت: البته با توجه به ساز و کارهای موجود پیش‌بینی می‌کنیم توان ارائه 30 الی 35 میلیون نفر ساعت را برای معلمان در سال آینده داشته باشیم.

آموزش‌ها باید پاسخگوی نیاز فردا باشند

محی‌ الدین‌ بهرام‌محمدیان رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه نیازهای اصلی ما را به سمت ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای سوق می‌دهد، گفت: باید فرزندان‌مان را متناسب با اقتضا زمان تربیت کنیم.

وی ادامه داد: اگر دستگاه تعلیم و تربیت نیازهای فردای جامعه را شناسایی نکند دستگاهی فرسوده به شمار می‌رود بر این اساس آموزش و پرورش باید پاسخگوی نیازهای فردا باشند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی عنوان کرد: اکنون برخی از مطالب درسی کتاب‌های سال‌های گذشته حذف شده و افرادی نسبت به آن اعتراض دارند که چنین مسئله‌ای پذیرفته شده نیست چراکه برخی از این داستان‌ها برای نسل حاضر جاذبه‌ای نداشته و صرفا حس نوستالژیک برای نسل‌های قبل دارد.

معلم متخلف کرمانی «آماده به خدمت» شد

به دنبال ارتکاب تخلف تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان استان کرمان و با پیگیری های به عمل آمده و نظر به آثار سوء اجتماعی و اداری ناشی از عمل معلم و به لحاظ تضرر معنوی و آسیب به سرمایه اجتماعی جامعه فرهیخته فرهنگیان و نظام تعلیم وتربیت، در راستای اعمال ماده 13 قانون رسیدگی به تخلفات اداری، با دستور دکتر دانش آشتیانی وزیر آموزش وپرورش معلم موردنظر آماده به خدمت شد.

براین اساس؛ پرونده اتهامی معلم موردنظر جهت بررسی و صدور حکم در هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری آموزش وپرورش تحت رسیدگی می باشد و به محض اتمام مراحل قانونی و صدور رای نتیجه به اطلاع عموم خواهد رسید.

تداوم فعالیت‌های کمیته تحقیق وتفحص در صندوق ذخیره

اسد‌الله عباسی عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلسدر خصوص وضعیت تحقیق و تفحص در صندوق ذخیره فرهنگیان و اقدامات در نظر گرفته شده برای این امر عنوان کرد: به دقت در حال بررسی زوایای مختلف عملکرد این صندوق و مراکز تابعه آن هستیم.

وی ادامه داد: بخشی از بررسی‌ها از سوی دیوان محاسبات و سایر مراکز مربوطه به این مساله در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه یک ماه از آغاز فعالیت تحقیق و تفحص در صندوق گذشته است، بیان کرد:  پس از قطعی شدن تمامی مسائل،‌نتایج آن برای عموم اعلام می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس گفت: فرهنگیان امیدوار باشند تا ریال آخر حق و حقوق آنها از صندوق ذخیره را دریافت کرده و به آنها بازمی‌گردانیم.

صدور احکام 7500 ورودی جدید دانشگاه فرهنگیان

نعمت‌الله موسی‌پور معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان در خصوص روند صدور احکام دانشجو معلمان ورودی 95 عنوان کرد: با صدور احکام تعهد خدمت این دانشجویان موافقت شده است.

وی گفت: آن گروه از دانشجویانی که به موقع به دانشگاه مراجعه کرده و ثبت‌نام و انتخاب واحد انجام داده‌اند می‌توانند با دریافت گواهی به ادارات کل آموزش و پرورش برای ادامه روند اداری کار مراجعه کنند.

موسی پورتصریح کرد: تمامی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان مشمول طرح متعهد‌ین خدمت بوده و ورودی‌های 95 که قریب به 7500دانشجو هستند تحت پوشش قرار می‌گیرند.

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: دانشجو معلمان سال 95 هرچه سریعتر برای دریافت گواهی به پردیس‌ها مراجعه کنند زیرا مهلت در نظر گرفته شده برای این کار تا پیش از شروع اسفندماه است، همچنین صدور احکام دانشجو معلمان 93 و 94 اکنون مشکلی نداشته و فقط معو‌قاتی دارند که آموزش و پرورش بر اساس شرایط نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

تخصیص 67 درصدی اعتبارات برای سرانه دانش‌آموزان

منصور مجاو‌ری مدیر کل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورشدر خصوص روند تبیین سرانه دانش‌آموزی اظهار داشت: با توجه به مذاکراتی که با سازمان مدیریت انجام شده مبالغ اعلام شده تاکنون بر اساس ابلاغیه‌ها به سراسر استان‌های کشور تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: میزان سرانه دانش‌آموزی در مجموع 170 میلیارد در نظر گرفته شده که از این میزان تاکنون 115 میلیارد به مدارس اختصاص یافته که عددی قریب به 67 درصد را نشان می‌دهد.

مدیر کل دفتر برنامه و بودجه آموزش و پرورش اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود فکر نمی‌کنیم تخصیص اعتباری دیگر برای مدارس تا پایان سال داشته باشیم و همان مبالغ قبلی سرانه فقط تخصیص یافته است.

رشد18 درصدی شرکت کنندگان پرسش مهر امسال

مهدی علی‌اکبر‌زاده مدیر کل امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورشدرخصوص پیگیری وضعیت اعلام نتایج برگزیدگان در پرسش مهر گفت: در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری کنگره این رویداد هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به موضوع امسال که به مبارزه با خشونت اختصاص یافته رشد قابل توجهی در آمار شرکت‌کنندگان شاهد بودیم بر این اساس این رشد به رقم 18 درصد افزایش یافته است.

وضعیت نگران‌کننده اعتیاد به فضای مجازی در کودکان

محمد‌مهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: حوادث اخیر و تنبیه بدنی دانش‌آموز در شأ‌ن کشور نبوده و موجب شد تا نظام تعلیم و تربیت زیر سوال رود.

وی ادامه داد: باید از همه توان علوم تربیتی و مشاوره در آموزش معلمان بهره گرفته شود تا شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: در بحث فضای مجازی برخی از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که بچه‌ها دچار اعتیاد به آن شده‌اند و نگرانی‌ها را در این زمینه افزایش داده است.

زاهدی گفت: بنابراین باید ما نیز به این هشدار توجه کنیم تا طی چند سال آینده بچه‌های ما دچار اعتیاد به فضای مجازی نشوند چراکه روز به روز استفاده از این فضا در حال افزایش است.

وی عنوان کرد: برای ساخت کشور با اهداف متعالی باید تمرکز‌مان بر روی دانش‌آموزان و به ویژه مقطع ابتدایی باشد و اگر فرصت این مسئله را نداشته باشیم آینده‌سازان تأثیرگذار در کشور نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.