بررسی عملكرد فدراسيون‌های ورزشی در سال 95؛

پایان نیم قرن انتظار در سال 95

تیم ملی والیبال ایران بالاخره در المپیک حاضر شد تا حسرت 52 ساله، تجربه‌ای جدید برای والیبال ایران باشد.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،فدراسیون والیبال ایران در سال 95 چندین تورنمنت را در بخش مردان، زنان و ساحلی پشت سر گذاشت. در این سال ملی‌پوشان ایران با حضور رائول لوزانو آرژانتینی موفق شدند برای اولین بار حضور در مسابقات المپیك 2016 را تجربه كنند.

دختران والیبال ایران توانستند مقام پنجم آسیا را كه در تاریخ حضور آسیایی بانوان بی نظیر بود بدست بیاورند و در بخش والیبال ساحلی یك میزبانی درخشان در كارنامه فعالیت‌های والیبالی‌ها یه ثبت رسید. این‌ها تنها گوشه‌ای از اتفاقات والیبال در سال 95 به شمار می‌رود. سالی كه محمدرضا داورزنی به دلیل حضور در معاونت وزارت ورزش و جوانان بعد از 8 سال ریاست فدراسیون والیبال را با سرپرستی این فدراسیون عوض كرد.

**انتخابی المپیك و تاریخ‌سازی بلندقامتان

تیم ملی بزرگسالان ایران از فروردین ماه 95 یعنی همان روزهای آغازین سال تمرینات خود را شروع كرد. ملی‌پوشان والیبال ایران می‌دانستند كه كمتر از دو ماه زمان دارند تا مسابقات خود را برای كسب سهمیه المپیك آغاز كنند.

مسابقاتی كه قرار بود اوایل خرداد در ژاپن برگزار شود. تمرینات و اردوهای ملی‌پوشان زیر نظر رائول لوزانو آرژانتینی و دستیار هم‌وطنش آغاز شد. تیم ملی والیبال ایران پیش از سفر به ژاپن ، اواخر اردیبهشت راهی فرانسه شد تا اردویی تداركاتی را در این كشور برگزار كند و با آمادگی كامل راهی ژاپن شود.

تیم ملی در فرانسه دو دیدار تداركاتی برگزار كرد و مقابل تیم فرانسه نتيجه را واگذار کرد. در نهایت ملی‌ پوشان به تهران بازگشتند و بعد از 2 روز استراحت راهی ژاپن شدند تا نبرد خود را با حریفانشان آغاز كنند. شاگردان لوزانو پیش از آغاز این رقابت‌ها دیدارهای دوستانه‌ای را با تیم ملی چین و لهستان برگزار كردند و به پیروزی رسیدند. نتایجی كه تیم ملی را با انگیزه و روحیه مضاعف برای آغاز راه اصلی روبه‌رو كرده بود.

تیم ملی ایران برای رسیدن به سهمیه المپیك 2016 باید 7 دیدار را با تیم هاي استرالیا، چین، ژاپن، ونزوئلا، کانادا، لهستان و فرانسه برگزار می‌كرد. تیم ملی ایران عملكردی عالی در این مسابقات داشت و با كسب 6 پیروزی و قبول تنها یك شكست مقابل تیم فرانسه به عنوان تیم دوم بعد از لهستان راهی مسابقات المپیك شد.

موفقیت تیم ملی والیبال ایران در مسابقات انتخابی المپیك منجر به تاریخ‌سازی بلندقامتان شد تا بعد از 52 سال مردان والیبال ایران جواز حضور در المپیك را كسب كنند. بعد از این قهرمانی، رئيس جمهور ، وزیر ورزش، وزیر امور خارجه، رئیس مجلس شورای اسلامی و چندین و چند شخصیت سیاسی و ورزشی دیگر این موفقیت را به جامعه والیبال و ورزش ایران تبریك گقتند.

پایان نیم قرن انتظار در سال 95

** لیگ جهانی 2016 ؛ چهارمین تجربه حضور

تیم ملی والیبال ایران در سال 2016 (1395) چهارمین حضور خود را در لیگ جهانی والیبال در حالی تجربه كرد که این رقابت‌ها در سال برگزاری المپیک در فشرده‌ترین زمان ممکن برگزار شد. این مسابقات برخلاف دوره‌های گذشته که لیگ جهانی در مدت 2 ماه پیگیری می‌شد، در سال 2016 در یک دوره یک ماهه 28 خرداد تا 27 تیرماه 1395 با فرمول و قالب جدید (به سبک رقابت های جایزه بزرگ زنان) برگزار شد.

تیم ملی والیبال ایران در سطح یک این مسابقات با تیم‌های فرانسه، ایتالیا، استرالیا، روسیه، آمریکا، برزیل، آرژانتین، صربستان، بلغارستان، بلژیک و لهستان هم‌گروه بود. شاگردان رائول لوزانو در هفته نخست این مسابقات كه به میزبانی برزیل برگزار شد از تاریخ 27 تا 29 خرداد با تیم‌های برزیل ، آمریکا و آرژانتین دیدار كرد. تیم ملی ایران مقابل برزیل و آمریكا تن به شكست داد و مقابل آرژانتین به برتری رسید. در هفته دوم لیگ جهانی 2016 ، بلند قامتان ایران از سوم تا پنجم تیرماه 95 در صربستان با تیم‌های صربستان ، بلغارستان و برزیل مسابقه دادند.

تیم ایران مقابل بلغارستان و صربستان به پیروزی رسید و باز هم برابر تیم برزیل مغلوب شد. در هفته سوم مسابقات، ایران میزبان بود و 3 تیم ایتالیا، صربستان و آرژانتین حریفان ایران به شمار می‌رفتند. هفته سوم این مسابقات از دهم تا دوازدهم تیر برگزار شد و تیم ملی كشورمان مقابل ایتالیا شكست خورد اما در 2 دیدار با صربستان و آرژانتین به پیروزی رسید.

تیم ملی ایران در پایان مرحله مقدماتی در رده هفتم قرار گرفت و از آنجایی كه تیم‌های اول تا پنجم جواز حضور را در مرحله نهایی كسب می‌كردند، تیم ملی ایران از رسیدن به مرحله نهایی بازماند. عملكرد تیم ملی ایران در مسابقات لیگ جهانی 2016 چندان جالب توجه نبود. شاید به دلیل اینكه ملی‌پوشان ایران در لیگ جهانی 2015 موفق شده بودند به جمع 4 تیم نهایی راه پیدا كنند انتظار می‌رفت در این دوره هم در مرحله نهایی حضور داشته باشند اما این اتفاق رخ نداد و شاگران لوازنو به مقام هفتمی بسنده كردند.

پایان نیم قرن انتظار در سال 95

**جوانان ایران روی سكوی دوم آسیا

تیم ملی والیبال جوانان ایران با هدایت بهروز عطایی ، از 19 تا 27 تیرماه 95 راهی چین تایپه شد تا در هجدهمین دوره مسابقات قهرمانی جوانان آسیا حضور پیدا كنند. در دور مقدماتی این رقابت ها 16 تیم شرکت داشتند که تیم ملی والیبال جوانان ایران در گروه دوم این رقابت‌ها با تیم های قطر، هنگ کنگ و تركمنستان هم‌گروه بود.

جوانان ایران در مرحله گروهی این رقابت‌ها موفق به كسب 3 پیروزی با نتایج مشابه 3 بر صفر شدند و با اقتدار از گروه خود به عنوان تیم نخست راهی مرحله بعد شدند. در مرحله بعدی تیم ایران به مصاف قزاقستان رفت و مقابل این تیم هم با همان نتیجه 3 بر صفر به پیروزی دست پیدا كرد. شاگردان بهروز عطایی در دیدار با ژاپن در مرحله نیمه‌نهایی 3 بر یك به پیروزی رسید و راهی دیدار فینال شد. جایی كه باید به مصاف تیم چین می‌رفت.

در حالی كه پیش‌بینی‌ می‌شد شاگردان بهروز عطایی در تیم ملی جوانان ایران بتوانند چین را شكست داده و عنوان قهرمانی را از آن خود كنند اما در میان ناباوری تیم ملی جوانان ایران مقابل چین با حساب 3 بر 2 مغلوب شد و به مدال نقره مسابقات بسنده كرد. در پایان این مسابقات 3 بازیکن ایران توانستند در جمع برترین‌ها قرار بگیرند.جواد کریمی، پاسور تیم ایران عنوان بهترین پاسور آسیا را به خود اختصاص داد. در پست دریافت کننده هم امیرحسین اسفندیار با وجود اینکه در بازی فینال زمان زیادی برای بازی کردن در اختیار نداشت توانست عنوان بهترین دریافت کننده آسیا را به خود اختصاص دهد. همچنین رسول آقچه‌لی هم عنوان بهترین پشت‌خط‌زن آسیا و علی اصغر مجرد عنوان بهترین مدافع را به دست آوردند.

پایان نیم قرن انتظار در سال 95

**صعود سه‌پله‌ای جوانان دختر در قاره كهن

هجدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی جوانان زیر 19 سال دختر آسیا از دوم تا دهم مردادماه سال 1395 به میزبانی تایلند برگزار شد. در دور مقدماتی این رقابت ها 15 تیم شرکت كردند که تیم ملی والیبال جوانان دختر ایران در گروه سوم این رقابت‌ها با تیم های ژاپن، هند و ماکائو همگروه بود. تیم ملی جوانان ایران با هدایت فریبا صادقی راهی تایلند شده بودند.

شاگردان صادقی در مرحله گروهی مقابل تیم ماكائو به برتری رسیدند اما در 2 دیدار دیگر برابر تیم ژاپن و هند تن به شكست دادند. بعد از مرحله گروهی ایران چند دیدار را برگزار كردند. ملی پوشان جوان ایران در نهایت با پیروزی برابر تیم‌های ماکائو، سریلانکا، استرالیا و فیلیپین و قبول شکست برابر تیم های ژاپن و هند عنوان نهم را کسب کرده و موفق شدند در رده نهم مسابقات قرار بگیرند. این نتیجه در حالی برای جوانان دختر ایران رقم خورد كه در دور قبل رتبه دوازدهم برای این تیم كسب شده بود و در مقایسه با دوره گذشته جوانان دختر ایران 3 پله صعود کردند.


پایان نیم قرن انتظار در سال 95

**ریو آوردگاهی سخت برای شاگردان لوزانو

تیم ملی والیبال ایران در حالی راهی مسابقات المپیك 2016 ریو شد كه برای نخستین بار حضور در این رقابت‌ها را تجربه می‌كرد. شاگردان رائول لوزانو آرژانتینی با نمایشی درخشان در انتخابی المپیك بلیت ریودوژانیرو را تصاحب كردند و راهی مسابقات شدند.

سی و یکمین دوره بازی‌های المپیک از 16 مردادماه به میزبانی شهر ریودوژانیرو برزیل آغاز شد. تیم ملی والیبال ایران در گروه دوم این مسابقات با تیم‌های لهستان، روسیه، كوبا، مصر و آرژانتین هم گروه بود. شاگردان رائول لوزانو در مرحله گروهی این رقابت‌ها در گام نخست به مصاف تیم آرژانتین رفتند. تیمی كه خولیو ولاسكو، سرمربی اسبق تیم ملی والیبال ایران را در روی نیمكت مربیگری خود داشت و در لیگ جهانی مقابل ایران تن به شكست داده بود.

تیم ملی ایران آغاز خوبی در المپیك 2016 نداشت و برابر آرژانتین با حساب 3 بر صفر مغلوب شد. گام دوم نبرد ایران با لهستان بود. دیداری كه 5 ست به طول انجامید و در نهایت با برتری شاگردان استفان آنتیگا به پایان رسید تا دومین دیدار ملی‌پوشان ایران هم با شكست تمام شود. كوبا سومین حریف ایران در المپیك 2016 بود. دیدار مقابل این تیم به نخستین پیروزی والیبال ایران در تاریخ مسابقات المپیك منجر شد. تیم ملی ایران در این دیدار 3 بر صفر به پیروزی دست پیدا كرد.

در چهارمین دیدار تیم ایران توانست تیم مصر را هم 3 بر صفر مغلوب كند. آخرین دیدار را اما شاگردان رائول لوزانو به تیم روسیه با حساب 3 بر صفر واگذار كردند. ایران در این گروه در رده چهارم قرار گرفت و ضمن بازماندن از راهیابی به مرحله بعدی به عنوان پنجمی مشترك دست پیدا كرد. به اعتقادات اغلب كارشناسان والیبال و منتقدان عملكرد تیم ملی ایران در المپیك قابل دفاع نبود و شاید همین نتایج ضعیف بود كه موجب شد فدراسیون والیبال تمایلی به ادامه همكاری با لوزانو نداشته باشد و پس از المپیك همكاری‌اش با این مربی آرژانتینی را تمام كند. پرونده تیم ملی والیبال ایران در نخستین حضور المپیكی ‌اش با 2 پیروزی و 3 شكست بسته شد.


پایان نیم قرن انتظار در سال 95

**بانك سرمایه قهرمان جام باشگاه‌های ‌آسیا شد

تیم والیبال بانك سرمایه كه در سال 94 و در لیگ برتر والیبال ایران، به مقام قهرمانی رسیده بود به عنوان نماینده ایران راهی مسابقات جام باشگاه‌های آسیا شد. هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا با حضور 16 تیم در 4 گروه دور مقدماتی به میزبانی میانمار از 4 تا 10 شهریور 95 برگزار شد و تیم بانک سرمایه به عنوان نماینده ایران نخستین حضور آسیایی خود را در این رقابت ها تجربه كرد.

16 تیم از قاره آسیا در این رقابت ها حضور داشتند که تیم بانك سرمایه در گروه چهارم با تیم‌هایی از كشورهای مالزی، قزاقستان و هنگ کنگ هم‌ گروه بود. تیم بانك سرمایه با پیروزی مقابل هر 3 تیم هم گروه خود راهی مرحله بعدی مسابقات شد و در مرحله یك چهارم نهایی با پیروزی مقابل تیمی از ویتنام راهی 4 تیم نهایی شد.

در نیمه نهایی شاگردان مصطفی كارخانه مقابل تیم چین به برتری رسیدند و به دیدار نهایی راه پیدا كردند. در فینال تیم بانك سرمایه باید به مصاف حریفی از قطر می‌رفت كه با پیروزی 3 بر یك مقابل این این تیم موفق شد عنوان قهرمانی مسابقات را از آن خود كند. سرمایه‌دارها با نمایش خوب و مقتدرانه خود در میانمار موفق شدند در اولین حضور آسیایی خود  جام  قهرمانی را بالای سر ببرند.


پایان نیم قرن انتظار در سال 95

** بانوان ایران برای نخستین بار در رده پنجم آسیا

تیم ملی والیبال بانوان ایران در قالب تیم بانك سرمایه در مسابقات قهرمانی جام باشگا‌های زنان آسیا حضور پیدا كرد. مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های زنان آسیا از 13 شهریورماه با حضور نمایندگان والیبال 12 کشور آسیایی به میزبانی فیلیپین آغاز شد و به مدت 9 روز تا 21 شهریورماه ادامه پیدا كرد.

تیم ایران در این مسابقات در گروه دوم با تایلند و كره شمالی هم گروه بود. در مرحله گروهی شاگردان مایدا چیچیچ مقابل كره شمالی با حساب 3 بر یك به پیروزی رسیدند و برابر تیم تایلند تن به شكست دادند.

در مرحله بعد ایران به مصاف تیمی از كشور چین رفت و 3 بر صفر شكست خورد در مقابل تیمی از قزاقستان هم تن به شكست داد. در ادامه اما دختران ایران درخشش خوبی داشتند و توانستند دو پیروزی مقابل ویتنام و فیلیپین كسب كرده و برای نخستین بار در تاریخ والیبال زنان ، ایران به عنوان پنجمی آسیا دست پیدا كنند. در پایان رقابت جام باشگاه‌های زنان آسیا، تیم والیبال ان ای سی ژاپن با پیروزی در دیدار فینال این رقابت‌ها به مقام قهرمانی این رسید.

پایان نیم قرن انتظار در سال 95

** ششمی شاگردان مایدا در AVC‌كاپ زنان

پنجمین دوره مسابقات والبیال جام کنفدراسیون آسیا در گروه زنان به میزبانی ویتنام برگزار شد و تیم ملی والیبال بانوان ایران با هدایت مایدا چیچیچ در این رقابت ها حضور پیدا كرد. این رقابت‌ها از 24 تا 30 شهریور (14 تا 20 سپتامبر) با حضور 8 تیم برتر آسیا به میزبانی ویتنام برگزار شد. تیم ملی والیبال زنان ایران در این مسابقات با تیم‌های ویتنام (میزبان)، تایلند و چین تایپه هم گروه بود.

تیم ایران در دیدار افتتاحیه این مسابقات به مصاف ویتنام رفت و با وجود ارائه یك بازی دیدنی در نهایت 3 بر 2 تن به شكست داد. شاگردان مایدا در 3 دیدار بعدی خود به ترتیب مقابل چین تایپه، تایلند و ژاپن شكست خوردند و در ادامه با یك پیروزی مقابل ویتنام به مقام ششمی مسابقات دست پیدا كرد. تیم ملی والیبال بانوان ایران که در دور قبلی مسابقات AVC کاپ زنان به عنوان هفتمی دست پیدا کرده بود، این مسابقات را با یك پله صعود و عنوان ششمی به پایان رساند. در این مسابقات تیم ملی والیبال چین موفق شد به عنوان قهرمانی دست پیدا كند.

پایان نیم قرن انتظار در سال 95

**تیم «ب» ایران روی سكوی قهرمانی AVC كاپ

فدراسیون والیبال ایران تصمیم گرفت برای مسابقات جام كنفدراسیون مردان آسیا، تیم ملی «ب» ایران را اعزام كند. تیمی كه ناصر شهنازی هدایت آن را بر عهده داشت و با هدف پشتوانه‌سازی براي تیم بزرگسالان تشكیل شده بود. پنجمین دوره مسابقات والیبال جام کنفدراسیون آسیا از یکم تا هفتم مهرماه (22 تا 28 سپتامبر) با حضور 8 تیم برتر آسیا برگزار شد و ملی پوشان «ب» ایران در این مسابقات حضور پیدا كردند.

والیبال ایران با 2 مدال طلا و یک نقره پرافتخارترین تیم مسابقات والیبال جام کنفدراسیون آسیا است و در رقابت‌های سال 2016 نیز به دنبال کسب چهارمین مدال خود بود. تیمی كه در مرحله گروهی با ژاپن، استرالیا و چین تایپه در گروه دوم هم‌گروه شده بود و توانست همه حریفان خود را شكست دهد. تایلند و ژاپن دیگر حریفان ایران بودند كه در دو مرحله یك چهارم نهایی و نیمه نهایی حریف ایران شدند و ایران توانست مقابل آن‌ها هم به پیروزی برسد.

شاگردان ناصر شهنازی در دیدار فینال به مصاف چین رفتند و این حریفشان را هم 3 بر یك شكست دادند تا در نهایت تیم ملی «ب» ایران به عنوان قهرمانی مسابقات AVC ‌كاپ مردان دست پیدا كند. در پایان این رقابت‌ها علیرضا بهبودی، پاسور با تجربه تیم ملی ایران از دنیای والیبال ملی خداحافظی كرد.

تیم ملی «ب» ایران در حالی در این مسابقات حضور پیدا كرد كه برخی‌ها تصمیم اعزام این تیم را تصمیم درستی نمی‌دانستند. این قبیل منتقدان بر این باور بودند كه چنین مسابقاتی می‌تواند بستری مناسب برای كسب تجربه تیم‌های جوان‌تر باشد و اعزام تیم با میانگین سنی بالا دستاورد مثبتی برای والیبال ایران ندارد.


پایان نیم قرن انتظار در سال 95

**ایران میزبان نبرد تیم‌های والیبال نظامی جهان

دومین میزبانی ایران از مسابقات والیبال در سال 1395 بعد از میزبانی از هفته سوم لیگ جهانی، مسابقات والیبال نظامیان جهان بود. سی و پنجمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی نظامیان جهان از 21 شهریورماه با حضور 10 کشور ایران، چین، کره جنوبی، کره شمالی، لبنان، پاکستان، سریلانکا، ونزوئلا و زامبیا به میزبانی خانه والیبال تهران آغاز شد.

در این مسابقات تیم نظامیان ایران با هدایت فرهاد نفرزاده به مصاف حریفانش رفت و در نهایت موفق به كسب عنوان قهرمانی این رقابت‌ها شد. تیم ایران با پیروزی مقابل چین راهی دیدار نهایی شد و در فینال كره جنوبی را شكست داد و به عنوان قهرمانی رسید.

**لوزانو رفت، كولاكوویچ آمد

پس از پایان مسابقات المپیك 2016 و نتایج نه چندان جالب تیم ملی ایران در آن مسابقات، مسئولان فدراسیون والیبال تصمیم گرفتند تغییراتی را در كادر فنی تیم ملی ایجاد كنند. به نظر می‌رسید نه لوزانو دیگر علاقه‌ای به ادامه همكاری با تیم ایران داشت و نه ایران تمایلی برای باقی ماندن این مربی روی نیمكت تیم ملی ایران نشان می‌داد.

بررسی‌های فدراسیون والیبال ایران از اوایل پاییز آغاز شد و گزینه‌های متعددی مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت و در حالی كه نام گزینه‌هایی مانند آناستازی، مك‌كاچن، آنتیگا، استویچف و ... مطرح شد بالاخره «ایگور كولاكوویچ» سرمربی مونته‌نگرویی والیبال به عنوان سرمربی آینده تیم ملی والیبال ایران انتخاب شد.

«ایگور کولاکوویچ» 51 ساله اهل مونته نگرو است که در سال های 2006 تا 2014 میلادی هدایت تیم ملی والیبال صربستان را عهده دار بود و با این تیم به مقام چهارمی مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان در سال ۲۰۰۶ دست یافت. کولاکوویچ در رقابت های قهرمانی 2014 جهان با تیم ملی صربستان عملکرد ناامیدکننده ای داشت و در میان 24 تیم شرکت کننده در این رقابت ها، به مقام نهم رسید.

کولاکوویچ در حال حاضر هدایت هیچ تیمی را به عهده نداشت و لهستان و مونته نگرو نیز به دنبال به خدمت گرفتن این مربی بودند. این مربی با تیم صربستان در رقابت های قهرمانی اروپا،‌ قهرمانی جهان و لیگ جهانی والیبال صاحب مدال شده است. تیم ملی والیبال صربستان تحت هدایت این سرمربی به بازی های المپیک 2008 پکن و 2012 لندن راه یافت. او با تیم صربستان 12 مدال به دست آورده است. تیم ملی ایران از نیمه دوم فروردین ماه سال 96 نخستین اردوی خود با تیم ملی ایران را آغاز خواهد كرد تا خود را برای مسابقات لیگ جهانی 2017 آماده كند.

پایان نیم قرن انتظار در سال 95

**لیگی كه چندان هم برتر نبود!

سی و امین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر ایران از چهارشنبه 28 مهر آغاز شد.مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر ایران در سال 1395 با نام «شهدای منا» در یک گروه مقدماتی آغاز شد. در این دوره از رقابت ها 12 تیم بانك سرمایه، پیكان تهران، شهرداری تبریز، شهردارى ارومیه، سازمان عمران شهرداری سارى، هاوش گنبد، كاله مازندران، پارسه تهران، سایپا، متین صالحین ورامین، خاتم اردكان و شهرداری اراك حضور داشتند كه پس از رقابت در مرحله گروهی ، 8 تیم بانك سرمایه، پیكان تهران، شهرداری ارومیه، سایپا، شهرداری تبریز، صالحین ورامین، خاتم اردكان و كاله آمل موفق شدند به پلی آف راه پیدا كنند و در مرحله بعد 4 تیم بانك سرمایه، پیكان، سایپا و شهرداری ارومیه به جمع 4 تیم نهایی راه پیدا كردند.

سی‌امین دوره لیگ برتر والیبال ایران آبستن اتفاقات عجیب و غریبی بود. تیم‌هایی كه بدون پشتوانه مالی وارد لیگ شده بودند و در فواصل زمانی مختلف صحبت از كناره‌گیری‌شان از لیگ شنیده می‌شد! از طرفی تنش و جنجال در خیلی از هفته‌ها وجود داشت و بازیكنان و مربیان چندین و چندبار به دلیل رفتارهای غیراخلاقی به كمیته انضباطی فراخوانده شدند.

تصمیمات عجیب سازمان لیگ فدراسیون والیبال هم بیشتر به این بی‌نظمی‌ها دامن می‌زد و شرایط برگزاری مسابقات را به حاشیه می‌كشاند. سی‌امین دوره رقابت‌های لیگ برتر والیبال در پایان با قهرمانی تیم بانک سرمایه به پایان رسید.

پایان نیم قرن انتظار در سال 95

** بانک سرمایه قهرمان سوپر لیگ بانوان شد

پانزدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه های برتر بانوان ایران در سال 1395 از چهارم آذرماه با حضور هفت تیم آغاز شد. تیم‌های پارسه تهران، پارس، دانشگاه آزاد اسلامی، ذوب آهن اصفهان، سایپا تهران، بانک سرمایه و شهرداری تبریز در این رقابت ها شرکت كردند. تیم بانک سرمایه برای نخستین بار در لیگ برتر والیبال بانوان حضور می یافت. تیم شهرداری ارومیه نیز برای رقابت های امسال اعلام آمادگی کرده بود اما مدتی پس از قرعه کشی از حضور در این رقابت ها انصراف داد.

در ادامه مسابقات تیم پارسه هم به دلیل شرایط بد مالی از مسابقات انصراف داد تا لیگ بانوان از نیم فصل دوم با 6 تیم ادامه پیدا كند. رقابت اصلی لیگ برتر زنان ایران بین 3 تیم بانك سرمایه ، دانشگاه آزاد و ذوب آهن اصفهان بود. رقابت تنگاتنگی كه در نهایت تیم بانك سرمایه كه اكثر ستاره‌های ملی‌پوش را در اختیار داشت به سود خود تمام كرد و در اولین حضورش در لیگ برتر روی سكوی قهرمانی ایستاد.

پایان نیم قرن انتظار در سال 95

** اتفاقی تاریخی در والیبال بانوان؛ ملی‌پوشان دختر لژیونر شدند

یكی از مهم‌ترین اتفاقاتی كه والیبال بانوان ایران در سال 95 تجربه كرد، ترانسفر دو بازیكن دختر ایران به لیگ بلغارستان بود. مائده برهانی و زینب گیوه كه با دعوت‌نامه‌ای از سوی تیم شومن كلاب بلغارستان مواجه شده بودند، با رایزنی‌های مسئولان فدراسیون راهی این كشور شدند تا نخستين دختران لژیونر والیبال بانوان لقب بگیرند.

مائده برهانی و زینب گیوه در آغاز فصل به ترتیب درتیم بانك سرمایه و دانشگاه آزاد عضویت داشتند و بعد از گرفتن رضایت‌نامه از باشگاه‌های خود با قراردادی به مدت زمان یك نیم فصل به تیم «شومن كلاب» پیوستند. این دو بازیكن هر دو به طور ثابت در تركیب این تیم بلغارستانی به میدان رفتند و  نمایش خوبی داشتند.

مائده برهانی در چند دیدار تیمش موفق شد به عنوان امتیازآورترین بازیكن میدان هم انتخاب شود. حضور دختران والیبال ایران در یك لیگ اروپایی اتفاق خوبی بود كه برای نخستین بار در تاریخ ورزش بانوان رخ داد و شرایطی فراهم كرد كه دختران ایران علاوه بر اینكه به نمایندگی از دختران ورزشكار ایران به یك تیم خارجی بروند، منجر شد كه این دو بازیكن نماینده دختران مسلمان در اروپا باشند و ثابت كنند كه حجاب مانع پیشرفت ورزشكاران زن نیست.


پایان نیم قرن انتظار در سال 95

**داورزنی معاون وزیر شد !

محمدرضا داورزنی كه 8 سال ریاست فدراسیون والیبال را بر عهده داشت، پس از استعفای محمود گودرزی و روی كار آمدن مسعود سلطانی فر به عنوان معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش معرفی شد و جای نصرالله سجادی را در این سمت گرفت.

این موضوع سبب شد كه وزیر ورزش حكم سرپرستی فدراسیون والیبال را برای داورزنی صادر كند. داورزنی تا زمان برگزاری مجمع فدراسیون والیبال، كه هنوز مشخص نیست چه زمانی برگزار خواهد شد به عنوان سرپرست در فدراسیون والیبال حضور خواهد داشت. اهالی والیبال بی‌صبرانه منتظرند كه رییس بعدی فدراسیون والیبال را بشناسند. خیلی‌ها احمد ضیایی، نایب رییس فعلی فدراسیون والیبال را نزدیك‌ترین گزینه برای این سمت می‌دانند و گاهی از حضور محمود افشار دوست در انتخابات سخن به میان می‌آید. بی‌شك یكی از مهم‌ترین اتفاقات والیبال در سال 96 می‌تواند انتخاب رییس جدید برای این فدراسیون باشد.

پایان نیم قرن انتظار در سال 95

**داستان یك میزبانی 3 ستاره!

جزیره کیش از 27 بهمن ماه میزبان یکی از معتبرترین مسابقات والیبال ساحلی در سطح جهان بود. جایی که 48 تیم والیبال ساحلی از سراسر جهان برای کسب جایزه 100هزاردلاری رقابت‌های تور جهانی به مدت چهار روز به رقابت پرداختند. این مسابقات در حالی برای دومین بار به میزبانی ایران برگزار شد که سال 94 ستاره نداشت اما میزبانی خوب ایران و کسب نمره قبولی از سوی فدراسیون جهانی والیبال منجر شد تا دومین میزبانی در شرایطی به ایران واگذار شود که 3 ستاره به آن تعلق گرفته بود.

3 ستاره شدن این مسابقات از دو جهت موجب افزایش کیفیت مسابقات شده بود. تیم‌های شرکت کننده در این مسابقات در صورت کسب مقام‌های اول تا سوم جایگاه بهتری در رنکینگ جهانی پیدا می‌کردند. از طرفی افزایش چشمگیر مبلغ جایزه مسابقات نسبت به تور جهانی 2016 سبب شده بود تیم‌های قدرتمند جهان علاقه‌مند به حضور در این مسابقات شوند.

تیم روسیه که پیش از مسابقات تور جهانی در نبرد المپیک 2016 ریو موفق به کسب عنوان چهارمی شده بود، در نخستین تور جهانی والیبال ساحلی که در سال 2017 برگزار می‌شد توانست عنوان قهرمانی را از آن خود کند. پرونده این مسابقات در حالی 30 بهمن بسته شد که سه تیم روسیه ، لهستان و روسیه موفق شدند در رده‌‌های اول تا سوم بایستند و سکوهای این رقابت‌ها را از آن خود کنند. میزبانی ایران از مسابقات تور جهانی والیبال ساحلی بسیار عالی بود و منجر شد فدراسیون جهانی نمره قبولی به میزبانی ایران بدهد.

پایان نیم قرن انتظار در سال 95

سال پركار والیبال ایران با برگزاری چندین و چند تورنمنت و اتفاقات تلخ و شیرین تمام شد. فدراسیون والیبال ایران در سال 96 هم سال پركاری را پیش رو خواهد داشت و علاوه بر چند میزبانی باید تیم‌های ایران در رده‌های مختلف سنی و در دو بخش زنان و مردان را به تورنمنت‌های مختلفی اعزام كند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار