چیت چیان در گفتگوی ویژه خبری:

نگرانی برای قطع آب در اهواز وجود ندارد/ طی دو هفته تمام شبکه برق خوزستان شستشو خواهد شد

وزیر نیرو گفت: اگر شبکه های برق نتوانند برق را توزیع کنند سیستم های اضطراری کار تصفیه آب و پمپاژ را انجام می دهند، لذا نگرانی از بابت قطع آب در اهواز وجود ندارد.

نگرانی برای قطع آب در اهواز وجود ندارد/ طی دو هفته تمام شبکه برق خوزستان شستشو خواهد شدبه گزارش  خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید چیت چیان وزیر نیرو در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب 28 بهمن ماه به بررسی مشکلات قطع برق در استان خوزستان و اقدامات انجام شده پرداخت.

چیت چیان وزیر نیرو در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون مشکلات به وجود آمده  در استان خوزستان گفت: در تاریخ 8 و 9 بهمن ماه گرد و غبار بسیار شدیدی اهواز و بخش جنوبی استان خوزستان را در بر گرفت و لایه ضخیمی از خاک بر روی تمام دکل ها، سیم ها و تاسیسات برق این استان نشست.

وی با بیان اینکه، در تاریخ 23 بهمن ماه مه با غلظت رطوبت 97 درصد اهواز و جنوب خوزستان را پوشش داد اظهار داشت: در این روز از 2 تا 4 بامداد به مرور برق  تعدادی از شهر ها قطع شد و به دلیل قطعی برق تصفیه خانه ها و ایستگاه های پمپاژ آب آشامیدنی متوقف شد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه، از روز شنبه در محل حضور یافتم ادامه داد: در اهواز عملیات به صورت منظم انجام شد، 5 نیروگاهی که از مدار خارج شده بود تا ساعت 4 تمام شبکه های فوق توزیع و انتقال برق کارهای خود را انجام دادند و تا غروب آن روز وضعیت به صورت عادی شده بود.

چیت چیان با اشاره به اینکه، از 8 و 9 بهمن همکارانم با سرعت شروع به شستشوی تجهیزات کردند افزود: از 207 پست انتقال و فوق توزیع 105 پست دچار این وضعیت شده بود، خاطرنشان کرد: 6 مصوبه در سفر اول به خوزستان داشتیم که در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه، 14 دستگاه دیزل ژنراتور را از شهرهای دیگر باز کردیم تا کمک رسان باشند افزود: اگر شبکه های برق نتوانند برق را توزیع کنند سیستم های اضطراری کار تصفیه آب و پمپاژ را انجام می دهند، لذا نگرانی از بابت قطع آب در اهواز وجود ندارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه، این حادثه با حوادث برق دیگر تفاوت دارد گفت: منشأ آن حوادث طبیعی نادر است که قابل پیش بینی نبود.

چیت چیان با اشاره به اینکه، 8 هزار و 700 کیلومتر خطوط انتقال و فوق توزیع برق در خوزستان داریم که از این میزان 4 هزار و 800 کیلومتر دچار حادثه شده است اظهار داشت: بیش از 100 اکیپ در قالب 500 نفر عازم خوزستان هستند تا از فردا صبح کار شستشوی مقره های برق را به صورت وسیع انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه، در هیچ کجای دنیا برای چنین حوادث نادری پیش بینی نمی شود افزود: تمام تاسیسات اعم از نیروگاه ها، پست ها، خطوط انتقال و فوق توزیع برق براساس پیشرفته ترین استاندارد های دنیا طراحی و ساخته می شود، آنهایی که برای30-40 سال قبل است توسط مشاوران و پیمانکاران بین المللی ساخته شده است.

چیت چیان با اشاره به اینکه، از ماشین های آتش نشانی در شبکه توزیع برق استفاده شد ادامه داد: ماشین های آتش نشانی برای دکل های بلند انتقال برق کارایی ندارد.

وزیر نیرو با بیات به اینکه، استان خوزستان 4 ماشین مقره شو  دارد اظهار داشت: 30 ماشین دیگر از همه استان ها به خوزستان ارسال کردیم،  حدود 2 هزار و 100 دکل و برج انتقال و توزیع برق باید تمام مقره هایشان شستشو شود که البته18 روز زمان نیاز دارد.

وی ادامه داد:  کار شستشوی هزار و 500 دکل به پیمانکاران محول شده است و شستشوی 600 برج دیگر را پرسنل وزارت نیرو و شرکت های برق سراسر کشور در خوزستان انجام خواهند داد.

چیت چیان همچنین اعلام کرد: علاوه بر کار شستشوی مقره های برق استان خوزستان، قرار شده 120 هزار زنجیره مقره از جنس سرامیک و چینی به جنس سیلیکون رابط تبدیل شود.

وی با بیان اینکه کار تعویض این مقره ها حدود یکسال زمان خواهد برد افزود: کار شروع شده ، مقره های سیلیکون رابط 230 کیلو ولت در داخل کشور ساخته خواهد شد ‌و 230 کیلو وات به بالا باید از خارج وارد کشور شود که در این رابطه سفارشات داخلی و خارجی انجام شده است.

وزیر نیرو افزود: فردا اولین پارت مقره های سیلیکون رابط، حدود 10 هزار مقره از دو کارخانه ای که در انبارهایشان از این مقره ها داشتند وارد استان خوزستان خواهد شد و اکیپ های که پیشتر به آن اشاره شد کار تعویض مقره ها را آغاز خواهند کرد.

چیت چیان اظهار داشت: خوشبختانه برخی استان ها تجربه خوبی در تعمیرات خط گرم دارند و می توانند کار تعویض مقره را در حالی انجام دهند که خطوط انتقال دارای برق است.

وی یادآور شد: در میان 207 پست فوق توزیع و انتقال، 26 پست داخل و اطراف اهواز بسیار حساس هستند که آن ها را پوشش سیلیکونی یا آر تی وی خواهیم داد و سفارشات در این رابطه نیز صورت گرفته شده است.

وزیر نیرو افزود: علاوه بر این اقدام در شبکه توزیع برق نیازمند هستیم 30 هزار کات اوت فیوز را تغییر دهیم که در این رابطه هم سفارشات به کارخانجات داخلی انجام شده است.

چیت چیان با بیان اینکه طرح تغییر مقره های سرامیک به سیلیکون رابط پیشتر در تمامی شهرهای ساحلی خلیج فارس و دریای عمان انجام شده، گفت : تجربه این شهرها را در استان خوزستان اجرا خواهیم کرد تا سیستم توزیع و انتقال برق این استان بیمه شوند.

وی همچنین اظهار داشت: پیرو صحبتی که شب گذشته با سردار باقری ريیس ستاد نیروهای مسلح داشته ام نیز قرار شده یک سری تجهیزاتی که در اختیار ارتش و سپاه قرار دارد جهت کار شستشوی مقره ها در اختیار برق استان خوزستان قرار گیرد و ان شاء الله این کار انجام خواهد شد.

وزیر نیرو با اعلام این خبر که برای خرید 20 دستگاه مقره شو اقدام کرده ایم اما این کار زمانبری است که باید سفارش ساخت آن ها داده شود، گفت: اقدام جهت کار شستشوی مقره ها گستردگی بسیاری دارد؛ 29 هزار کیلومتر شبکه توزیع  و 8 هزار و 700 کیلومتر شبکه انتقال کاری نیست که یک شبه امکان پذیر باشد بنابراین نیازمند این هستیم که ارگان های دیگر هم به ما کمک کنند.

چیت چیان با اشاره به اینکه اطمینان از عدم وقوع مجدد چنین پدیده ای زمانی حاصل خواهد شد که کار شستشوی مقبره ها به پایان برسد بیان داشت: این کار در شبکه توزیع 15 روز و در شبکه انتقال 19 روز به صورت شبانه روزی به طول می انجامد.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون جریان آب و برق در تمام شهرهای استان خوزستان به ویژه اهواز برقرار است و مشکلی وجود ندارد.

وزیر نیرو اظهار داشت: علی رغم این مشکل دستور رهبری مبنی بر زیر کشت قرار دادن 550 هزار هکتاری از اراضی استان خوزستان در 12 سال پیش، با همکاری وزارت جهاد این کار به سرعت در حال انجام است و نگرانی از بابت کمبود آب در این رابطه وجود ندارد.

چیت چیان در پایان گفت: کار جدیدی که در وزارت جهاد کشاورزی به دستور ريیس جمهور شروع شده، بر این مبنا است که قرار شده 30 تا 40 هزار هکتار از بحرانی ترین کانون های گرد و خاک در داخل استان نهال کاری شود که از امروز این کار نیز شروع شده و وزارت نیرو نیز حداکثر تلاش خود را جهت تامین منابع آب در این رابطه انجام خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۰۹ ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
هر وقت گفتن مردم نگران نباشید//یعنی برو یه موتور برق برا خونه اتان بخر
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۵۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
موقعی که مسعولین میگن نگران نباشید //یعنی نگران نباشید
آخرین اخبار