همکاری مجمع جهانی تقریب و مجلس مشورتی مسلمانان هند

دبیرکل مجمع جهانی تقریب گفت: اگر همکاری بین مسلمین در همه عرصه‌ها تقویت شود جامعه اسلامی به قویترین مجموعه جهانی تبدیل می‌شود.

همکاری مجمع جهانی تقریب و مجلس مشورتی مسلمانان هندبه گزارش حوزه سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، آیت الله "محسن اراکی" دبیرکل مجمع جهانی تقریب در ادامه سفرش به هند ظهر روز پنج شنبه با "نوید حمید" رئیس مجلس مشورتی مسلمانان هند دیدار و گفت و گو کرد.

 آیت الله اراکی در این دیدار که اعضای مجلس مشورتی مسلمانان هند نیز حضور داشتند، ضمن معرفی مجمع جهانی تقریب و فعالیت های آن اظهار داشت: هدف مجمع جهانی تقریب ایجاد وحدت بین مذاهب مختلف اسلامی است و تاکنون نقش بسیار مؤثری در جلوگیری از گسترش افراطی گری و تندروی در جهان اسلام داشته است.

وی با اشاره به برنامه ریزی مجمع جهانی تقریب برای راه اندازی 14 اتحاده مختلف، اظهار داشت: مجمع جهانی تقریب با توجه به شرایط کنونی جهان اسلام با این حقیقت مواجه شد که دشمنان جنگ بین مسلمین با رژیم صهیونیستی را به جنگ داخلی بین مسلمین تبدیل کرده اند لذا به همین جهت برای جلوگیری از این توطئه دو اتحادیه مهم اتحادیه علمای مقاومت و اتحادیه احزاب پشتیبان مقاومت را راه اندازی کرده است.

 دبیرکل مجمع جهانی تقریب افزود: اگر همکاری بین مسلمین در عرصه های فکری و اقتصادی و سایر عرصه ها تقویت شود جامعه اسلامی می تواند به قوی ترین مجموعه جهانی تبدیل شود.

 آیت الله اراکی با بیان اینکه هندوستان کشور پر اهمیتی است، اظهار داشت: جامعه مسلمان هند که سومین جامعه بزرگ مسلمان در جهان اسلام است می تواند نقش اثرگذاری نه تنها در هند بلکه در سراسر جهان اسلام داشته باشد.

 وی تأکید کرد: با توجه به پتانسیل بالایی که در جامعه اسلامی هند وجود دارد این جامعه می تواند در پیشبرد اهداف اسلامی در هندوستان و سطح جهان اسلام با همکاری سایر جوامع اسلامی نقش فعالی ایفا کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: اگر روابط علمی و فرهنگی و اقتصادی جامعه اسلامی هند با سایر جوامع اسلامی بویژه ایران تقویت شود نه تنها به نفع دو طرف بلکه به نفع سایر کشورهای منطقه نیز است و ما آماده همکاری در حوزه اسلامی و سایر حوزه ها با هندوستان بویژه جامعه اسلامی این کشور هستیم.

آیت الله اراکی در بخش دیگری از سخنانش به بحران های منطقه نظیر عراق، سوریه، لیبی و یمن اشاره کرد و گفت: وقتی بحرانی در یک منطقه از جهان اسلام رخ می هد متأسفانه هیچ نهاد اسلامی نمی بینیم که برای حل این بحران وساطت کند و یا حداقل طرحی برای کاهش بحران ارائه دهد بلکه در عوض کار به نهادهای غیر اسلامی سپرده می شود که این شایسته جامعه اسلامی نیست.

وی تأکید کرد: در عرصه روابط میان ایران و هند، مجمع جهانی تقریب و مجلس مشورتی مسلمان می توانند گام های خوبی بردارند و مؤثر باشند.

"نوید حمید" رئیس مجلس مشورتی مسلمانان هند نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران و هند از لحاظ فرهنگی شباهت های زیادی با هم دارند، اظهار داشت: زبان فارسی برای مدت طولانی زبان رسمی کشور هند بود.

وی تأکید کرد: ایران همواره نشست های و کمپین های زیادی در حمایت از مردم فلسطین تشکیل می هد که این حمایت ها جای تقدیر دارد.

 رئیس ممجلس مشورتی هند با بیان اینکه در هندوستان مشکل خاصی میان مسلمانان این کشور وجود ندارد، اظهار داشت: مشکلاتی که اکنون در برخی کشورها میان مسلمانان وجود در جامعه هند اصلا وجود ندارد.

در ادامه این نشست تعدادی از علمای حاضر نظرات خود را پیرامون وضعیت تقریب در هند و نقش انقلاب اسلامی در تقویت وحدت بیان کردند و اظهار داشتند: امید همه مسلمانان به جمهوری اسلامی ایران است و امید چندانی به برخی از کشور های عربی که دست نشانده هستند نیست. همچنین تأکید کردند جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در برابر رژیم صهونیستی ایستاده و از مقاومت اسلامی حمایت می کند.

لازم به ذکر است، مجلس مشورتی هند که به نوعی سازمان تقریب مذاهب اسلامی این کشور نیز است متشکل از تعدادی از علمای مذاهب مختلف اسلامی این کشور است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار