کیفیت بی نظیر داروهای گیاهی ایرانی در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی/ ۱۰ تا ۱۵ شرکت تولید کننده داروهای گیاهی صادر کننده هستند

دبیر انجمن تولیدکنندگان دارو‌ها و فرآورده‌های گیاهان دارویی گفت: از بین ۱۳۰ شرکت تولید کننده گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در کشور ۱۰ تا ۱۵ مرکز، صادرکننده هستند.

کیفیت بی نظیر داروهای گیاهی ایرانی در مقایسه با نمونه‌های مشابه خارجی/ ۱۰ تا ۱۵ شرکت تولید کننده داروهای گیاهی صادر کننده هستندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان و داروسازان ۲۰ سال پیش با فرآوری روی گیاهان دارویی آن‌ها را تبدیل به داروهای گیاهی کردند که حدود ۱۲ سال پیش شرکت‌های مختلفی در این زمینه فعالیت خود را آغاز کردند. پس از آن در گردهمایی شرکت‌های دارویی، انجمنی به نام انجمن تولیدکنندگان داروهای گیاهی و گیاهان دارویی تشکیل شد که اعضای آن منافع مشترک داشتند.

جعفر میرفخرایی دبیر انجمن تولیدکنندگان دارو‌ها و فرآورده‌های گیاهان دارویی و عضو شورای سیاست گذاری اظهار داشت: در آن زمان استقبال ناچیزی از طرف جامعه پزشکی برای حمایت از انجمن تولید کنندگان داروهای گیاهی و گیاهان دارویی می‌شد که با فرهنگ سازی و کوشش اعضای انجمن و همراهی مسئولان وقت سازمان و غذا این صنعت جدید گسترش پیدا کرد که دریافت پروانه ساخت داروهای گیاهی از مدیرکل آزمایشگاه کنترل داروی وزارت بهداشت حدود ۲ ماه زمان می برد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان دارو‌ها و فرآورده‌های گیاهان دارویی عنوان کرد: همکاری مدیر کل آزمایشگاه کنترل داروی وزارت بهداشت و کارشناسان آن با انجمن داروهای گیاهی و گیاهان دارویی موجب رونق این صنعت شد و در ابتدا پس از جواب مثبت آزمایش‌های صورت گرفته توسط سازمان کنترل دارو قیمت توسط بهداری داده می‌شد که این معضل بزرگی برای تولید کنندگان داروهای گیاهی به شمار می رفت. 

وی در خصوص همراهی و تعامل صورت گرفته با سازمان غذا و دارو بیان کرد: براساس تصمیم نهایی قیمت‌گذاری به انجمن داروهای گیاهی و گیاهان دارویی واگذار شد و ما از متخصصان حسابدار صنعتی نیز استفاده کردیم تا ضمن حفظ کمیت، کیفیت کار خدشه‌دار نشود.

میرفخرایی تصریح کرد: تا سال ۸۵ (زمان اولین رئیس اداره دارویی سازمان غذا و دارو) حدود ۲۵۵ تا ۲۷۰ پروانه برای داروهای گیاهی صادر می‌شد که اکنون این تعداد به حدود ۲ هزار پروانه رسیده که این امر نشان دهنده استقبال جامعه از یک سو و کوشش و همکاری سازمان غذا و دارو از سوی دیگر بوده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان دارو‌ها و فرآورده‌های گیاهان دارویی تاکید کرد: مصرف داروی گیاهی به اندازه داروی شیمیایی موثر است ضمن اینکه مضرات داروی شیمیایی را ندارد که طب سنتی پاسدار طب امروز به شمار می‌آید.

وی اظهار داشت: متاسفانه از ۴هزار و ۵۰۰ پروانه عطاری در ۱۵ استان کشور برخی از شغل عطاری سوء استفاده کردند که سلامتکده‌هایی را با همکاری داروسازان جوان تاسیس کردیم و اکنون ۱۰ داروخانه گیاهی درون سلامتکده‌ها قرار دارند که امید است  در آینده‌ای نزدیک مانند داروخانه‌های شیمیایی به صورت جداگانه در سراسر کشور وجود داشته باشند.

میرفخرایی عنوان کرد: کیفیت داروهای گیاهی ایرانی با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند. از کل ۱۳۰ تولید کننده داروهای گیاهی، حدود ۱۰ تا ۱۵ مورد صادر کننده گیاهان دارویی و داروهای گیاهی هستند.

وی اظهار داشت: حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار درآمد حاصل شده از صادرات گیاهان دارویی و داروهای گیاهی است که برخی از داروهای گیاهی که در ایران تولید می‌شود تنها توسط هفت تا هشت شرکت ساخته می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان دارو‌ها و فرآورده‌های گیاهان دارویی افزود: مردم دنیا به توانایی ما در تولید داروهای گیاهی ایمان دارند، به طور مثال توانستیم پوسته اسفرزه را بگیریم و از آن موسیلیوم تولید کنیم که مسمومیت ایجاد نکند و در دنیا این امر کمتر اتفاق می‌افتد، همچنین توانستیم داروی گیاهی برای درمان هپاتیت C تولید کنیم، میزان درآمد حاصل از مصرف داروهای گیاهی تاکنون ۴۹۰ میلیارد تومان بوده است که تا آخر سال براورد می‌شود این رقم به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برسد که در برنامه شش سال آینده باید ۲۰ درصد مصرف داروهای کشور به داروهای گیاهی اختصاص پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار