مدیر شبکه رادیویی جوان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛

موفقیت رادیو جوان در سال 95 خستگی یک سال کاری را برطرف کرد/ ایستاده در غبار؛ خوراک سینمایی موفق برای نسل جوان

علی سیفی مدیر شبکه رادیویی جوان،‌ از عملکرد این شبکه رادیویی در سال گذشته و همچنین اهداف و برنامه های خود در سال جاری (1396) خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همزمان با آغاز بهار 96 در گفتگویی صمیمی علی سیفی مدیر شبکه رادیویی جوان،‌ از عملکرد این شبکه رادیویی در سال گذشته و همچنین اهداف و برنامه های خود در سال جاری (1396) خبر داد.
 
* ضمن تبریک آغاز سال جدید به شما،‌ به عنوان اولین سوال به طور مختصر از عملکرد و برنامه های انجام شده سال 1395 برای مخاطبان ما توضیح بدهید.

شبکه جوان در سالی که گذشت از مسیر پر نشیب و فرازی عبور کرده. همانطور که می دانید یک شبکه رادیویی پویا، باید مطابق با تغییر شرایط کشور و جامعه، تغییر کند. سال ۹۵ از وقایع حوزه های مختلف سیاست داخلی و خارجی، فرهنگ، اقتصاد و … سرشار بود و از سوی دیگر باید می توانستیم مطالبات مقام معظم رهبری را آنطور که شایسته بود، از مسئولین پیگیری کنیم. فکر می کنم با عنایت حضرت حق، از پس وظایف برآمدیم. سال 95 در مجموع برای شبکه جوان سرشار از تغییرات مثبت و بازخوردهای الهام بخش بود. 
 

عملکرد شبکه رادیویی جوان را مثبت ارزیابی می‌کنم


* با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار سالی که گذشت، عملکرد و برنامه های خودتان را به چه صورت دیده‌اید؟ 

در سال ۹۴، شبکه جوان با تمرکز جدی بر مقوله اقتصاد مقاومتی، تلاش کرد تا این نظام اقتصادی را به گفتمان رایج در میان هواداران تبدیل کند. از آنجایی که به واسطه پاره ای اقدامات، از چند سال قبل بدنه مدیریتی شبکه با اقتصاد مقاومتی و ابعاد آن کاملا آشنا شده بود، بحمدالله اقدامات مؤثری صورت پذیرفت. چند سال بود که مقام معظم رهبری با اشاره های پیاپی به اهمیت موضوع، از رسانه‌ها می‌خواستند که این الگوی اقتصادی بومی را آنطور که باید به مردم و مسئولین معرفی کنند. اما به زعم من، شعاری که ایشان برای ۱۳۹۵ انتخاب کردند، مفهوم ویژه ای داشت و در دل آن پیامی ویژه نهفته بود. پیامی با این مضمون : «وقت شناختن اقتصاد مقاومتی، درک مفاهیم آن و پی بردن به برکات آن برای کشور». کسی که امروز در جمهوری اسلامی ایران بر مسند مدیریت تکیه زده است، باید با رگ و پی خود اقتصاد مقاومتی را درک کرده باشد. و اگر مدیری، در هر کدام از سازمان ها و نهاد ها، هنوز نمی داند که این عبارت یعنی چه، باقی بودن او بر منصب پیشین محل اشکال است. حالا دیگر زمان آموزش و فرهنگسازی گذشته و کشور لازم است اثر اقدامات جدی مدیران در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را ببیند. بر اساس همین تحلیل از شعار سال، شبکه جوان به سراغ مدیران رفت. فعالیت های نهادهای مختلف را رصد کرد و به کشف و موشکافی چالش های پیش روی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی پرداخت. به جرأت می توانم بگویم، اصلی‌ترین مأموریت شبکه جوان در سال ۱۳۹۵ همین بود و تمام راهبردهای شبکه برای رسیدن به این هدف مهم طراحی شدند: ایفای نقش نظارتی به عنوان یک رسانه، در جهت پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی. 
 
* و تا چه اندازه موفق بوده اید؟

هرچه در توان داشتيم، گذاشتیم و خداوند تمام مسیرها را هموار کرد. دشواری‌های بسیاری را پیش بینی کرده بودم که هرگز پیش نیامد. مشکلات خود به خود حل می‌شدند. هر گامی که بر می داشتیم، 10 گام پیش می رفتیم. باید بگویم که عملکرد شبکه را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم. اما معتقدم خواست و یاری خداوند این نتیجه را به ارمغان آورد. 
 
* با توجه به آنچه گفته شد،‌ چشم انداز و اهداف شما در سال 96 به چه صورت است؟

کشور در فرصت پنجره جمعیتی قرار دارد. این یعنی نیروی جوانی،‌ جوانان این کشور است که می تواند و باید پیشرانه ای قدرتمند برای این نظام اقتصادی نو باشد. در سال ۱۳۹۶ همچنان بر مسیر پیشین استوار خواهیم بود. حتما راهبردهای شبکه تغییر خواهند کرد و به روز خواهند شد.اما همچنان توجه به اقتصاد مقاومتی اولویت اول شبکه است. در کنار این اولویت شبکه  جوان اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کند. از جمله این اهداف می توان به تشریح و ابعاد جنگ نرم و افزودن بر آگاهی جوانان در این رابطه و تبیین ضرورت بزرگداشت خانواده و حرکت به سوی ازدواج ساده و آسان اشاره کرد. 
 
* پرحاشیه ترین برنامه رادیویی و فردی که در سال گذشته بیشترین خبرسازی را از نظر شما داشت، چه بود؟

بسیاری از برنامه سازان شبکه در سال ۹۵ خبرساز و البته جریان ساز بودند. رضا ساکی و گروه تحت نظر او که برنامه «پی نوشت» را هدایت می کنند، خانم منصوره توحیدلو و گروه برنامه رادیویی «لنگ ظهر» با همکاری مهدی استاد احمد و حسن صنوبری و همچنین دیگر برنامه‌های شبکه «راهکار» و ...

* مهمترین اتفاق سال 95 از نگاه شما؟

اشاره به یک اتفاق خاص، در بین انبوه وقایع سال ۹۵ به عنوان مهم ترین اتفاق، البته بسیار دشوار است. اما در روز های واپسین سال ۹۵، نتایج یکی از نظر سنجی‌ها خستگی را از تن من و همکارانم بیرون کرد. این نظر سنجی نشان می داد شبکه جوان که در میان تمام اقشار بسیار پر مخاطب است، از دیدگاه دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر نیز، بهترین شبکه رادیویی به حساب می آید. این نظر سنجی در شهر تهران، و با بهره جستن از جامعه آماری قابل قبولی صورت پذیرفته بود.
 
«ایستاده در غبار» چهره فرهنگی هنری سال پیش بود

* از نظر شما چهره فرهنگی سال 95 را چه کسی می توانیم معرفی کنیم؟

در عرصه فرهنگ و هنر نیز سال ۹۵ سالی سرشار از اخبار و اتفاقات متعدد بود. یکی از وقایعی که بسیار اهمیت داشت، تولید فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمد حسین مهدویان بود. به نظر من «ایستاده در غبار» چیزی بیش از یک فیلم سینمایی است. این پروژه، دقیقا همان موقع که مخاطب جوان سینما به آن نیاز داشت، توانست به ما یادآوری کند که دوران دفاع مقدس،‌ گنجینه ای است از گفتنی ها و باید کوشید تا با ابداع شیوه های جدید روایت قصه ها ی این دوران شالوده فکری و فرهنگی جوانان و نوجوانان کشور را ساخت. از سوی دیگر سازندگان این فیلم سینمایی در شرایط «روایت داستان حاج احمد متوسلیان» را به عنوان قصه فیلم انتخاب می کنند، که می دانند رقبا به سوی قصه های اجتماعی رفته اند که به عقیده من و البته با احترام به سازندگان سایر آثار، تا حدی زرد و سیاه بود. به عبارت دیگر «ایستاده در غبار»، با انتخاب قصه زندگی یکی از اساطیر دفاع مقدس، باید با قصه اسید پاشی‌ها و عشق های چند وجهی و اعتیاد و ... رقابت می کرد. پر واضح است که این چالش کوچکی نیست برای فیلم ساز. انتخاب ساده ای هم نیست. اما گروه تولید کننده، با اعتقاد به رسالت سینما آن هم در این دوره ی خاص، این قصه را انتخاب می کند، و به نظر من با نوآوری یک سر و گردن بالاتر از رقبا می‌ایستد و این یعنی یافتن یک پیوند نو بین فرهنگ جوان امروز، و حاج احمدها. من حسین مهدویان را از این رو شخصیت برجسته ای می‌دانم. 
 
* سال گذشته به طور شخصی برای شما چگونه گذشت ؟

سال پرکاری بود. اسناد بسیاری بود که باید مرور یا مطالعه می شد. از سند چشم انداز ۱۴۰۴ بگیرید تا متد های جدید برنامه‌سازی و مدیریت رسانه که هر روز بروز می شدند. مقوله کنترل ذهن و جایگاه آن در انتقال پیام هم یکی از موضوعاتی بود که باید امسال جدی‌تر دنبال می کردم. از سویی تصمیم گرفته بودم بخشی از زمان را صرف مطالعه زندگینامه افراد تأثیرگذار تاریخ کنم. 

از آنجایی که رادیو برای دوستدارانش خانه اول است، امسال هم بیشتر وقت من در رادیو گذشت. از صبح زود تا شب. روزهای متمادی صرف کار شد. صرف شنیدن آنتن، اصلاح رویه و رویکرد برنامه ها، تغییر جدول پخش و وضع و اصلاح سیاست های کارآمد برای گسترش ارتباط شبکه جوان با سایر نهادها و سازمان‌ها. امسال برای من سال شلوغ و پرکاری بود. شبکه جوان، شبکه ای پویاست و به اندیشه های به روز و پویا نیازمند است. نه تنها من، بلکه تمام مدیران و برنامه‌سازان، باید تمام مدت در کنار انجام فعالیت‌های روزمره، می خواندیم و تلاش می کردیم تا از جریان رسانه در ایران و در برخی موارد در جهان عقب نمانیم. 
 
* یک پیام عیدانه برای خوانندگان ما ؟

کار ساده ای نیست، ولیکن اولین چیزی که به ذهنم می رسد این است که از مخاطبان بخواهم خوراک اذهانشان را هوشمندانه انتخاب کنند و به یاد داشته باشند، پیش از اینکه رسانه ها بر ما تآثیر بگذارند، ما هستیم که با استقبال، یا گریختن از آنها بر میزان تآثیرگذاری آن ها اثر می گذاریم. ما هستیم که به رسانه ها و اصحاب آنها شخصیت می بخشیم. در سال جدید همه بکوشیم، از افراد و رسانه هایی که ظرفیت، شرایط و ویژگی‌های مشهور و مقبول بودن را ندارند، افراد و رسانه هاي مشهور و مقبول نسازیم و به لایه های پسین پیام هایی که دریافت می‌کنیم، فکر کنیم. به آبادانی هرچه بیشتر کشورمان ایمان امیدوار باشیم و بدانیم سیاه بینی و سیاه نمایی مانعی بر سر راه پیشرفت است. وقتی با رسانه‌ای برخورد می کنیم که همواره و با حرارت درباره معضلات کشور صحبت می کند، بیندیشیم که نا امیدی و سیاه بینی به نفع کیست؟ همچنین سال ۹۶ می تواند سال تجدید نظر درباره شبکه های اجتماعی نیز باشد. از تعطیلات نوروز استفاده کنیم برای کنار هم بودن. با هم صحبت کردن. غنیمت شمردن برخورداری از نعمت همراهی بزرگ تر ها، برای زندگی در دنیای واقعی.

* عید امسال برای شما چگونه خواهد بود و قصد انجام چه کاری را دارید؟

همانطور که می دانید شبکه جوان مسئولیت هدایت رادیو «بهاران» را نیز برعهده دارد که پخش آن از پانزده اسفند آغاز شده و تا پانزده فروردین ادامه خواهد داشت. از این رو بدیهی است که بخش قابل ملاحظه زمان من در ایام نوروز صرف «بهاران» و خدمت به اردوهای سرشار از برکت راهیان نور شود. اما در عین حال تلاش خواهم کرد، فرصتی برای کنار خانواده بودن مهیا کنم. 

 
* سال 1395 برای شما چگونه گذشت؟

یکی از رسالت‌های رسانه‌ها بخصوص رسانه ملی تشریح نقش نهاد خانواده در شکل‌گیری شخصیت فردی و اجتماعی نسل هاست. رسانه‌ها باید از مفهوم بلند خانواده و ارزش‌هایش صیانت کنند و این در شرایطی است که در تمام جهان، گاهی مدیران رسانه، به واسطه مشغله بسیار، خود فرصت حضور در کنار خانواده هایشان را از دست می دهند. برخی این رویداد را یک تراژدی و برخی دیگر آن را یک کمدی تعبیر می کنند.
 
*  در پایان،‌ بزرگ‌ترین آرزوی شما در سال جدید چیست؟

پیشرفت. این که شاهد جبران عقب افتادگی‌ها در رابطه با سند ۱۴۰۴ باشيم. اینکه کشور یک گام بلند بردارد به سوی اقصاد بدون نفت. اقتصاد مبتنی بر داشته های ملی. مبتنی بر دانش و تخصص و آرزوی من این است که در واپسین روزهای سال پیش رو، بدانم سازمان متبوعم توانسته بر فرآیند پیشرفت‌ها تأثیر مثبت بگذارد.


گفتگو از محدثه نعمتی

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.